Citat från: Andreas skrivet 2011-07-04 13:01
De som står bakom varumärket naturkött heter North trade och här hittar ni deras kontaktuppgifter http://www.northtrade.se/contact/ Alla som har problem med deras produkter bör höra av sig till dem! (Berätta gärna vad de säger.) Jag tror att vi konsumenter i allmänhet är alldeles för dåliga på att säga till när något inte är bra och att många företag därför har väldigt dålig kännedom om vilken typ av problem de har och hur utbredda de är.
Citera
Tack för ditt mail även om det alltid är tråkigt de, i relation till vår volym, relativt få gånger vi får höra att våra produkter inte lever upp till våra kunders förväntningar. Det du beskriver är att din inköpta entrecôte inte har klarat av hållbarheten trots att angivet hållbarhetsdatum inte passerats.
Vi märker våra konsumentförpackade produkter med en hållbarhetstid om 100-120 dagar från produktion och förpackning i vakuum. Anledningarna till att vi kan klara denna, enligt mångas uppfattning, långa hållbarhetstid är i huvudsak tre;
1. Hygien; De producenter som anlitas för att producera Naturkött® är utvalda för att de är ledande i arbetet med kvalitetsstyrning, där bl.a. mycket stor vikt ligger i att kontrollera att de hygieniska förhållandena vid slakt och styckning är extremt goda.
2. Temperatur vid transport och lagring; Köttet transporteras från Sydamerika i kylcontainers med miljöeffektiva fartygstransporter. Under de 30-35 dagar transporten tar förvaras köttet i en temperatur om -1 till -1,5 grader (Kött fryser vid -1,7 grader) . Vid dessa låga temperaturer sker en mycket låg bakterietillväxt. Efter transport tas varorna emot och kontrolleras av vår egen personal vid vårt eget lager. När köttet kommer till vår kund så har i regel 50 dagar av hållbarhetstiden gått, alla under förhållanden som betecknas som djupkyllagring. Tester vi gjort har sedan visat att vid + 4 grader för resten av hållbarhetstiden så klarar vi alla gränsvärden med mycket stor marginal.
3. Urval av råvara; I våra krav för selektering av djur för att få bli Naturkött® ingår köttets PH-värde som en viktig parameter. Köttets pH-värde styrs bl.a. av att undvika stress vid transport till och hanteringen vid slakt. Råvara som har ett högre pH-värde än 5,8 får inte bli Naturkött®, då högre värden än så påverkar hållbarhetstiden negativt, och dessutom är ett tecken på att djuret inte har haft en stressfri miljö. Så våra regelmässiga mätningar av pH-värdet på köttet tjänar fler syften. Egen personal i Sydamerika kontrollerar att våra krav efterlevs. Ovanstående är de enda hemligheterna med våra hållbarhetstider (i kombination med vakuumtekniken naturligtvis). Några andra förklaringar finns inte. Vi gör regelbundet tester av våra produkter, och problem med hållbarheterna uppstår bara vid de tillfällen köttet inte förvarats enligt våra anvisningar, i butik eller hos konsument.
Vi har kvalitetskontrollanter anställda, dels i Brasilien och dels på vårt lager i Stockholm, som ständigt kontrollerar att dessa tre kriterier uppfylls av våra producenter och transportörer. I nästan samtliga fall som det du beskriver har vi funnit att den snabbt försämrade hållbarheten har berott på att kylkedjan har brustit efter det att köttet lämnat vårt lager. Speciellt vanligt förekommande är detta under sommaren då exempelvis en pall som har stått för länge på en lastkaj i väntan på att bli omhändertagen gör att köttet snabbt blir sämre. Vi talar alltid med våra kunder om vikten av att hålla kylkedjan intakt. Om ett djupkyllagrat kött som Naturkött® utsätts för en temperatur som kraftigt överstiger +4 grader försämras hållbarheten dramatiskt och köttet blir snabbt oätligt som i det fall du beskriver. Så det gäller att även som konsument se till att hålla kylkedjan intakt, speciellt om man ska förvara köttet i egen kyl under några dagar.