Matakuten - snabba frågor & snabba svar

Startat av Kari, 2010-01-18 13:03

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Det funkade fint med korngryn - jag kokte en gröt av dem. Blev saftigt och gott.

annamaria

Jag ska baka Glutenfri kladdkaka. Är det någon som gjort det? Fin mjölmix verkar vara det rätta alternativet när man kikar runt lite. Är det något särskilt jag ska tänka på? Förändras tiden i ugnen?
Jag tänker bara glutenfri kladdkaka till alla - inte bara till den som är intolerant.

Är det gott med glutenfri kladdkaka?

Kari

Med Lailas glutenfria mjöl är det bara att baka som vanligt och gott blir det berättar en bekant med koll.

annamaria

Vad i hela fridens namn är då Lailias mjöl? Jag har köpt sempers finmjöl, hoppas det duger. Det känns skönt att det är gott i alla fall. En med vit topping och en med mjölkchokladtopping.

Kari

För oss som inte är glutenintoleranta är det mycket att hålla reda på, men här är en länk till Lailas: http://www.specialkost.se/Produkter.htm

Semper är säkert lika bra :) Berätta gärna hur det gick sen!

annamaria

I morgon ska det bakas och avnjutas på måndag eftermiddag.

Kari

Spännande, blogga receptet eller skicka det till mig - bra att ha grejer :)

annamaria

Nu är dem bakade. Jag har använt 2009 års vinnare av Kladdkake-sm (utan kryddorna) - och bara bytt ut vetemjölet mot sempers finmjölmix. Körde 13 minuter i ugnen, gjorde en topping med vit choklad som inte innehöll vete samt en med mjölkchokladtopping, den kan innehålla spår av vete och jag vet inte hur känslig min kollega är. Förmodligen känslig, det brukar vara så. Bröade formarna med finmix. Kan säkert bli gott med kokos också. Dem ska ätas i morgon kväll så jag återkommer med smakrapport. Själva smeten blev lite tjockare eller trögare med finmix än med vetemjöl fick jag för mig. 

annamaria

Åh vilka godingar det blev! Den med vit topping var super. Precis perfekt kladdigt! Glutenfria mjölet bidrar säkert till det också. Rekommenderas!

Kari

Härligt! Då vet jag vem jag ska konsultera när det blir dags ;)

annamaria

Min älskade lille Pappa kom häromdagen med en fin Aubergine. En grönsak jag är urusel på att tillaga.

Snälla hjälp mig - vad ska jag göra med den? Jag vill inte laga moussaka, det är det nog det enda jag gjort innan.

Lucy

Tips till auberginen är att göra Baba ganoush - en röra som tillhör det libanesiska köket - man grillar auberginen och blandar köttet med diverse citron, tahini mm, brukar bli gott! Recept finns både på recept.nu och ica.se om jag inte kommer ihåg fel!

annamaria

Hur smakar tahini? Här på landet är det nog inte så lätt att få tag på tyvärr. Ska inhandlas när bilen går mot staden.

danielstahl


annamaria

Det ser ju hemskt gott ut! Enkelt också. Hur blir den i konsistensen då?

danielstahl

Ganska mjukt, saftigt och smakrik. Tänk på att inte använda för lite olja till "marinaden".

annamaria


Mickan

Gröp ur dem och salta såväl "båten" som inkråmet. Krama ur vätskan ur inkråmet och torka ur "båten". Fräs inkråm med finhackad lök och färs och annat du gillar i olivolja. Lägg fräset i "båten" och strö över ost och gratinera.
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Vilka potatisar är bäst att baka? Vilken sort är bakpotatisen på affären? 

annamaria

Jag har hört att det är alla stora potatisar som blir bakpotatis i affären. Min svägerskas make odlade potatis och han sa också att dem stora blev bakpotatis. Det är dock några år sen och allt kanske har ändrats nu.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal