Popcorn är nyttigare än grönsaker

Startat av Andreas, 2013-10-15 11:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Popcorn är den nya supermaten. Det visar ny forskning på University of Scranton i Pennsylvania. ... - Popcorn innehåller 100-procent obearbetade fullkorn och en portion kan ge 70 procent av det dagliga intaget av fullkorn och mängder med antioxidanter... Framförallt är det så kallade polyfenoler, en antioxidant som sänker kolesterol och förhindrar vissa typer av cancer" http://www.svd.se/mat-och-vin/popcorn-ar-nyttigare-an-gronsaker_6959665.svd

Men stämmer SvD-rubriken, är verkligen popcorn nyttigare än grönsaker?  ;)

(Artikeln har några månader på nacken, men jag har inte sett den förän idag så för mig är den ny.)
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Äntligen! Jag äter något som är bra för mig.
Visst skulle det kunna stämma att det är nyttigare än grönsaker, men antioxidanterna sitter i skalet om jag minns rätt. Jag tror dock att det är lättare att äta 200gr grönsaker än att stoppa i sig 200gr poppade popcorn. Mycket luft blir det :)

Men som vanligt så överdoserar jag nog mängden olja och tappar då alla goda finesser med att äta nyttigt.

kurt

"Nyheten"är väl till att börja med drygt 1.5 år gammal

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120325173008.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+sciencedaily+%28ScienceDaily%3A+Latest+Science+News%29

Sedan är väl popcorn strikt talat, faktiskt också en grönsak, så man kan konstatera att vissa grönsaker är nyttigare än andra grönsaker!

kayaker

/F

Andreas

Framförallt känns grönsaker mer varierat än popcorn i längden. :)

Nåt jag funderar över är att popcorn görs av majs. Och enligt artikeln är det skalbitarna i popcornen som är nyttigast. Och extra nyttiga just för att de är torra så att halten av fibrer och antioxidanter blir koncentrerad. Så den riktiga superkosten borde man då alltså få fram genom att torka det yttersta gula skinnet på majs.
Den som inte frågar får inga svar.

kurt


Andreas

Jo det mesta koncentreras ju, förutom c-vitaminet som helt försvinner av värmebehandlingen. Men vart tar egentligen majssockret vägen när majs blir popcorn? Popcorn har enligt fineli-länkarna betydligt lägre halt av sockerarter,
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal