Dessa små flugor! Bananfluga?

Startat av Kari, 2007-07-05 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Nu börjar säsongen för det jag kallar för blomflugor, små röda och äckliga.. Kommer med frukten från affären och trivs fram till första andra riktiga nattfrosten kommer.

Vad kan man göra åt detta otyg? Frukten i kylskåpet? Radar spray? Tämja en fladdermus?  ;)

crlhrv

Ställ fram ett glas med vinäger/vin och droppa en droppe diskmedel i för att bryta ytspänningen. Sedan när de kommer för att mumsa på vinet så drunknar de som flugor!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Tänk om jag tar fel glas i all hast.. *ler*

Jag känner igen det här tipset, visst var det  något med diskmedlet att det skulle eller inte innehålla något ämne?

Tack för tipset! Test kommer att ske!


crlhrv

Det enda diskmedlet gör är att bryta ytspänningen, egentligen funkar det lika bra med lite tvål.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag läste ett tips för länge sedan att om man hade blomflugor i krukväxterna skulle man stoppa ner lagerblad i deras jord.Jag gjorde så + att jag tog en bit oasis o stack ner lite lagerblad i o ställde i köket.Det funkade kanonbra.Har inte sett en blomfluga i hela huset sedan dess :D

crlhrv

Man kan också stoppa ner tändstickor i jorden (med svavlet nedåt)

Om du lägger ner kalla ägg i kokande vatten kan du också stoppa med några tändstickor, då spricker inte äggen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

I dessa moderna tider;går det bra med en cigarettändare också? ;D

crlhrv

Du kan ju prova men jag vet inte hur blommorna mår efter en butan/propan-behandling :D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Nånting åt det här hållet kanske?

crlhrv

Verkar ju inte vara särskilt bra metod där ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-07-05 12:38
Nu börjar säsongen för det jag kallar för blomflugor, små röda och äckliga..


Snurrigt det här. I ämnesraden står det bananfluga och nu pratas det blomfluga. Har bananflugor verkligen något med blommor att göra? Vad jag vet så är blomflugor inte röda. Sen om de här röda som flyger virrigt och ostadigt är bananflugor ska jag låta vara osagt.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Röda?Är bananflugor röda?Jag trodde det var jag som blev så arg när jag såg dom att jag såg rött ;D

Urban

Om dom är röda är det absolut Bananflugor eller Fruktflugor som en del säger.
Vill man bli av med dom så ska man följa Calles tips!. Själv har jag inte provat med vin men däremot med vinäger.
Jag tar ca: 50% vatten och 50% äppelvinäger åsså 2-3 droppar Yes diskmedel (funkar säkert med annat diskmedel också).
Varför det funkar är förmodligen för att dom dras till förmultnande frukter där dom vill lägga ägg och föröka sig, och vinäger är ju jästa frukter vilket kanske påminner om just det.
Och det funkar jättebra!

Tracey


Jag måste haft en synnerligen kräsen sorts bananflugor hemma hos mig förra året. Jag fick tipset om vinäger och YES av min chef, men de snusade bara lite på blandningen o flög sedan bekymmerslöst vidare. Jag fick fortsätta bo tillsammans med denna bananflugesvärm i flera veckor.

Det var först när en annan bekant tipsade mig om att toppa med lite strösocker, som sörjan fick nån effekt. Det blev en riktig dödscocktail o hela bananflugeklanen utrotades över en natt. Sen dess har jag inte sett röken av dem!  ;D

Andreas

Har själv provat med vinäger och diskmedel och efter några dagar ligger där en fluga.

Men det kanske egentligen är socker som är nyckelordet? Kanske fungerar det bäst helt utan vinäger, dvs. med lite sockervatten och en droppe diskmedel?

Eller bananflugor förresten? En bit banan täckt av vatten med en droppe diskmedel i?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

En lite halvrutten banan då, så att det luktar gott i en liten flugnäsa (?)

Andreas

Jo eller vad de nu gillar bäst. :)
Här är ytterligare ett förslag från livsmedelsinspektör Ivar Evertsson, även det inne på sockerspåret.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=291333
"Han rekommenderar en skål i rummet eller köket med en blandning av saft, ättika och diskmedel."
Den som inte frågar får inga svar.

smakakarin

Jag ska prova lite flera skålar med olika blandningar och sedan utvärdera vilken som fungerat bäst!  :P

Urban

Kul initiativ smakakarin!, återkom gärna med resultatet  :)

rallysally

Bananer,flugor...
Efter förra årets plåga har jag bara märkt en grej som funkar.
Kassen där burkarna och petflaskorna ligger, diskbänksskåpet, vasken i köket;
ge dom en kort dusch av riktigt j.... spray!!! ungefär var tredje dag ;)
Märkligt vad det blev flugfritt hemma :)
Glöm inte bort att ta bort frukt och grönsaker, istället för att ställa fram fat med
diverse blandningar. Går dessutom mycket fortare!
Lev gott

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal