Hur ta bort oxidering på metall?

Startat av crlhrv, 2008-11-24 06:02

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Rimfrost - rattmuff på.

Så nu börjar det bli lite kyligt i Göteborg också och nästa helg är det dags att slänga på vinterdäcken. Men när jag kontrollerade att alla delar och prylar fanns i huset upptäckte jag att hjulmuttrarna som används till vinterdäcken har oxiderat. De har förvarats i en behållare där jag, dum som jag är, också hade lagt ner en fuktig trasa när jag tog av vinterdäcken i våras.

Nu har det bilats en lager oxid (antar jag) på alla muttrar. De har inte börjat rosta men är helt klart täckta av en irriterande beläggning. Hur får man bort sådan här beläggning? Är det sant att det fungerar med Coca Cola? Finns det några andra kemikalier som rekommenderas?



Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Cocacola vet jag inte men jag brukar använda Autosol till oxidborttagning, fungerar jättebra.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073973
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Ketchup har jag hört ska fungera men har aldrig försökt själv *s*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Varför slabba med Coca Cola och ketchup? Köp en sats nya muttrar!   :D

crlhrv

autosol ska jag testa..! lär inte vara lika dyrt som 16 nya muttrar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Troll

Jag vet att det här är en väldigt gammal tråd, men det var en av de första träffarna som dök upp när jag Googlade på "tvätta bort oxidering från stål" och jag kan nu meddela att ketchup fungerar!

Andreas

Hmm undrar just exakt vad det är för ingrediens i ketchup som tar bort oxid...?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2013-07-22 11:19
Hmm undrar just exakt vad det är för ingrediens i ketchup som tar bort oxid...?


Det är väl syrorna i tomaten som fixar det?

Hankki

Är det rost ni menar så fungerar utblandad citronsyra. Ca 1kg/50l vatten.

Andreas

Om det bara handlar om syra/pH-värde så borde citron vara mycket mer effektivt än ketchup..?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2013-07-23 12:02
Om det bara handlar om syra/pH-värde så borde citron vara mycket mer effektivt än ketchup..?


Citronsyra fungerar nog också, men det beror också på vad det är för syror, olika syror har ju olika egenskaper.

Hankki

Citronsyra har länge använts inom bilrenovering och man har även den möjligheten att blanda med tapetklister för delar man inte kan sänka ner i ett bad.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal