Matakuten - snabba frågor & snabba svar

Startat av Kari, 2010-01-18 13:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Denna tråd är tillför snabba frågor & snabba svar i olika ämnen.

MATAKUTENbeta

Kari

Hej Mataktuen!

Vad bjuder man på till middag en meatless monday när en köttbonde kommer på besök? Quorn går tyvärr bort då personen i fråga är glutenintolerant.

Fantasi & tidsbrist - jag behöver hjälp bums!

Tack på förhand!

ena

Linssoppa men rotsaker... med ett gott bröd till *funderar*

och så pannkakor till efterrätt ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

kjpil

Rostade rotsaker med bönröra (bönor, olivolja, massa bladpersilja & soltorkad tomat) tillsammans med en kall fetaostsås

Filippa

Jag hade nog gjort fisk - lax tex med glass till efterrätt ? Eller Chokladpudding.

För Ena, pannkisar till en glutenintolerant ? Nääää ? :-)

Kari

Tack för tre bra förslag, dessa sparas till en annan gång! Nu visar sig att en fyraåring ingår i besökstruppen och då törs jag inte bjuda på "konstigheter" (sett ur en fyraårings ögon).
Planen är ändrad - meatless monday får bli en annan dag och nu sätter jag ihop en kycklinggryta istället :)

ena

man kan göra glutenfria pannkakor :P
det händer ofta här trots att ingen är glutenintollerant... byter ut mjölet mot bovoetflingor och majsstärkelse helt enkelt.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Nu är det extrapris på Nötkött - bog. Vad gör ni med den? Hur är den i konsistensen?

Kari


annamaria

Åh tack det där lät riktigt gott! Ingen som provat att göra stek på den?

Kari

Förmodligen minns jag helt fel men: Motsvarande styckningsdetalj på gris är fin att göra stek på, dock finns där ett "blad" som löper genom köttet som består av brosk eller liknande. Om det är så på nöt - det får du berätta sen ;)

annamaria

Jag såg på Willys idag något som kallades Herrgårdsstek - detaljen var just nötbog. Får nog testa det då.  :)

Mickan

I Elle Mat och Vin gjorde man porterstek på nötbog. Kanske testa det...
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Är lite nyfiken på själva strukturen om man jämför den med fransyska. Någon som vet? Det känns som om den kan vara betydligt "trådigare" i konsistensen. Eller?

Kari

Vad händer med de "döda" jästresterna när man gräddat bröd när de väl kommer ut i kroppen?
Kan detta vara en källa till magsmärtor om man haft för mycket jäst i baket?

annamaria

Jag tänkte baka ett kalljäst bröd som innehåller både fiberhavregryn och havrekli (vetemjölsbaserat annars). Jag har nu inget havrekli och har inte använt det tidigare. Tror ni denna ingrediens är superviktig eller kan jag byta ut den? Mot havregryn eller annat? Har korngryn hemma.... ;D

Lucy

Havreklin gör väl att det blir lite grövre men det borde nog funka med något annat också, jag har bytt ut havrekli mot vetegroddar ett par gånger, funkar säkert med annat byte också men jag är ju ingen expert!

Sara W

Jag tror inte att du måste ha havrekli i. Öka mängden havregryn eller tillsätt kruskakli eller vetekross om du har. Min gissning är att du kan ta samma mängd av havregrynen rakt av.  

annamaria

Ja visst känns det så, havrekli ska väl vara mald havre. Hade för mig att jag hade vetekross men det är nog slut. Vad tror ni om korngryn då - fast dem måste man väl koka först?

Sara W

Jag har ingen erfarenhet av korngryn, så jag vågar inte svara på om det går att använda. Om du testar, får du lova att komma tillbaka med en utvärdering...=)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal