Se vad man kan göra med granskott!!!!

Startat av roffekock, 2007-10-15 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Gammelskogens syltade granskott
1 liter granskott
1 liter vatten
1 dl vitvinsvinäger
500 gram socker
½ dl rosépeppar
Plocka granskotten när de är späda, ljusgröna och 2-
3 cm långa.
Blanda lagen.
Lägg i granskotten och sjud försiktigt (inte koka!)
cirka 10 minuter.
Lägg granskotten i glasburkar.
Servera till kött eller fisk, eller som tillbehör till
smörgåsen!
Hållbarhet: minst 3 månader i kylskåp.

OBS Recept: Eva Kullenberg
Matforum är bäst

agnetasch

Inlagd sill med granskott, gemenligen kallad Kottesill, är jättegott  :P

Andreas

1/2 dl rosépeppar lät mycket! Måste bli en ganska kraftig rosépepparsmak?
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Ja det kan väl inte smaka så mycket annat med den mängden! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

roffekock

Eva måste vara ett rosépeppar freak,men ur andra sidan sett så är ju inte den typen av peppar så stark. Men man kan ju se det som att man inte alltid måste följa slaviskt ett receptur det kan ge en goda funderigar eller? :D
Matforum är bäst

agnetasch

Nu är det hög tid att plocka granskott o lägga i frysen för kommande behov o till midsommarens finska granskottssill.
Jag såg ett tips att man kunde lägga lite granskott i lagen man lägger tjälknul i, det måste jag prova.
En tysk kokerskas paradrätt; ättiksinkokt mager karré, serveras kall i tunna skivor tillsammans med råstekt potatis. Väldigt god sommarmat faktiskt o jag funderade på om man kan stoppa i lite granskott i spadet när köttet precis kokt klart o ska stå o dra.

Andreas

Tack för påminnelsen, ska försöka komma ihåg att kika på granskotten när jag går ut i skogen! Hur stor mängd granskott till hur stor mängd tjälknulslag ungefär tror du?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Enligt boken Naturens läckerheter ska man till 1,5 kg benfritt kött ta:
5 dl vatten
½ dl salt
2 tsk strösocker
½ tsk krossad vitpeppar
10 krossade enbär
1 dl färska unga granskott(frysta)
Låt köttet ligga i lagen c:a 5 timmar. Vid serveringen kan man dekorera köttet med lingon o granskott.

kurt

Söker man efter recept på granskottssirap, så kan man hitta två olika varianter.

Kokvarianten:
Samla en korg full med mjuka gröna granskott . Låt din skörd vara under vatten i 10-15 minuter så att proteinerna kan ge sej av, häll sedan skott i en kastrull och täck dem med vatten. Koka upp och låt puttra på låg värme i 15-20 minuter, sila. Sätt eventuellt nya skott i samma vatten och koka igen i 15-20 minuter, sila igen. Väg din vätska och sätt till lika mycket socker. Låt koka under ständig omrörning tills du har en sirapsartad konsistens.

Icke kokvarianten:
Varva granskott med råsocker eller honung i en glasburk. Sätt på locket. Låt stå i ett norr- eller österfönster i en månad. Vänd och skaka burken försiktigt varje dag. Sila av skotten och häll upp den gyllenbruna sirapen på en mörk glasflaska. Förvara svalt.


agnetasch

Den sirapen kanske man kan koka kotte-kola av till jul :D

roffekock

Jag har tyvärr lite tid för Matforum just nu men tycker att det är trevligt att det är fart på Granskotten. Vad man kan göra, det är en resurs som blivit bortglömd.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Roligt du hade en liten stund över att skriva lite i alla fall Rolf så vi fick ett litet livstecken, tänkte faktiskt precis i förmiddags att jag borde fråga dig hur det står till.

En fråga till alla er granskottsexperter: Vad bör skotten ha för storlek när man skördar dem? Hur skördar man dem bäst, med kniv/sax eller vrider man bara loss dem?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi har flera granar på tomten o alla har olika storlek på skotten; några är bara 1 cm o andra är 5-10 cm. Jag tror det beror på om trädet står i solen eller ej. Sol=större skott. Jag plockar alla storlekar men de ska vara ljusgröna o mjälla.
Det går bra att knipsa av dom med tummen o pekfingret dom sticks inte. Det kanske dom gör senare men då plockar inte jag dom.

Hasse

Är det någon som vågar sig på att beskriva hur granskott smakar?

agnetasch

Det smakar kåda, sitter precis o tuggar på ett skott. Tror inte jag ska svälja det, det är lite stickigt.
Påminner om enbär men friskare. Jag tror man kan göra någon slags kottedricka av det ihop med citron och brännvin. Ful-gin?
Eftersmaken var god.

annamaria

Min dotter kom hem från F-klass idag. " Mamma nu ska vi plocka såna där gröna stickiga för dem kan man äta. Vi år såna idag - men dem är sura." Så vi får väl se hur det blir.

bryggens


kurt

Det går bra med tallskott också, men man bör smaka på dem först, de smakar olika på olika träd. De bästa kan vara ganska syrliga och smakar mycket friskt, och de bör inte vara alltför långa så det är bråttom nu.

Kari

Agnetasch! Ful-gin ful-gin ful-gin!! ;D Glöm inte att ta bilder på Dig själv, innan, under, efter och dagen efter!!! ;D

Det som sticks är fibrer - fibrer ÄR nyttigt! ;)

agnetasch

Vadå fibrer, vad är det ???

Om man använder granskott i stället för tallstunt i snapsförslaget i Naturens läckerheter får man följande ful-gin:

GRANSKOTTSSNAPS
Täck 8-10 rejäla granskott med brännvin o låt det dra en månad innan det silas av. 5-7 cl av essensen räcker till en liten flaska brännvin. Tillsätt ett par rågade teskedar socker o låt snapsen mogna minst ett par veckor(Lagom till kräftorna!)

Ett alkoholfritt alternativ är GRANSKOTTSDRICKA:
C:a 2 liter
2 liter ljusgröna granskott
1 skivad citron
1 liter vatten
1 liter socker
1 msk citronsyra
Rensa granskotten från skräp. Lägg dem i en rostfri kastrull eller bunke. Täck skotten med en skivad citron.Koka upp vatten, socker o citronsyra. Häll den kokande lagen över granskotten. Låt stå kallt o dra i 2-3 dygn. Sila av drycken genom en silduk. Häll på plastflaskor o frys in det som inte går åt på en gång.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal