Laserknivar

Startat av Urban, 2007-06-19 19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Vad är en laserkniv för något egentligen?.
Har en laserkniv verkligen hållbarare egg än "vanliga" knivar?
Finns det något bra användningsområde för laserknivar?

Rob

Laserkniv använder väl kirurger? Alltså att man skär med laserstrålen.

Är det laserslipad du menar så är min åsikt, styr klart från dem, det är väl sådana gamla taggiga tandiga stansade från Sheffield? Snacka om att såga upp det man skär...

Eggens hållbarhet ökar med poleringsgraden eftersom den blir slätare och slätare (alltså mer yta som trycket fördelas på)

Urban

Det var laserslipade knivar jag tänkte på.
Jag tänkte bara att dom finns ju fortfarande till försäljning så nån måste ju köpa dom.
Provade en gång för typ 15 år sedan att skära skivor av ett rått stycke kött med en laserslipad kniv.. vilken bara gjorde mig arg... det blev mer åt köttfärshållet än skivor  :(.
Vi tillägga att det inte var min kniv, utan en kompis kniv.
Själv har jag aldrig ägt en men tänkte att det kanske finns nånting dom är bra till.

Andreas

Citat från: Rob skrivet 2007-06-19 20:02Är det laserslipad du menar så är min åsikt, styr klart från dem, det är väl sådana gamla taggiga tandiga stansade från Sheffield?


Är såna slipade med en laserstråle alltså, hur går det till?

Och är de samtidigt stansade?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Om jag minns rätt så stansade man ut en knivform ur ett platt tunt stycke metall. Sedan körde man väl in dem under en laserskärare (finns gott om industriella tillämpningar nuförtiden) som lägger en tandad egg på kniven. Laserskärare är bara en högeffektslaser som "smälter" en exakt form.

Andreas

Är det detta samma typ av knivar de brukar sälja på marknader (tillsammans med sådana där glasskärbrädor som vissa använder) där en pratglad farbror skär i spikar och stenar och allt möjligt utan att kniven någonsin blir slö?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob


Urban

Är en laserslipad kniv nånting att ha.. Eller är det en helt onödig produkt tycker du?

Rob

För att skära tomater med är de ok, men i övrigt, kass. JAg tillhör ju även dem som anser att alla köksknivar bör vara vassa nog att skära tomater med ändå. Jag har inga tandade knivar (brödkniven är förpassad till ett skåp).

Urban

Bra svar, håller med dig helt och fullt!.. Och man går ju knappast och köper en kniv bara för att använda till tomater.

Rob

Det finns garanterat en massa knivar i svenska hem som endast borde användas till tomater...
Problemet är väl snarare att de inte utnyttjar tex Knivmannens tjänster så att deras släteggade knivar funkar som det var tänkt! En släteggad kniv blir ju rätt värdelös när den blir slö, en tandad funkar fortfarande (lika dålig jämt..)

Knivmannen

Laserknivar är inte slipade med laser. Det går inte att slipa med laser utan endast skära.
Anledningen till namnet "Laser" på knivarna är att den tyska gubben som uppfann den typ av tandning hette Laser i efternamn och detta utnyttjade han i marknadsföringssyfte för att försöka få knivarna att verka bättre än vad de är. Dessutom la han till en logotype som ser ut som en laserstråle så att det verkligen ska se bra ut.

Laserknivar är rent skräp som inte håller. Det går inte att såga i hammare och sedan filéa tomater med knivarna. Det går inte att skära plåtburkar och sen skära mat med dem.
Okej, de är billiga, men kom ihåg att man får vad man betalar för.

Citat från: Rob skrivet 2007-06-20 21:12
En släteggad kniv blir ju rätt värdelös när den blir slö, en tandad funkar fortfarande (lika dålig jämt..)


Rob: Det finns undantag. Victorinox Brödkniv 5.52930.26 är helt klart den bästa tandade kniven på marknaden. Dessutom till ett lågt pris. Det är den mest utbredda konditorkniven i världen och det måste det ju finnas en anledning till. Men annars har du rätt i ditt påstående. Det finns hundratusentals oslipade knivar i detta land och det är ju bra för mig!  ;)
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Rob

Välkommen tillbaka!!

Jag håller helt med , Victorinox långa mjuktandade brödkniv är bra. Själv har jag 5.1630.21 som tyvärr har lite vassare kontur på tänderna, den förpassades ur köket efter lång och trogen tjänst då jag tycker den river för mycket i brödet. Jag kör även bröd med en kockkniv

Intressant om lasernamnet / tillverkningen, jag har ingen direkt erfarenhet av de knivarna själv och hoppas att jag slipper...

Din marknad är stor, men det kräver att lite fler upptackaer skillnaden mellan en välslipad kniv och en oslipad....

Knivmannen

Tack Rob!

Jag har varit lite frånvarande ett tag, men nu börjar ämnena tryta snart så nu hoppas jag att alla börjar ställa flera frågor om knivar!

Jag vet att marknaden är stor. Det finns (som tur är för mig) inte så många bra sliperier runt om i landet. En del finns dock. Jag skulle tro att det finns max 8 bra sliperier som man kan lita på och som utför en bra slipning.

Precis som du säger så hoppas jag med att fler upptäcker skillnaden mellan vasst och slött. Faktum är att jag hela tiden får mer jobb att göra så jag tror att vi är på väg åt rätt håll. Har man en gång testat en riktigt vass kniv så finns det inget annat som duger längre.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-28 00:07
Laserknivar är rent skräp som inte håller. Det går inte att såga i hammare och sedan filéa tomater med knivarna. Det går inte att skära plåtburkar och sen skära mat med dem.


Jo fast det är ju precis så de gör på marknaderna, hur går det då till? Eller menar du att de fuskar och byter kniv när de ska skära tomat efter att ha skurit i spiken?
Den som inte frågar får inga svar.

Knivmannen

Nej det menar jag inte. Men varken du eller jag har sett skärytan vilken förmodligen inte är så fin. Små tänder fungerar mer som en såg och på en tomat så är det skalet som är hårdast. Det är lätt att såga igenom en tomat fast det blir mycket tomatkött till spillo. I de fall jag har sett när dom filear tomater så är tomaten redan skuren i bitar och mannen filear av skalet. Han skär alltså i den mjuka delen av tomaten och det kan man göra även med en smörkniv.

Sen finns det ju faktiskt större sätt att göra illusioner på. Ta Joe Labero till exempel! Eller en annan som jag inte kan namnet på. Han trollade bort en hel rymdfärja framför ögonen på hundratals vittnen!!  :P
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

I 4-12 augusti är det Noliamässa http://www.nolia.se/stora/besokare/ här i Umeå då ska jag banne mig ta med mig kameran med stora zoomen och närfota knivtrixandet.

Hittade adressen till de som tillverkar laserknivar -
http://www.richardson-sheffield.co.uk/
Men den verkar inte fungera, har dom lagt av helt?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-28 00:07
1. Laserknivar är rent skräp

2. Victorinox Brödkniv 5.52930.26 är helt klart den bästa tandade kniven på marknaden.

1. Håller fullständigt med.
2. Möjligtvis i konkurrens med två svenska utgångna modeller från KN. Har tyvärr ingen kamera annars hade jag bifogat bilder. Det som gör dem så bra är sågtandningens profil, samt det ytterst tunna bladet.

dePaul

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-07-02 22:41
Jag vet att marknaden är stor. Det finns (som tur är för mig) inte så många bra sliperier runt om i landet.
Jag vill härmed resa varningens finger för det tidigare omtalade Muhréns sliperi i Göteborg. Verkar som att deras kvalité har radikalt försämrats på sista tiden. Likaså kundbemötandet: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49260

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-06 16:38

har dom lagt av helt?
Firman finns kvar men laserknivarna med dess specifika utseende och jakaranda handtag tillverkas inte mer.

Både min mor och undertecknad har några stycken laserknivar. Efter en snabb bryningssession på min Spyderco Sharpmaker så har alla knivar återfått en mycket fin skärpa. Stålet är dock trots allt inget att hurra för. Det handlar om ett standard sheffieldstål, likt Werkstoffe No 1.4116 eller AISI 440A. Hårdheten ligger runt 55-56 HRC. Det blir m a o att slipa kniven ofta.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal