glutenfri vegansk julskinka

Startat av Åsa Järnberg, 2015-12-13 12:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Åsa Järnberg

Hej det måste ju gå att göra egen
julskinka som är vegansk utan veteprotein ??
Finns det färdiga recept eller förslag på hur jag ska göra ??
Tacksam för svar .
God jul från Åsa

Skogis

Är det en skivbar "skinka" du vill ha eller är det någon annan form av "skinka" som önskas? Jag har inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna ge råd men kanske om du spesar vad du vill ha så blir det lättare att hjälpa till.

kurt

Varför måste det gå? Går det att göra spagetti med bara kött? eller mannagrynsgröt med bara kött?

webguide

Citat från: kurt skrivet 2015-12-15 04:19
Varför måste det gå? Går det att göra spagetti med bara kött? eller mannagrynsgröt med bara kött?


Spagetti på räkor roade sig ju Ferran Adria med på El Bulli, så ja det går.

Sen kan man kanske undrar varför man vill äta julskinka om man är vegan (om det inte handlar om medicinska orsaker), själva grejen är väl att man inte vill äta kött och att då göra nått som smakar och heter som kött tycker jag känns lite underligt.

Hur är det med Tempeh, där skulle man väl kunna göra nåt?

agnetasch

Eller så kokar man en stor kålrot, griljerar den med glutenfritt ströbröd o sätter en snygg skinkpinne i den. Voilà! ;)

Skogis

Låter som en bra idé, massor av kryddnejlika så smakar det överkryddad skinka också.

Citat från: webguide skrivet 2015-12-15 11:14
Spagetti på räkor roade sig ju Ferran Adria med på El Bulli, så ja det går.

Sen kan man kanske undrar varför man vill äta julskinka om man är vegan (om det inte handlar om medicinska orsaker), själva grejen är väl att man inte vill äta kött och att då göra nått som smakar och heter som kött tycker jag känns lite underligt.

Hur är det med Tempeh, där skulle man väl kunna göra nåt?


Är det motsägelsefullt att tycka kött är gott men att avstå för djuren skull?

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2015-12-16 13:15
Låter som en bra idé, massor av kryddnejlika så smakar det överkryddad skinka också.

Är det motsägelsefullt att tycka kött är gott men att avstå för djuren skull?


Om man avstår kött av etiska orsaker men tycker så mycket om kött att man bara måste fejka det. Så ja, det tycker jag är lite konstigt/motsägelsefullt.

Andreas

Det finns andra skäl än "att värna om djur" för inte vilja äta kött, miljömässiga, hälsomässiga.

Uppskattar själv sojabaserade köttsubstitut som Tzay och Oumph. Oumph är inte så jättelångt ifrån skinkkött i konsistens, men ganska smaklöst så frågan är hur man får det att smaka skinka. Och det som framförallt gör skinka gott är det saftiga flottiga fettet och hur får man fram den smaken veganskt?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Citat från: Andreas skrivet 2015-12-17 09:35
... för inte vilja äta kött, miljömässiga, ...

Det sägs ju att köttproduktion inte direkt är miljövänligt men inte före den dagen när odlingsmark för speciellt starksprit/destillerade spriter OCH tobaksprodukter istället används till att odla "mat" och liknande så skippar jag köttet av miljömässiga skäl. Dessutom används extremt stora mängder rent dricksvatten till rengöring i spritfabriker, och även för onödiga "sockrade drycker".
Visst är det gott med en whisky eller konjak ibland men de åker ut före biffen.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2015-12-17 09:35
Det finns andra skäl än "att värna om djur" för inte vilja äta kött, miljömässiga, hälsomässiga.

Uppskattar själv sojabaserade köttsubstitut som Tzay och Oumph. Oumph är inte så jättelångt ifrån skinkkött i konsistens, men ganska smaklöst så frågan är hur man får det att smaka skinka. Och det som framförallt gör skinka gott är det saftiga flottiga fettet och hur får man fram den smaken veganskt?


Man kan utgå från att lösa upp glyserinflingor i vegetabilisk olja (t.ex. jordnötsolja), då blir oljan som smör, smaksättningen av fettet är svårare men jag skulle tro att griljeringen smakar mer än fettet så det kan funka.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal