Färg på bröd?

Startat av linnwegemo, 2009-03-23 10:21

Föregående ämne - Nästa ämne

linnwegemo

Igår bakade jag och en kompis lite olika sorters bröd. Bland annat blev det ett rödbetbröd. . Innan vi slängde in det i ugnen var hela degen knallrosa. Men när den kom ut igen var det bara skorpan som var rosa - brödet inuti hade "vanlig" brödfärg. Hur kommer det sig? Varför är det bara skorpan om blir rosa? Vi funderade (och googlade...) men kunde inte komma på något. Nån annan som vet?

Andreas

Det var ett lustigt fenomen, det är precis som att färgen liksom har bränts fast på ytan men inuti brödet har det skett någon reaktion med degen som gjort att färgen försvunnit.

Rödbetsbröd sa du, jag sökte lite på vad det egentligen är för färgämne i rödbetor och det kallas visst betanin och har E-nummer E162. Och betanin ger visst även flugsvampen dess röda färg.

I Journal of Food Science finns en artikel med titeln "COLOR STABILITY OF BETANIN" och där framgår att betanin är både pH och temperturkänsligt "Thermostability of betanin was pH dependent and was greatest between pH 4.0 and 5.0. The half-life of betanin at pH 5.0 and 100°C was 14.5 min, and increased in an unprotected model system to 1150 min at 25°C. " http://www3.interscience.wiley.com/journal/119662962/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Detta borde förklara din brödeffekt, förmodligen blir pH på brödskorpan och pH inuti brödet ganska olika vilket gör att betaninet bryts ner inuti brödet men inte på skorpan.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Om man leker med tanken att få en viss färg eller ton på sitt bröd, finns det någon genväg? Mer än att köra med grillen på ugnen och riskera katastrof? ;)

Rödbetor ger tydligen effekt.. :)

Pensla med något?


Andreas

Hur tänkte du viss färg? Morötter, blåbär och tomat har jag för mig ger färg allihopa.

Menar du nyanser av brunt så kan man pensla med ägg. Grillen är också en variant (eller placera brödet högt upp i ugnen) men då gäller det att passa ugnen noga och skärma av med en plåt ifall det blir för mycket.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ytan på brödet. Det är alltid trevligt om ögat får sitt innan man sätter tänderna i.

Pensla ägg är bra, tack! Den hade jag nog inte kommit på själv :-[ Tror min ugn är lite klen på värmen upp till.

Annars mer än ägg på ytan? Någon som har tips?

linnwegemo

Andreas: Tack för info! Kanske får man samma effekt om man skulle få för sig att baka flugsvampsbröd då... :D

Kari: Att pensla brödet med en blandning av kaffe och sirap ger en mörkare färg. Men det ger ju lite smak också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal