Ölbryggnings-SM 26:e april (bryter mot lagen?)

Startat av Andreas, 2008-03-29 13:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

26:e april hålls SM i hembrygd öl i Lövstabruk i i Tierps kommun med 70-100 bryggare som bedöms av publiken. Visst låter det trevligt?

Men kommunens alkoholhandläggare Henrik Larsson överväger att hälla smolk i glädjebägarna och polisanmäla evenemanget. "Handläggaren säger att Svenska hembryggareföreningen bör söka tillfälligt alkoholtillstånd, men uppger samtidigt att tillstånd förutsätter att de tillhandahåller öl som köpts in från partihandeln eller Systembolaget.". Visst låter det snurrigt?

Läs mer här: http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=607989&avdelning_1=0&avdelning_2=0

Och här är en direktlänk till själva ölevenemanget: http://www.shbf.se/Evenemang/SM08 Tydligen går det bussar från Stockholm och man kan bo billigt precis bredvid kärnkraftverket Forsmark, fast av nån anledning väljer Svenska HemBryggareFöreningen att kalla det för "Forsmarks kraftstation" :)

Fast när jag tänker efter, är det över huvud taget möjligt att göra riktigt välsmakande öl själv? Jag har alltid sett detta med hembryggning som något som mindre nogräknade snåljåpar gör för att få riktig billig öl att berusa sig med.  ???
Den som inte frågar får inga svar.

KarlAnders

Jag hittade detta forum av en tillfällighet när jag sökte på artiklar om vårt SM.

Jag är ordförande i Lövstaölets vänner som i år arrangerar SM i Hembryggd öl åt Svenska hembryggareföreningen.
När jag berättar för personer jag träffar att jag brygger öl så berättar de flesta att de någon gång har gjort egen öl och det smakade väldigt dåligt. Då handlar det om ölsäckar som fanns förut eller ölsatser med dåliga ingredienser(främst jästen) och troligtvis har man inte varit nogrann med renlighet och jästemperaturer.
Vi i Lövstaölets vänner och de flest medlemmarna i Svenska hembryggareföreningen gör öl av vatten, malt, humle och jäst på samma sätt som kommersiella bryggerier.
Jag kan garantera att det går att göra bra öl själv. De öl vi brygger kan jämföras med de dyrare ölen på systembolaget. Eftersom vi brygger betydligt mindre mängd en kommersiella bryggerier så kan vi tillsätta mer humle och få mera smak i våra öl än billiga öl på systembolaget.
Ni är varmt välkomna till Lövstabruk den 26 april

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal