En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Skärbräda - vilket material?  (läst 1014 gånger)

Jensl

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Jag lagar mest LCHF-mat
    • Visa profil
Skärbräda - vilket material?
« skrivet: 2018-01-25 13:55 »
Det är möjligt att den här frågan har varit uppe förut, men jag ställer den ändå.

Jag är trött på plastskärbrädor som håller i några år innan man måste köpa nya. Jag vill därför gå över till ett material som gör att jag aldrig behöver köpa en ny skärbräda igen. För grönsaker använder jag redan träskärbrädor och gillar detta skarpt. Jag använder olivolja för att smörja in dessa, men läste någonstans att det kanske inte är optimalt eftersom olivolja faktiskt kan härskna. Stämmer det??

Den stora frågan är vad jag ska ha för material till skärbrädan som är tänkt att skära kött, fisk och kyckling på. Om man väljer en träskärbräda även till det, hur ska man då diska och ta hand om den för att vara säker på att den inte blir en bakteriehärd?

Tar tacksamt emot tips och förslag! :-)
Favoriter i världen just nu: www.gdanskpolen.se och www.malagaspanien.se

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Skärbräda - vilket material?
« Svar #1 skrivet: 2018-01-25 14:22 »
Ask är ett bra material för en skärbräda. Köp gärna en som är limmad av ändträ. Det finns många leverantörer, en lokal o liten fabrik är http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php.

Diska av direkt med vatten o lite diskmedel. Smörj in då och då med en paraffinolja. Matoljor kan som du skriver härskna och linolja för möbler kan vara giftig. Har också hört att det finns dom som blandar in några procent bivax i paraffinet för att få härdigare yta (jo, det finns skärbrädsgeekar också  ;) ), jag har inte provat (än).

Mat-Janne

• Diskare
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-25 18:53 »
Jag vill därför gå över till ett material som gör att jag aldrig behöver köpa en ny skärbräda igen
Förstår inte vad en ny fräsch skärbräda skulle skada. Du köper ju nya disktrasor och entrémattor. Vad är det som gör att en simpel skärbräda inte kan ersättas? Kan du utveckla?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-25 21:46 »
Den stora frågan är vad jag ska ha för material till skärbrädan som är tänkt att skära kött, fisk och kyckling på. Om man väljer en träskärbräda även till det, hur ska man då diska och ta hand om den för att vara säker på att den inte blir en bakteriehärd?

...glömde svara på din viktigaste fråga ;-) Det finns ingen anledning att avstå från träskärbräda för kött, fågel o fisk. Trä har för övrigt antiseptiska egenskaper förutom att en ändträbräda "stänger" jacken på ett sätt plastbrädan inte kan. Så förutom att träbrädan inte tål maskindisk finns det bara fördelar...

Jensl

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-26 11:16 »
Förstår inte vad en ny fräsch skärbräda skulle skada. Du köper ju nya disktrasor och entrémattor. Vad är det som gör att en simpel skärbräda inte kan ersättas? Kan du utveckla?

Det handlar om att jag överlag försöker minska min egen konsumtion (både för ekonomin och miljön) och skärbrädor råkar vara ett sätt där man faktiskt kan köpa en gång och sedan aldrig mer, förutsätt att man sköter dom förstås. :-)

Jensl

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-26 11:19 »
Tack för tipsen om vad man ska satsa på, nu känner jag mig trygg i att köra på enbart träskärbrädor! :-)

Bör man ha en för kött/kyckling och en för fisk? Eller kan man ha en och samma för kött, kyckling och fisk?

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-26 17:27 »
Bör man ha en för kött/kyckling och en för fisk? Eller kan man ha en och samma för kött, kyckling och fisk?

Nej, man kan säkert ha samma. Det viktigaste har du redan gjort genom att skilja på kött o grönsaker. Proffsen förhindrar ev ytterligare korskontaminering genom att ha alla dessa färgkodade skärbrädor (och även knivar, annars är det ingen vits). För oss dödliga räcker att diska av ordentligt emellanåt tror jag. Någon från Livsmedelsverket på forumet?
« Senast ändrad: 2018-01-26 20:23 av Gastrofysik »

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -