Godaste sätten att tillaga brysselkål?

Startat av kjpil, 2009-04-08 20:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Jag har många! Alla varianter ska givetvis saltas och peppras och jag saltar rejält o kokvattnet.

En favorit är att koka dem lätt och blanda i knaperstekt bacon eller pancetta och riven parmesan eller fetaost.

Gott är också att blanda dem svala med matyoghurt, spiskummin, koriander och gurkmeja. Lite potatis i ger en mättande och god rätt.

Sväng runt dem varma med en matsked grovkornig senap, hackad gräslök och en klick crème fraiche.

Gör en vinägrett på rödvinsvinäger, snäll olivolja, fint hackad rödlök och persilja och blanda när kålen är varm. 

Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Ångkoka gärna! De ska inte vara helt mjuka rakt igenom, utan ha en kärna med tuggmotstånd.

ivanl

Sauterade dvs stekta på svag värme i skirat smör!
Blir mycket fina och fasta inuti.
Strö en nypa socker mot slutet av tillagningen för att runda av smaken.

Man kan även småkoka dem i ett halvtorrt vitt vin under lock.

Alice

Jag undrar precis detsamma. Har ett kilo hemma nu men ingen aning om vad jag ska göra med dem. Ungefär hur länge ska de ens kokas?

Hasse

Rensa bort de yttersta fula bladen. Koka i saltat vatten, eller ångkoka.

Känn med provsticka om de är färdiga. De ska inte vara helt genomkokta, enligt min smak. Jag har aldrig tagit tiden, men 5-10 minuter skulle jag tippa för färsk brysselkål.

ena

koka dem i ett par minuter, dela dem i halvor o sedan steka dem tillsammans med lök tills de blir färdiga, lite honung o vinäger på, salt o peppar... o sedan ev lite bacon...
:) får nog köpa hem lite brysselkål imorgon....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

crlhrv

jag brukar koka kålen och sedan låta dem dra tillsammans med en skvätt balsamvinäger
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag gör allt för att få bort den beska smaken på brysselkål. Jag kokar i mycket vatten minst 20 min. Sedan låter jag hackad lök bli mjuk i mycket extrasaltat smör o rör sedan ner brysselkålen i detta. Den får gärna falla sönder lite.
Undrar om man kan göra brunkål av brysselkål?

Sara W

Jag gillar att steka den i riktigt smör. Krydda med salt, vitpeppar och mot slutet ringla över lite vanlig ljus sirap. Tycker att det är himla gott med lite sötma i brysselkålen.

Mickan

För er som gillar sötma till kålen kan jag bara tipsa om ett recept jag gjort med inspiration från Allt om Mat Julspecial. Koka dem och blanda med pancetta, gula russin och valnötter. Oj, så gott!
Video meliora proboque deteriora sequor

Sara W

Mickan, det lät fantastiskt gott. Det måste jag testa, kanske som årets innovativa rätt på julbordet.

Kari

Haha, in i mikron med lite vatten tills det säger pling, häll av & salta :) *mums*

agnetasch

Brysselkål, klyftad gul lök o rapsolja på plåt i ugnen. 200° en halvtimme.

Mickan

Fräs strimlad brysselkål och det gröna från en purjo i rejält med smör och blanda med stompad potatis. Passade jättebra till fläskkotlett. Mamma fick till det!
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Igår kokade jag brysselkål tillsammans med jordärtskockor. Dessa blandades sedan med tunt skivad salladslök och en skvätt rapsolja. Lite hyvlad parmensan på toppen gjorde rätten fulländad.
Video meliora proboque deteriora sequor

kryddburken

Åh, denna tråd har jag missat!
Måste ju bara tipsa om denna variant...
Gräddstuvad brysselkål med purjolök, spetsad med wasabi! Så vansinnigt gott!
http://kryddburken.se/2009/11/01/graddstuvad-brysselkal-med-purjolok-wasabi/

Ett gott tillbehör till te x. köttfärslimpa...

MiGa

2009-12-03 23:24 #17 Last Edit: 2009-12-03 23:27 by MiGa
Till 10 Pers:
500g brysselkål
3-4 rödlök
125g rökt sidfläsk
50g grovt hackade vallnötter
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 dl marsalavin
Gör så här:
1.Ansa brysselkålen och koka dom ca 3 min i lättsaltat vatten.Spola dom i kallt vatten och låt rinna av.
Skala och skär rödlökarna i klyftor.Strimla fläsket.
2.Hetta upp en rymlig stekpanna.Fräs fläsket ca 2 min.Blanda ner kål,lök och nötter och stek ca 1 min.Krydda med salt och peppar.Häll på vin.Låt det koka in ca 1 min.Servera varmt.

Kanongott till kalkon. /MiGa



Olle

Jag tyckte inte om brysselkål som liten, men "lärde" mig det efter att jag fick dem stekta med ströbröd, och än idag är det min favorit. Dvs, ansa dem, dela dem på mitten och stek dem direkt i pannan i smör. Lite salt + svartpeppar. Tar ca 7-8 minuter då är de nästan klara, men med tuggmotstånd. I med en liten klick smör till om pannan är torr, sen pudra över ströbröd och stek i en minut till så de får färg. Om man vill belöna sig själv så steker man dem i hop med lite bacon eller sidfläsk, då behövs det absolut inget smör på slutet :)

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal