Grillad självlagande kyckling

Startat av agnetasch, 2015-06-07 06:33

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

I går blev det kycklingexperiment.
Jag har ofta lagat Martin Ingvars självlagande kyckling; hel kyckling 9 timmar i ugn. Nu var det dags att vidareutveckla konceptet.
En påse kycklingklubbor saltas, peppras o läggs med skinnsidan ner i en osmord ugnsform. Steks 10 timmar i 75° Jag satte in kycklingarna kl 9.00 o tog ut dom 19.00 Tittade ut o konstaterade att det var grillväder. På med rapsolja, ald paprika o ingefära. Efter en liten stund på grillen har fåglarna fått lite färg o tilltalande grillränder. Är det inte grillväder grillar man i ugnen.
Maken till saftig kyckling får man leta efter, perfekt för folk som är rädda för att kycklingen inte ska bli genomstekt o därför grillar den till träkonsistens :)

Hasse

Lågtemperaturstekning, det är grejer det!

Ändå ser man recept med ugnstemperaturer på 225 °C där man ska täcka köttet med folie. Nä, sänk temperaturen, gott folk!

Andreas

Fast det borde välan räcka med 70 graders ugnstemperatur för att få kycklingen klar? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Martin Ingvar föreslår 9 timmar i 70° men efter att ha gjort denna kyckling många gånger tycker jag att 10 timmar i 75° blir bättre. Och jag vet ju som vanligt bäst ::)

agnetasch

Vidareutveckling av experimentet:

Hel kyckling med uppskuret bröstben läggs i 10%-ig saltlake 1 dygn. Steks i ugn 10 timmar i 75° På med olja, paprika, ingefära o lite farinsocker. Bryns vackert på grillen. GOTT!

Skogis

Gott!
Funderar på att använda en hel fläkt kyckling. Planen är att klämma den mellan 2 galler för att få den plan. För övrigt följa ditt recept med lake och allt.

Kan du komma på något som jag behöver tänka på?

agnetasch

Den blir platt bara av att man skär upp bröstbenet o trycker till lite. Mer våld än så behövs inte.

Använd INTE nitritsalt till laken, då ser kycklingen rå ut.

Räkna med att få äta kyckling flera dagar, den blir väldigt mäktig på det här viset ;D

Skogis

Låter bra, men då är det lika bra att erkänna vad som är på gång.
Den fläkta kycklingen är bara ett genrep.
När jag är och handlar så vet jag sällan vad som ligger i korgen när jag kommer till kassan, finns det något erbjudande som kan vara lockande blir det oftast något sånt också. Så nu har jag en kalkon i frysen som jag inte riktigt har koll på när den ska ätas. Fläkt, rimmad, långstekt och grillad kalkon låter rätt gott.

Med tillräckligt mycket folk ska den nog gå åt. Får väl se när det blir av.

agnetasch

DET lät gott :) Kalkon blir ju gärna torrt annars, det här är kanske en metod att få den saftigare.

Men med en så pass stor fågel skulle jag nog ändra på saltingen; hälften så stark saltlag o dubbelt så lång tid. Vad tror du om det?

Skogis

Jag rimmade thanksgivingkalkonen i höstas med gott resultat, minns dock inte hur mycket salt det var i laken. Letade på amerikanska recept på nätet och hittade lagom recept på lake där. Men 6-8% låter rimligt.
Grillandet får nog bli i 2 halvor, det är en otymplig stor fågel :)

När man gör deep fried chicken ska bitarna ligga i mjölk/yoghurt i ett dygn först, har det samma effekt?
Köttet blir mycket saftigt, men det kanske beror på den snabba uppvärmningen vid friteringen.

Nu såg att du har använt uppskuren hel kyckling :-[
Man ska läsa allt i tråden innan man ger sig på att göra inlägg.

magnus

Snurrade två Bosarp kycklingar på spettet på grillen för några veckor, otroligt fina kycklingar. 2kg st. Betydligt saftigare och godare kött än 1kg kycklingarna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal