Att anskaffa en ny digitalkamera.

Startat av roffekock, 2008-01-18 14:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Gluggen är mitt nya tamron 90 macro och bilden är tagen i princip på närgränsen och är inte beskuren. Bländare 22 för att få till ett hyggligt skärpedjup och en blixt slagen 90 grader höger in i vit, högblank kyl-frys-kombination och 45 grader upp för att få lite ljus uppifrån. Omedelbart till vänster om plantan, som är en rosmarin, står en hemmagjord reflektor av wellpapp och alufolie som ger lite fyll-ljus från vänster. Slutartiden är satt till1/500 för att döda allt omgivande ljus, då jag ville ha kontroll på ljuset genom att bara få ljus från blixten. Iso är satt till 400, på 200 räcker inte blixten till och bilden blev för mörk. Att kunna ha blixtsynk på 1/500 klarar bara Nikon D40 idag, ingen annan Nikon eller Canon klara det, oavsett pris.

Så här ser bilden ut om man beskär den lite, dvs zoomar in lite. Min tanke när jag såg detta första gången var att man kommer ganska långt med 6mpixlar och ett kamerahus för 3500kr.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Fin gräslök kryddis!! Härligt kort skärpedjup. Skön mjuk känsla. Omöjligt att få till med en kompaktkamera, tror jag. Med bra utrustning kan man ju dessutom variera sig. Med tex bländare 32 hade du fått en helt annan bild.

Canon eller Nikon, ska man ha en systemkamera spelar märket ingen roll för bildkvaliten. Man får titta på hur den känns i handen och vad omgivnigen har för kameror. Att kunna låna gluggar, blixtar mm av varandra ger ju en extra dimention till fotograferandet som en kompakt aldrig kan ge. Vad har du för Eosmodell?

När det gäller kompakter så finns det ingen Nikonmodell som jag skulle rekomendera, köper man Canon får man alltid bra grejer, tycker jag.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kryddburken

Citat från: Sweber skrivet 2009-02-05 13:20
Att kunna låna gluggar, blixtar mm av varandra ger ju en extra dimention till fotograferandet som en kompakt aldrig kan ge. Vad har du för Eosmodell?


Det är absolut en stor fördel då man har fotointresset, det finns alltid folk man kan låna & byta objektiv med! :-D Nu har jag en 20D, men gräslöken är nog tagen med en gammal 300D!

Sweber

2009-02-05 13:26 #43 Last Edit: 2009-02-05 14:31 by Sweber
Edit: Mitt minne spelade mej ett spratt, det var inte nya gluggen jag testade här. Det var nya blixten. Bilden är tagen med 18-55 zoomen som följde med kameran. Det går att ta porträtt med den med. faktum kvarstår, tamron 90mm Macro är ett bra porträttobjektiv. Bildbevis kommer.

Tamron 90 fungerar även som porträttglugg:


Och som kort tele (får återkomma med bild, har inte tillgång till det just nu). Optiken är ju både ljusstark och skarp.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Citat från: kryddburken skrivet 2009-02-05 13:25
... men gräslöken är nog tagen med en gammal 300D!


Vilket visar med all önskvärd tydlighet att optiken är viktigare än huset. 300D har ju inte varit modern på länge, men bilden är lika fin för det. Jag tittade på en sajt med bilder tagna med D40 och kitgluggen av en riktigt duktig fotograf. Det är bara att inse att trots att jag har marknadens i särklass billigaste systemkamera så är den mycket bättre än jag. Dvs en duktigt fotograf kan ta otroligt fina bilder utan utrustning för 120000kr.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kryddburken

Citat från: Sweber skrivet 2009-02-05 13:33
Länken:
http://www.abqstyle.com/

OTROLIGT vackra bilder... Jag gillade framförallt bilden "Sandia Mountains, Albuquerque" där ljuset verkligen kom till sin rätt med den låga solen.

Rotade fram en gammal goding från min"compakt-tid" fotot är taget med en Canon Powershot A60 i ett vattenglas med rinnande stråle i en diskho! :-D
Bilden är endast red. med färgbalans.
Jag tyckte nog min powershot var himmelens bra på den tiden....  :P

kryddburken

Citat från: Sweber skrivet 2009-02-05 13:26
Tamron 90 fungerar även som porträttglugg:


Och som kort tele (får återkomma med bild, har inte tillgång till det just nu). Optiken är ju både ljusstark och skarp. Soft bild du fått till där! Utan blixt förmodar jag?

Tamrons 90mm är ett toppenobjektiv! Till porträtt är den kanon, man får ett fint skärpedjup!

Sweber

Citat från: kryddburken skrivet 2009-02-05 14:04

Rotade fram en gammal goding från min"compakt-tid" fotot är taget med en Canon Powershot A60 i ett vattenglas med rinnande stråle i en diskho! :-D
Bilden är endast red. med färgbalans.
Jag tyckte nog min powershot var himmelens bra på den tiden....  :P



Wow, jag har oxå haft en A60, men inte har jag fått ur den så där bra bilder. Riktigt läckert.

Bilden på min brorson här ovan är ett snabbskott medan han åt. Inget poserande eller så. Men nu när jag skriver detta inser jag att mitt minne har spelat mej ett spratt. Detta är taget med kitgluggen när jag provade nya blixten ju. Inte taget alls med Tamron 90:an. Sorry, my bad. Jag får återkomma med en porträttbild tagen med 90:an.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

jag har också ett Tamron 90 2.8 och den är klockren. dock lämnar byggkvaliteten lite mer att önska, men optiskt är den 5/5.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Min känns då betydligt gedignare än kitgluggen 18-55. Men naturligtvis inte i närheten av 70-200 2,8 vr som känns som om den vore svarvad ur en homogen stålbit. Men så kostar den ju ca 20000kr.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

min 70-200 knakar faktiskt lite, jag är besviken. kanske är dags att lämna in den..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Åh, du har en! Då förstår jag att du tycker att byggkvaliten känns lite under premium på tamrongluggen. Har du Nikons 70-200 2,8?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

sweber: en af-s vr 70-200 2.8. tung som bly, man kan säkert använda den som självförsvar och den fungerar ändå klockrent efteråt. hur har du behandlat bilden ovan? ser riktigt sjyst ut för att vara tagen med kitgluggen 18-55!

jag gillade länken till AbqStyle, men vissa av bilderna var lite för HDR-processade för min smak.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

jag HADE också telet 70-200, 2,8 men var inte alls nöjd så det är numera i annans ägo! Tyckte att den krävde för mycket stativ och det gillar jag helst inte om det inte ska vara bröllop...

crlhrv

Citat från: kryddburken skrivet 2009-02-05 18:19
jag HADE också telet 70-200, 2,8 men var inte alls nöjd så det är numera i annans ägo! Tyckte att den krävde för mycket stativ och det gillar jag helst inte om det inte ska vara bröllop...


VR gör verkligen underverk på denna glugg, det är helt möjligt att få skarpa bilder på handhållet 200 mm och 1/8 s. otroligt!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Jag lekte med en sån i våras under ca 15 minuter. Gav mersmak. Men på tok för mycket pengar för ett objektiv, och på tok för tungt och klumpigt för min smak. Men mycket imponerande. Autofokusen var otroligt snabb och exakt och detaljeringsgraden i bilderna imponerade stort. Jag förstår att den kostar mycket. Någon som jobbar i kamerabutik påstod att 2/3-delar av gluggarna inte klarar de stenhårda kvalitetstesterna efter produktionen och kasseras.


Angående porträttet så är det beskuret, då det är taget i liggande format. Vidare är kontrasten ökad lite och den är en smula uppskärpt. Allt gjort på 2 minuter i Picasa.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kryddburken

Vad är VR? Har det med bildstabilisationen att göra eller nåt?

Sweber

Citat från: kryddburken skrivet 2009-02-05 19:29
Vad är VR? Har det med bildstabilisationen att göra eller nåt?


VR är IS på Nikonspråk. :=)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kryddburken


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal