Champagne - vilken är bäst och varför?

Startat av Psilander, 2011-07-30 11:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Favorit Champangemärke

Pol Roger
Bollinger
André Clouet
Veuve Clicqout
Moët o Chadon
Taittainger
Annan tex Krug, Dom Perigion, Cristal

Helge


agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06räkor, hummer, ostron eller råbiff från hallen är minst lika enkelt, dyrt och dessutom avsevärt godare
Jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du med "enkelt" menade billigt. Att antingen valde man billigt BiB-vin o dyr mat eller dyr skumpa o billig mat.
Om man nu inte har råd med hummer o ostron till skumpan vad rekommenderar du för billig mat till den då?

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06en mor som alltid agerat värdinna på familjens fester
Vem skulle annars ha gjort det?

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06Nej det är inget svulstig lantgods eller överdåtig östermalmsvåning och massa pengar vi pratar om utan en ganska ordinär borgerlig förorts villa vi talar om
Du har rätt, pengar o stil är inget man talar om, det är sånt man har ;)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06De jakter jag har varit bjuden på så brukar det avrundas med en smokingmiddag på godset
Bjuden på jakt? Då är du inte med i något jaktlag o jagar så ofta? Då är nog du inte rätt man att bedöma vilken dryck som är vanligast på en AH. Sorry :-\

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06Men det är inte direkt grabbjakter i norrland kanske....
Jag vet inte riktigt vad du vet om jakt men upplysningsvis förekommer det över hela landet, inte bara i Norrland. Men jag förstår att du har sett filmen ;)
Den typen av jakt du beskriver påminner om förr när vi tjejer var ute o stötte fasan med våra spaniels. Hundarna jobbade o slet o var helt slut på kvällen medan vi festade med bubblande fnittervatten hela natten :D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-13 11:06Det var faktiskt över en diskussion om den bästa hushållschampagnen som lärde känna min fästmö
Gulligt :)

Psilander

2011-08-14 19:16 #22 Last Edit: 2011-08-14 19:21 by Psilander
Så är det - jag är gammeldags, borgerlig och livsnjutare. Jag jagas av jantepolisen och tråkmånsar konstant. Med svenska termer kan jag med lätthet säga att jag är "Kränkt". Nästan så det borde finnas ett Pride för vita, straita konservativa män som tycker om livets goda, klassisk kultur och borgerlig livsstil a la salig kung Oscar :)

Räkna på vad hämtpizza till familjen vs nått lika enkelt som det men tex skaldjur kostar. Prisskillnaden blir inte så väldigt stor - tex 1 kg räkor vs 4 pizzor och ett vin i 100kr klassen.

Nej, jagar inte till vardags men blir ibland bjuden på jakter hos vänner.

Men frågan är - vilken är den bästa champagnen och varför?

agnetasch

2011-08-15 16:41 #23 Last Edit: 2011-08-15 16:50 by agnetasch
Citat från: Psilander skrivet 2011-08-14 19:16Nästan så det borde finnas ett Pride för vita, straita konservativa män som tycker om livets goda
Dom har inte tid med sånt, dom är i Norrland o jagar ;D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-14 19:16Nej, jagar inte till vardags men blir ibland bjuden på jakter hos vänner
Aha, det förklarar gummistövlar o oljerock. Tips: Gore-tex är ett nytt, lätt käng- o klädmaterial. Oslagbart vid jakt.

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-14 19:16Räkna på vad hämtpizza till familjen vs nått lika enkelt som det men tex skaldjur kostar. Prisskillnaden blir inte så väldigt stor - tex 1 kg räkor vs 4 pizzor och ett vin i 100kr klassen
Ja, jag räknade på detta.

-Fyra pizzor med pizzasallad á 75:- o 1/4 BiB (Gnarly Head för skojs skull) á 269 = 67:- Summan blir 367:-

-1,2 kg räkor á 300:- = 360:- Smör,bröd o majonnäs 40:- för 4 pers + 1 flaska hushållschampagne för 357:- Summan blir 757:-

Skillnaden blir c:a 400:- Rätt stor prisskillnad tycker nog jag. ::)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-14 19:16Jag jagas av jantepolisen och tråkmånsar konstant
Du menar dom som du i din tur jagar; Sven Banan, smygsupande hemmafruar, nyrika, öl- o jaktgrabbar o barbariska BiB-pimplare ;D
Sen är det ju en smaksak vem som är tråkigast; den som leder en utveckling eller den som stretar emot. Har du svårt att hantera verkligheten utanför det trygga föräldrahemmet har jag ett tips till: En bekant till mig hade förälskat sig, hett o olyckligt, i 1700-talet. Men han gjorde slag i saken o köpte sig ett slott. Han flyttade sig o sin verksamhet dit o lever lyckligt o isolerat i sin dröm. Något för dig? :)

Nu har jag inga fler tips. Åter till: 

Men frågan är - vilken är den bästa champagnen och varför?

Mickan

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-14 19:16
Räkna på vad hämtpizza till familjen vs nått lika enkelt som det men tex skaldjur kostar. Prisskillnaden blir inte så väldigt stor - tex 1 kg räkor vs 4 pizzor och ett vin i 100kr klassen.
Men frågan är - vilken är den bästa champagnen och varför?


Tänkte redan i mitt förra inlägg skriva det jag tar upp nu men jag iddes inte.

Vill bara göra alla uppmärksamma på att i många familjer är det inte ens aktuellt att köpa hämtpizza till hela familjen. Man har aldrig råd att köpa något extra. I de sociala faktorerna ska vi inte bara lägga ett ekonomiskt perspektiv utan också fundera över de biverkningar alkoholen har. Det finns många familjer där omständigheterna ser ut på ett sätt som gör att man aldrig får uppleva de middagar du gjort. Det kan vara psykiskt sjukdom, missbruk, ensamhet och mycket annat.

Min egen uppväxt var mycket tuff men jag njuter själv av god mat och bra vin idag. Jag tycker att alla "man ska", "man bör", "det är väl roligare att" ska användas med stor försiktighet. Ödmjukhet är oerhört viktigt och vi ska alla vara medvetna om att vår situation kan ändras på ett ögonblick och då kan det nog vara skönt att veta vad som verkligen är viktigt i livet.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Mitt herrskap, då håller vi oss alltså fortsättningsvis till trådens ämne. Starta gärna en ny tråd där de sociala/ekonomiska aspekter som kommit upp, kan diskuteras vidare.

Tack!

JanneG

Citat från: Hasse skrivet 2011-08-15 17:15
Mitt herrskap, då håller vi oss alltså fortsättningsvis till trådens ämne.


Du glömde damerna!  ;D

Andreas

Herrskap syftar på både herrn och frun i huset. Tänk "herrskap och tjänstefolk".

Tyvärr dricker jag nästan aldrig champagne så jag har tyvärr ingen uppfattning om vilken som är bäst och varför. Men jag har i alla fall döpt om tråden så att det inte råder nån tvekan om vad kärnfrågan är. Vi får väl hoppas det dyker upp nån riktig champagnedrickare.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-12 13:10
Tja...aå illa är det nog inte, det nog inte många som har det att de måste välja mellan hyran och en flaska champagne..... skippa oxfilépizzan med bea och bib:en som fredagsmys och ta en flaska skumpa och nått enkelt istället.

Champagnen skulle iofs kunna fungera i sådana sammanhang men den kommer nog bättre till pass vid smokingmiddagen efter jakten.



Det håller jag inte alls med om, Champagne (beroende på vilken) funkar mycket bra till Pizza.

Om man inte har råd med Champagne så lär det knappast hjälpa att skippa en Pizza för 70 spänn.

Hankki

I min värd finns två sorters champagne, drickbar och odrickbar. Den drickbara vinner alla gånger.

Andreas

Var gärna mer konkreta om ni kan! (Själv är jag hopplös på att komma ihåg vinsorter om jag inte skriver ner dem.)

Citat från: Hankki skrivet 2011-08-17 00:05
I min värd finns två sorters champagne, drickbar och odrickbar. Den drickbara vinner alla gånger.


Kan du då ge exempel på nån champagnesort som är drickbar?

Citat från: webguide skrivet 2011-08-16 12:00
...Champagne (beroende på vilken) funkar mycket bra till Pizza.


Vilken sort då är bäst till pizza?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2011-08-17 11:41

Vilken sort då är bäst till pizza?


Det beror förståss på vilken pizza (och jag har inte gjort nån test av detta), men Bollinger t.ex. skulle funka till pizzor som är ganska feta i smaken och inte med för skarpa smaker.   

Sara W

Pol Roger är min absoluta favorit vid festliga tillfällen. Nicolas Feuillatte Är också riktigt god, framför allt blanc de blanc. Om jag köper lite billigare champagne blir det gärna Decastellane. Sen är jag inte sen att välja cremanter, gärna från Bourgogne. Riktigt goda och helt klart prisvärda!

alsa

Har alltid en kall Champange i kylen :)  för det mesta drickar vi Palmer & Co Brutt, eller Blanc de Blancs, välligt bra champange i budget klasssen, dvs. 250-300 kr på bolaget.
Grilla och ute spabada är livskvalite:-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal