En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Från grunden med systrarna Eisenman (Kokbok)  (läst 349 gånger)

Skogis

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
Från grunden med systrarna Eisenman (Kokbok)
« skrivet: 2017-06-30 08:35 »
Blev med en ny kokbok igår.
Verkar vara en bok i min smak med grundrecept på allt från torkat kött, ostbågar och fruktsoda till kryddblandningar för Sambal olek och Worcestershiresås eller kanske Håpesås.

Men om systrarna har testat allt och själva samlat in recepten vill jag nog ha osagt.

Skogis

• Kallskänka
    • Visa profil
SV: Från grunden med systrarna Eisenman (Kokbok)
« Svar #1 skrivet: 2017-07-30 12:20 »
En liten recension.

Det är inte mycket som stämt ännu :(

Flädersaften skulle bli våldsamt söt om jag följt receptet med 2kg socker på 2 liter vatten.
Baconen hade inte blivit bacon om jag följt receptet och varmrökt sidfläsket. Det hade blivit varmrökt sidfläsk.
Ostbågarna är stenhårda och kvalar mer in som tuggben än snacks.
Undrar om dom provlagat recepten?

Men det är en rolig källa för inspiration.
Egen soyasås är nästa projekt, men det receptet kommer inte från denna boken.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4439
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-07-31 07:06 »
Tack för varningen :)
Varför inte skicka författarna ett litet provpaket med dom misslyckade grejerna o fråga om dom verkligen ska vara så ;D
Kunde vara kul att höra deras förklaring.

Skogis

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-07-31 08:30 »
Får nog göra en liten pudel här :-[

Samtidigt som jag gjorde ostbågarna torrsaltade jag sidfläsket till bacon(som inte kommer varmrökas). Svålen från fläsket koktes och torkades enligt kokboken men det blev inte heller så bra när jag friterade bitarna. Hårda och sega.
Men!! jag torkade om bitarna igår och fick dom snustorra (är snus torrt?) och nu är resultatet precis som jag hoppades på. Har därför torkat om ostbågsbitarna för att se om det hjälper. Återkommer med utlåtande om resultatet efter fritering.

Bubblan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 2017-08-01 14:01 »
Låter ju väldigt trist om recepten inte provlagades ordentligt innan boken gavs ut, har själv funderat på att köpa den då den låter rolig. Antar att jag får avvakta lite och se, vill ju inte köpa en bok där recepten inte funkar som de är tänkta.

Skogis

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-08-02 21:35 »
Fläsksvålen blir riktigt bra nu men ostbågarna får jag inte till. Trots att jag bockat till en hålad plåt som ser till att ostbågarna inte kommer över ytan i fritösen.
Ska prova att torka bågarna en gång till och se om det hjälper. Det kanske är för tjocka bitar?

@Bubblan
Köp den, den är väldigt inspirerande.

kurt

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-08-03 17:52 »
Det går utmärkt att finna fläderrecept med ännu mera socker

http://blogg.alltommat.se/jenkfood/2013/07/10/fladerblomssaft/

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -