Vad betyder gourmetmörad?

Startat av Andreas, 2010-02-24 12:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

På förstasidan i veckans reklamblad från Willys saluförs svensk gourmetmörad fläskytterfilé för 64,90 kilot. Vad betyder egentligen ordet gourmetmörad, är det någon speciell mörningsmetod som tilltalar just riktiga finsmakare? Eller är det kanske något tidningen http://www.gourmet.se/ hittat på? Nä det sista var förstås ett dåligt skämt, men något slags betydelse måste väl ändå gourmetmörad ha mer än bara mörad? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Jag har sett detta vid flera tillfällen och speciellt ett märke som jag inte ens nämner här. Kan det vara så att det är ett sätt att komma ifrån det otäcka begreppet neutralmarinerad? Är det samma salt, socker mm fast med tillsatta kryddor? Om någon har ett paket kan ni väl kolla vad det står?
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

2010-02-24 13:30 #2 Last Edit: 2010-02-24 13:38 by Hasse
Fläskytterfilén är inget annat än utskuren kotlettrad, men det vet väl de flesta konsumenter vid det här laget?   ;)

Men för att återgå till frågan, Nybergs Deli skriver på sin site[1] att "Fläskytterfilén är gourmetmörad för att bli mörare och saftigare samt för att klara stekning, grillning och varmhållning på ett utmärkt sätt utan att bli torr."

Vidare skriver man att innehållet är 90 % kotlett av gris och resten är vatten, salt, antioxidationsmedel E325 och stabiliseringsmedel E451. Så var det med den "gourmetmörningen"!

I Aftonbladet[2] skriver Karin Ahlborg om fenomenet. Hon ställer sig frågan "Hur dumma är vi egentligen? Så pass att vi faktiskt förtjänar att bli lurade?"

Det är en väldigt bra fråga.



[1] http://www.nybergsdeli.se/kott
[2] http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4740184.ab

webguide

Gourmetmörad är bara ett marknadsföringsuttryck.
Willys säljer knappast gourmetkött, det får man gå till en lämplig saluhall för att hitta, t.ex. guldkött på Östermalmshallen. Och då hängmöras köttet (kokött inte oxkött) i flera veckor

Gotish

Gourmet, Filé, Mörat, Delikatess etc är klassiska marknadsförings uttryck. Då vi i Sverige inte har några regler eller lagar för definationen av dessa ord kan företagen i princip applicera dem på vad som heslt så länge de kan motivera vad de betyder.
Det vill säga det finns inga regler för vad som är "Gourmet". Kronägg kan kalla sina ägg för "Gourmet ägg" och Sibylla sina varmkorvar för "Gourme korv". Alltså ett adjektiv som endast syftar till att ge produkten PR och inte att beskriva kvaliteén på maten. De flesta (mest troliga alla) styckare är överens om att hängmörat kött har bäst kvalité. Hängmörat kött kostar pengar, därför hittar man det inte i frysdisken på willy.

Inget att lägga vikt på, kommer alltid att finnas fusk i den branschen. Det man kan göra däremot är att lära sig vilka metoder som finns för mörning och kvalitets bedömning av kött. Till´det rekommenderar jag Jonas Borséns bok "Eat the meat" samt den här tråden:  :)  http://matforum.nu/index.php?topic=1653.0

//Mattias

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2010-02-24 12:42
Kan det vara så att det är ett sätt att komma ifrån det otäcka begreppet neutralmarinerad?


Vad menas med neutralmarinerad?

Citat från: Hasse skrivet 2010-02-24 13:30
Fläskytterfilén är inget annat än utskuren kotlettrad ... innehållet är 90 % kotlett av gris och resten är vatten, salt, antioxidationsmedel E325 och stabiliseringsmedel E451. Så var det med den "gourmetmörningen"!


Hmm 64,90 för 90% fläskkotlett är inte direkt billigt trots att det är ett lockpris på förstasidan av ett reklamblad, var kommer köttet ifrån månne och hur är det uppfött?

Citat från: Hasse skrivet 2010-02-24 13:30
I Aftonbladet[2] skriver Karin Ahlborg om fenomenet. Hon ställer sig frågan "Hur dumma är vi egentligen? Så pass att vi faktiskt förtjänar att bli lurade?"


Fast de som är egentligen är de dumma är väl de som marknadsför och säljer produkten?

Citat från: webguide skrivet 2010-02-24 15:44
Willys säljer knappast gourmetkött, det får man gå till en lämplig saluhall för att hitta, t.ex. guldkött på Östermalmshallen. Och då hängmöras köttet (kokött inte oxkött) i flera veckor


Oxkött? Tråden handlar om fläskkotlett, finns det hängmörad fläskkotlett, jag kan inte minnas att jag sett det?

Citat från: Gotish skrivet 2010-02-24 16:14
Det vill säga det finns inga regler för vad som är "Gourmet".


Där har du en bra poäng, men visst är det väl ändå en väldigt ful marknadsföring att använda gorumet som positivt förstärkningsord om en produkt som inte verkar vara "mörad" (vattnad) på något annat sätt än allt annat?
Den som inte frågar får inga svar.

Gotish

CiteraDär har du en bra poäng, men visst är det väl ändå en väldigt ful marknadsföring att använda gorumet som positivt förstärkningsord om en produkt som inte verkar vara "mörad" (vattnad) på något annat sätt än allt annat?


Klart det är, men det är ju marknadsföring. Det är lite som fällningar i fotboll, det är fult men det hör till sporten. Med rätt kunskap om köttet så går man inte in i de här fällorna.


Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-02-25 11:30
Hmm 64,90 för 90% fläskkotlett är inte direkt billigt trots att det är ett lockpris på förstasidan av ett reklamblad, var kommer köttet ifrån månne och hur är det uppfött?


Omräknat till vad ett kilo kostar utan vatten blir det drygt 72 kr. Nu vet jag inte hur matpriserna är i Andreas hemtrakter, men jag tycker nog att det är ett ganska bra pris på benfri kotlett. Om det är bra kvalitet på köttet, vill säga.

Citat från: Andreas skrivet 2010-02-25 11:30
Fast de som är egentligen är de dumma är väl de som marknadsför och säljer produkten?


Ha ha, ja så är det ju naturligtvis!   :)

Men som Gotish skriver handlar det ju om marknadsföring och att tjäna pengar. Ett lågt pris lockar rimligen kunder, att sedan kvaliteten sviktar är kanske inte så viktigt för medelkonsumenten.

JonasBååth

Gourmet, Lant, Klassisk, Äkta (kan bero på vara), Fin-, Ny-, Färsk-... listan kan ju göras oändlig med marknadsföringsuttryck som ska få konsumenter att då en förskönad bild av produkten. Man kan ju tycka att det borde ingå i hemkunskapsundervisningen att berätta om sådant. Personligen blir jag skeptisk när det står sådant på paketen.

Tresovlat

Gourmetmörad betyder nog i många fall att den möras med injektion av saltlake. kotlett är ju som bekant en rätt så torr och mager detalj och för att göra den lite "roligare" så kör man i lake. Den blir saftigare onekligen men som sagt så är det ett sätt att få bättre betalt för en annars ointressant styckningsdetalj.

Niffen

2011-10-24 11:31 #10 Last Edit: 2011-10-25 18:13 by Hasse
Hasse klippte in denna diskussion från en annan tråd.


Citat från: Sarah skrivet 2011-10-24 10:27
Det där lät lyxigt :)

Ikväll ska jag banka ur kycklingfiléer, fylla dem med spenat, getost och soltorkade tomater, rulla ihop dem och steka i ugn. Chicken California. Voilà.

Jag föredrar att laga kyckling fram om gris eller nötkött eftersom jag aldrig får det röda köttet tillräckligt färdigt. Det förblir segt. Så om vi vill äta rött kött äter vi ute med stooora förväntningar, haha. Är det någon annan här som upplever samma problem med rött kött? Eller hur har ni löst det problemet?  ???


Det handlar väl mest om att köpa "rätt" köttbit. Jag tror inte ens den mest sofistikerade stjärnkock klarar av att tillaga t.ex en högrev mör om den skall vara röd inuti.

djohansson

Soufflé är bland det lättaste man kan slänga ihop (felmarginalen upplever jag som mycket hög och jag lagar den alltid på frihand utan att varken väga eller mäta), även om alla myter kring den säger motsatsen.

Se bara till att ställa den på en förvärmd plåt och slå av varmluften, så blir det en hit.

När det gäller kött så är det helt klart så att hängmörat, dyrare kött spelar i en helt annan liga än sina omörade, bleka, motsvarigheter. Jag skulle ALDRIG köpa svensk oxfilé för, vad är det nu, 400 kronor kilot, utan satsa på hängmörade bitar som t.ex. ryggbiff eller entrecote som väl kostar mellan 300 och 400 kronor om det ska vara riktigt bra. Priset är 100 kronor mer per kilo än för de omörade, smått värdelösa och sega, motsvarigheterna och de dryga 20 kronorna extra person det blir i pris är det det klart värt. Köttet smakar klart mer än det kostar, och jämfört med att betala 200 kronor för något som knappt går att tugga i sig och som smakar papper i jämförelse så är det ett fynd.

Så börja att köpa riktigt bra, hängmörat kött. Det går att hitta i bra diskar hos t.ex. ICA. För priset får du dessutom tre gånger så mycket kött jämfört med på restaurangen. Dessutom kan du göra något så banalt som (i och för sikg perfekta) pommes och hemgjord bearnaise till, och resultatet blir  fantastiskt!

Niffen

När jag ser/hör "mörat" får jag rysningar, det får mig att tänka på olika vätskor som sprutas in i köttet för att det skall påverka köttets mörhet. Matsmältningen är påbörjad redan innan köttet hamnat i stekpannan?
Ytterligare ett sätt för butikerna att lura konsumenterna att detta är högsta prima kött, ändå ligger de i paketen och skvalpar i sitt eget likvatten. Enligt mitt sätt att se det finns det två kvalitéer, hängt och välhängt.
Så snälla använd inte "Hängmörat".
Likaså är det med dessa nya uttryck. "fläskytterfié"= benfri fläskkotlett. Det finns bara två filéer på en gris, kotlett är inte någon av dom. Listan kan göras lång.
Uppror!!

djohansson

Fast det är inte den typen av "mörat kött" jag syftar på. Sen kan jag inte så något problem med att man fortfarande använder "hängmörat kött" som term, även om vissa missbrukar termen för att försöka sälja mer.

Enligt dig verkar det inte finnas bra kött i vanliga butiker (?) men visst finns det "riktigt" hängmörat kött även hos välsorterade ICA-handlare! Med lite träning kan man dessutom lära sig att känna igen ett bra kött i butiken bara genom att titta på det, och inte minst genom att ställa lagom nitiska frågor till personen bakom disken.

Och sedan vet jag inte hur benfri kotlettrad helt plötsligt blivit fläskytterfilé (detsamma gäller för lammytterfilé, antar jag) utan att någon reagerat på det, men det känns nästan som vilseledande/otillbörlig marknadsföring, ja.

agnetasch

Citat från: Niffen skrivet 2011-10-24 17:00När jag ser/hör "mörat" får jag rysningar, det får mig att tänka på olika vätskor som sprutas in i köttet för att det skall påverka köttets mörhet.
Den typen av "mörning" är det väl bara kycklingbröst som utsätts för? Det är ekonomiskt lurendrejeri att spruta in billigt saltvatten i ett kött som inte kan bli mörare än det är.

Häng- o vakuummörning används för att få nöt- o viltkött att "mogna" o därigenom bli mörare. Jag tycker det är ok med vakuummörning. Har man inte tillräckligt stor kyl för att hängmöra en slaktkropp (o vem har det) går det bra att vacca delar o stapla i kylen istället. Enzymerna fortsätter att jobba ändå.

djohansson

Citat från: djohansson skrivet 2011-10-24 21:07
Sen kan jag inte så något problem med att man fortfarande använder "hängmörat kött" som term, även om vissa missbrukar termen för att försöka sälja mer.


Jag vill understryka att jag då menar när köttet faktiskt är hängmörat (uttryckte mig lite förvirrande där).

Citat från: agnetasch skrivet 2011-10-25 09:52
Det är ekonomiskt lurendrejeri att spruta in billigt saltvatten i ett kött som inte kan bli mörare än det är.


Enligt marknadsföringslagen är det ju förbjudet med vilseledande förpackningsstorlekar, och vilseledande produktstorlekar torde i än högre grad anses otillåten. I de fulaste fallen borde man kunna använda sig av brottsbalkens förbud mot bedrägeri (d.v.s. de tunga, straffrättsliga bestämmelserna). Jag bara väntar på att den här typen av bedrägerier ska stävjas :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal