Kan en kniv bli för vass?

Startat av Andreas, 2009-03-02 09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

Citat från: vilsjin skrivet 2009-03-03 22:06
Som jag tydligen gör? Inte för att det är osant,men vad baserar du detta på?
En vild chansning ;). Nej då. Faktum är att det inte är så många som säljer Glestein och i kombination med Misono så förstod jag att det är där du handlar. Dessutom är firman en av de allra bästa :).

~Paul~

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-04 08:29
Finns det inget annat sätt att mildra vakuumeffekten, skärteknik?

En avgörande faktor är vilken typ av kniv du använder. En kniv vars bladbredd är mindre än materialet den skär i har inte lika stor vacuumeffekt som en med ett brett blad.

Att t ex skär pommes med en vanlig kockkniv innebär att det ideligen fastnar. Skär du däremot med en tunn filékniv eller trancherkniv så fasnar det inte lika mycket. Det gäller också att använda den främre delen av bladet och luta kniven ca 45 grader.

~Paul~

Andreas

Det där med bladhöjd vs. höjd på skärobjektet var en bra poäng. Fast det innebär att kockkniven egentligen är för hög väldigt ofta.

Hur menar du luta ca 45 grader?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Precis, många gånger är kockkniven inte det bästa valet.

Med 45 grader menar jag att man använder den främre delen på kniven intill spetsen där kniven är avsmalnande, till skilland från det gängse varvid man håller kniven nästan parallellt med brädan och använder mitten eller bakre delen.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal