Mat, nästan gratis?!

Startat av Kari, 2007-06-20 13:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Eller iaf riktigt billigt?

Att odla själv är trevligt, men vad blev kilopriset igentligen?
Fiske är min favorit, kräver inte mycket kronor men..?
Jakt, antagligen ruggit kul. Lite som golf. Dyra grejer och höga avgifter.

Sen har vi skogen, bär och svamp med massor av frisk luft och mygg  >:(


Vad finns det mer?




crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch


Kari

Var bor Ni? Jag har aldrig sett konserver och kycklingvingar i mina fiskevatten och skogar.... *ler*

Okej, billig mat får vara med här å! Men var drar vi gränsen? Middag för 4pers max 40:-? Kryddor och sånt har man hemma säger vi.

crlhrv

Ja alltså om du menar ätbara växter så är det bara att bege sig ut och börja tugga. Du kan t ex gräva upp rötterna från Stensötan eller vanlig vass. Något som inte många vet om är den vilda pepparroten som växer lite överallt. Förutom lingon, blåbär osv kan du äta harsyra, enbär, kirskål, älgört (bladen smakar som godiset Jenka), granskott o s v. Dock bör många bör ätas med måtta då de kan ge upphov till gallsten vid överdriven konsumtion. Eller som min biologilärare säger: det mesta går att äta, frågan är bara hur det smakar. Akta er för idegranen bara, den är riktigt giftig.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Elka: Jo men nog är odla själv lönsamt - åtminstone om man inte räknar arbetstiden - frön kostar inte många sekiner. Gödsel kan kosta förstås om man inte känner nån bonde. Riktigt torra somrar kostar vattnet också om man inte kan samla regnvatten eller pumpa från något vattendrag. Men har man rätt förutsättningar blir det billigt.

Agneta: Ja fryst kyckling är verkligen billig mat, 10 kr för ett kilo kycklinglår är inte ovanligt - visserligen blir hälften spill men komplettera med ris eller pasta för ett par kronor och säsongens grönsaker för ytterligare ett par kronor så klaras lätt 10 kr / persongränsen.

Calle: Oj det där med ätbara växter var intressant, det hade man kunnat gjort en hel tråd av med bilder och allt...

Och annars är ju insekter ätliga...
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Insekter?! Där går gränsen för mig...
Ja, en tråd bilder och recept på skogens skafferi vore kul och annorlunda, vem har knowhowet? Jag har kamera och skog.

agnetasch

VARNING:
På tal om hur saker smakar i naturens skafferi;ett år gjorde jag häggbärssaft (innan Gudrun tog alla våra stora häggar)Efter TIMMAR av kladdigt bärplockande o saftkokande smakade jag på underverket. Sockervatten,precis så smakade det.Man kanske ska frysa bären för att locka fram någon smak,som man gör med slånbär o rönnbär.

Sweber

Citat från: elka skrivet 2007-06-21 11:41
Insekter?! Där går gränsen för mig...
Ja, en tråd bilder och recept på skogens skafferi vore kul och annorlunda, vem har knowhowet? Jag har kamera och skog.


Är inte kräftor insekter, mer eller mindre?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Ler stort här, visste att kräftor, räkor, musslor och sniglar skulle komma upp... Säkert mer som kommer snart!?

En och annan mask lär man har ätit i äpplen, hallon och isbergssallad... Men den man inte vet smakar antagligen inte illa.. *hurvas*  :o

Sweber

Men sniglar är väl inte insekter heller. ;D  Men gott är det, precis som musslor och ostron. Men det är väl inte billig mat så det är nog helt of topic. 8)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Elka: Men insekter äter man ju i många länder och de ska visst vara näringsrika, varför inte vidga dina vyer lite och berätta sen här i forumet hur flugor smakar, jag lovar att du blir en forumlegend. ;)

Angeta: Hur länge kokade du? Du tror inte att man kunde koncentrera häggbärssmaken genom att koka länge?

Sweber: Musslor kan man ju plocka själv vid lämpligt hav. Och sniglar har man i trädgården. Är dock osäker på om vanliga trädgårdssniglar är ätbara.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas, grejar Du recept på insekter som är säkra att äta så lovar jag att bli den legend som Matforum kan marknadsföra sig med!  ::)

crlhrv

2007-06-26 17:43 #13 Last Edit: 2007-06-26 17:46 by crlhrv
Alltså de flesta insekter är helt ofarliga att äta, dessutom innehåller de mycket protein. I en överlevnadssitation är t ex myror väldigt bra att äta, men man måste äta en del. Visst kan det te sig konstigt för svenskar att man i många länder kan köpa torkade skorpioner, gräshoppor och larver men den mesta "konstigheten" sitter ju i huvudet och ovanan att äta sådana saker. Du kan köpa torkade insekter via nätet på bl a http://www.hotlix.se. Att västerlänningar äter sniglar och nordbor kräftor är nog för många kulturer också mycket konstigt (vilka båda är nästan gratis om man anstränger sig lite).
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Tja varför inte, sniglar smakar ju inte så dumt. Dock försöker han att dölja snigelsmaken med t ex bacon, kanske smakar de illa? Men det verkar knepigt att smeta in dem i salt, har dom inte en förmåga att smälta ihop till slemmiga högar när man häller salt på dem?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1122744,00.html
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Och ja se jösses vilken tid det tog. "Runt fyra timmar tog det att plocka, förvälla, hacka och steka de tjugo mördarsniglarna som till slut blev fyra förvånansvärt goda snigeltoastar." FYRA TIMMAR?!

Ang. just det här med saltet: varför gnugga med salt, handlar det om rengöring, smaksättning eller att på något sätt förändra konsistensen?
Den som inte frågar får inga svar.

Tinto

Citat från: Kari skrivet 2007-06-26 17:24
Andreas, grejar Du recept på insekter som är säkra att äta så lovar jag att bli den legend som Matforum kan marknadsföra sig med!  ::)


Väntar fortfarande *smiles*

Fröken Dill

Nässlor! Fel säsong nu men gott!
Tycker fröken Dill

Andreas

Citat från: Kari skrivet 2007-06-26 17:24
Andreas, grejar Du recept på insekter som är säkra att äta så lovar jag att bli den legend som Matforum kan marknadsföra sig med!  ::)


Enligt denna KP-artikel går det, som Calle är inne på, bra att äta vanliga myror "Myror går bra och smakar syrligt, fast för att bli mätt krävs förstås väldigt många myror." http://kpwebben.se/artiklar/2008/smaka-pa-skogens-mat/index.xml  Och står det i Kamratposten måste det ju vara definitivt fullkomligt riskfritt, nu är det bara att du tuggar i dig några och dokumenterar det Kari!  :D
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Myror, inte ska jag äta de stackarna? ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal