Champagne - vilken är bäst och varför?

Startat av Psilander, 2011-07-30 11:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Favorit Champangemärke

Pol Roger
Bollinger
André Clouet
Veuve Clicqout
Moët o Chadon
Taittainger
Annan tex Krug, Dom Perigion, Cristal

Psilander

Den trevliga dryck, vilken är er favorit.

Min är Pol Roger,
Cuvée Brut Reservé. En utmärkt hushållschampagne att piffa till vardagen med. vintage 2000 Brut är en utmärkt chamagne att dricka till fest. Har dessutom en Winston Churchill 1998 till nått lite extra tillfälle

agnetasch

Vad snäll du är som ägnar den undanskymda drycken champagne lite uppmärksamhet.
Champagne, drycken man får ett glas av i näven på bröllop, tar en mun av när någon säger: "Leve brudparet" o sedan sveper eller ställer ifrån sig.
Det kan också vara den där iskalla stickiga drickan man får på nyårsafton vid 12-slaget när man stelfrusen står ute i trädgården, tittar på fyrverkerier o längtar efter varm glögg :(
Champagne har en otacksam uppgift; en munfull o sedan total ouppmärksamhet. Sällan är det någon som säger: "Åh så gott, vilken sort är det?" Hellre då lite gnäll; damer blir "yra" av champagne o får hicka alt halsbränna, herrar kallar gemenligen champagnen för fruntimmersdricka >:(
Själv har jag väl inte riktigt upptäckt champanjens tjusning, men brukar nappa åt mig en o annan flaska i Tyskland när det är extrapris på Mumm Rosé. Dels tycker jag om roséviner o dels är flaskan så himla gullig med sin isrosa metallhätta :)

Mickan

Dricker mycket champagne och uppskattar det mycket. Några resor till området, inköp på plats, goda samtal med mindre producenter och bra mat därtill har närt intresset. Små producenter är mest intressanta enligt mig. Kör in på bakgården och träffa människor med ett stort engagemang och kunnande. Man beskär, skördar och tillverkar drycken, är med i hela kedjan. De stora tar inträde, ordnar gruppvandringar och har små minitåg. Har inte tagit del av detta men det tilltalar mig inte.

Richard Dhondt har gjort starkast intryck på mig. Besöket i källaren och de varma orden om världens godaste dryck är ett minne för livet. Ett par flaskor finns kvar i hyllan och har sällskap av andra skatter. Känns fint att ha dem där.

Dricker champagne som pratvin, serverar den till skaldjuren, patén, fiskrätten och gärna desserterna. Champagnefrukost är en höjdare...
Video meliora proboque deteriora sequor

Psilander

Är själv djupt nere i träsket. Ett glas med vänner efter jobbet, myskväll hemma, på fest osv bara några av alla tillfällen man dricker champagne. Har alltid haft en flaska på kylning de senaste 10åren för man vet ju aldrig vad som händer;-). Drogs ner i träsket efter en lång kväll och svensk sommarnatt över ett par väl kylda Pol Roger.

som min gode bror Winston S. Churchill säger "I defeat you need it, in victory you deserve it"

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-02 19:13"I defeat you need it, in victory you deserve it"
Ett citat som champagnehuset Pol Roger påminner om i  reklamen för Cuvée Sir Winston Churtchill. Men Churtchill sa väl också: "Champagne ska vara kall, torr och gratis" ;) Det sammanfaller inte riktigt med priset på en Cuvée Sir Winston Churtchill (1059:-)

Enligt Systembolaget ökar efterfrågan av champagne, helst då exklusiv prestigechampagne. Varför? Champagne är ju inte precis någon nyhet, det har ju funnits i alla tider. Om champagne blivit bättre på något sätt så har väl alla andra viner också blivit det o lämnar inte ifrån sig några marknadsandelar för smakens skull. Det är något annat som har hänt.

Kan det vara så att det nuförtiden är det helt ok att visa upp sitt välstånd. Att köra dyra bilar o båtar, att enbart köpa märkeskläder o exklusiva skor o väskor. Att ha dom senaste tekniska prylarna. Att se välbärgad ut helt enkelt. Att champagne passar bättre än rödtjut i detta sammanhang är ju helt klart o man vill hellre bli sedd i en champagnebar än i en pub.

Jörn Ek på Arvid Nordquist har tydligen också funderat lite runt det skenande champagneintresset o säger till WOW News:
" Jag har mött en företeelse som jag inte stött på i andra länder och som jag inte riktigt kan förklara. Jag har träffat påfallande många, mest hyggligt framgångsrika män i 35-40-årsåldern som har ett djupt champagneintresse men som är relativt likgiltiga för andra viner. De betalar gärna en tusenlapp för en bra champagne men ligger i övrigt på Gnarly Head-nivå"

Hur är det Psilander, slinker det med en Gnarly Head-BiB också när du handlar champagne? ;)


Psilander

För mig är inte champagne ett sätt att skryta, det är en god och väligt flexibel social dryck. Den funkar som fördrink, mingel drink, en dryck att sätta sig ner att mysa och prata över, ha till mat osv Det är helt enkelt en dryck att mötas över - öl är grabbigt och många tjejer gillar det inte, vin är som att köpa grisen i säcken om inte är väldigt påläst och kräver mycket mer av drickaren. Champagne är därvidlag förhållandevis enkelt att lära sig. Dessutom så får man tjejer på det.

Det finns inte mycket som går upp mot ett bra glas champagne - krispigt kall, kolsyrad och torr, lätta toner av äpple och lite brödighet.

Champagne är väldigt vanligt i Sverige faktiskt, dessutom väldigt bra utbud av bra skumpa och ok prisbild. Grand Hötel i Stockholm lär vara den plats (resturang/ bar) i världen där det konsumeras mest Pol Roger, hörde siffran 1% av deras totala försäljning av en kypare där engång- (undrar hur stor del min konsumtion är av deras).

Jag köper gärna champagner i både i 350kr klassen och runt 1000lappen. Skulle aldrig fall mig att köpa en BIB, nånsin. Vanliga viner brukar hamna runt 100 lappen även om man har några lite exklusivare som lite vita Neuf de Paper...

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-05 13:38För mig är inte champagne ett sätt att skryta, det är en god och väligt flexibel social dryck
Flexibel i betydelsen användbar kan jag kanske hålla med om, men flexibel i ekonomisk betydelse tycker jag inte champagnen är. Inte om du menar det mousserande vin som råkar komma från Champagne. Vill man/kan man inte betala för att namnet Champagne står på flaskan är man förvisad till enklare varianter; crémant eller cava. Hur ställer sig en champagnefantast till dessa drycker? Är dom ok i tider med ebb i kassan eller är det vatten som gäller fram tills man har råd att köpa den "rätta" champagnen?

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-05 13:38Dessutom så får man tjejer på det
Aha, raggardricka ;)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-05 13:38Grand Hötel i Stockholm lär vara den plats (resturang/ bar) i världen där det konsumeras mest Pol Roger
Med ditt resonemang säger det rätt mycket om deras gäster; dom kan ingenting om vin, dom tar champagne för säkerhets skull :)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-05 13:38Skulle aldrig fall mig att köpa en BIB, nånsin
Varför inte det då? Det är ju det mest praktiska man kan ha på sommaren om man t.ex är på en båt eller brygga; lätt o glassplitterfritt. En BiB vitt, lite bär o frukt o du har en läskande sommarbål. Helt fel?

Psilander

Nja - mousserande är inte hlet ok, nån "Boheimian Sekt" slinker ner i Karlsbad men i övrigt är det inte riktigt Kosher att dricka bubbel. I tider av ebb så spar jag nog hellre pengarna till en riktig flaska champagne än dricker bubbel.

Raggardricka...kan man säga men snarare att den är som sagt social, flexibel och unisex att dricka och man kan mötas över den. Vin annat än rosé kräver ju ofta mat etc för blomma ut.

Att mycket champange säljs i framförallt Grands Cadier bar beror nog på miljön, helt enkelt en sober, sofistikerad miljö där man sitter ner stillsamt och softar och pratar med vänner. Då är champagne utmärkt komplement till cocktails. Det är kanske stans absolut bästa fördrinks och AW ställe. Vin dricks till maten på Verandan eller Mattias Dahlgren efter fördrinken.

BIB är lite svennebanan tycker jag. Kanske om man har massor med gäster men då serverar man i karaff eller nått istället.Ombord får man se till att sjösurra helt enkelt så inte flaskan går sönder om det gungar lite. Chateau de Papp, nej tack för min del, är totalt osexigt och känns smygsupande hemmafru.

agnetasch

2011-08-08 11:53 #8 Last Edit: 2011-08-08 11:57 by agnetasch
Citat från: Psilander skrivet 2011-08-06 13:03men i övrigt är det inte riktigt Kosher att dricka bubbel
Men snälla  ??? när du bara dricker/köper det som är tillåtet o passande (kosher) tar du alltså mer hänsyn till vad "folk ska säga" än till smaken?

Du upprepar att champagnen är så social, flexibel och unisex att dricka och man kan mötas över den. Är det verkligen så? En dryck som utesluter majoriteten av svenska folket är väl inte social? Har man inte tillgång till pappas eller firmans pengar svider det kanske att spendera halva veckolönen på fredagsmysets drycker. Flexibel blir den ju inte heller om du inte har pengar att köpa den för, då får man se sig i stjärnorna efter ett glas skumpa till söndagens tresmaksglass.
Unisex?  Måste alla dricka samma? Jag trodde istället att vi gick mot större individualism i våra dryckesval. Jag o flera väninnor med mig skulle nog bli rätt förgrymmade om vi var tvungna att alltid dricka skumpa o inte fick vår whisky innan maten. Fast dom där tjejerna som blir bjudna kanske inte vågar klaga ;)
Menar du att champagne skulle ha någon slags särställning när det gäller att mötas över en dryck? Det är nog inte så svårt för oss sprittörstiga svenskar att hitta en förevändning för att träffas o dricka. Se bara på midsommarsnapsen o julglöggen, där flockas vi också både glatt o villigt. Alkoholen är densamma, det är bara glasen o temperaturen som är olika ;D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-06 13:03Ombord får man se till att sjösurra helt enkelt så inte flaskan går sönder om det gungar lite
Är du ängslig för att folk ska se vad du bär ombord kan du väl ta loss några champagneetiketter o klistra på BiB:en ;D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-06 13:03Chateau de Papp, nej tack för min del, är totalt osexigt och känns smygsupande hemmafru
Att man inte vill köpa BiB:ar för att man är snobbig eller för att man inte tycker om smaken har jag förstått, men att det skulle påverka sexuallivet visste jag inte ;)
Smygsupande hemmafru?? De kvinnor som har råd att vara hemma nöjer sig nog inte med ett förkastligt BiB-vin. Dom om några har väl råd att ägna sig åt heldagsfyllor på champagne; champagnefrukost, champagnelunch, high tea med champagne, middag med genomgående champagne för att inte räkna alla flaskor som trollas fram för att "fira" kattens namnsdag eller andra viktiga händelser. Champagnen är ju smygalkoholistens våta dröm; man kan vara respektabelt full hela dagen utan ens behöva närma sig en pöbel-BiB ;D

Mickan

Jag måste säga att jag under mina resor i Frankrike haft turen att bli vän med alla underbara Crémanter, både i Alsace, Bourgogne och Loire. Det finns många som är underbart fina. Visst är en riktigt bra Champagne ett snäpp bättre men dom kommer inte långt efter. Det finns några bra på bolaget också.

För mig finns det inte en vinst i sig i att en dryck passar till allt. Det är ju till och med extra kul att kunna variera sig och då inte bara inom dryckestypen. Visst passar Champagne till mycket men det kan ju även rött och vitt vin göra!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2011-08-08 14:19Det finns några bra på bolaget också
Finns det några speciella där som du kan rekommendera?


Mickan

Jag gillar Langlois från Loire och Bouillots rosé från Bourgogne. Kostar en hundring.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Tack för tipset, ska bli spännande att prova något nytt. Båda sorterna finns rikligt representerade på närmaste bolag o undertecknad fyller år om drygt en månad ;)

Psilander

2011-08-10 16:55 #13 Last Edit: 2011-08-10 16:58 by Psilander
Hmmm...vad ska man svara - Jag älskar champagne. Jag ser inte dina problem riktigt men jag skall försöka svara.

CiteraMen snälla  ???  när du bara dricker/köper det som är tillåtet o passande (kosher) tar du alltså mer hänsyn till vad "folk ska säga" än till smaken?

Det helt mitt eget val, det handlar inte om vad folk skall säga. Jag må vara snobb och är stolt över det.

CiteraDu upprepar att champagnen är så social, flexibel och unisex att dricka och man kan mötas över den. Är det verkligen så? En dryck som utesluter majoriteten av svenska folket är väl inte social? Har man inte tillgång till pappas eller firmans pengar svider det kanske att spendera halva veckolönen på fredagsmysets drycker. Flexibel blir den ju inte heller om du inte har pengar att köpa den för, då får man se sig i stjärnorna efter ett glas skumpa till söndagens tresmaksglass.


Jag vidhåller att den är social och flexibel. Vad folk vill göra med sina pengar är deras val. En bra flaska champagne är inte så dyrt, man får ha en hushållschampagne och nån lite bättre till fest. Man får helt enkelt prioritera. Ser under inga omständigheter kravet på att "alla skall med". Champagne behöver inte drickas som f***s, utan när det passar. tisdagsmys är bra, en liten svart Pol Roger och lite Fois Gras framför kakelugnen är perfekt.
. Ett glas champagne är utmärkt AW dricka tex, träffa lite vänner över ett par glas och sen gå vidare.


CiteraUnisex?  Måste alla dricka samma? Jag trodde istället att vi gick mot större individualism i våra dryckesval. Jag o flera väninnor med mig skulle nog bli rätt förgrymmade om vi var tvungna att alltid dricka skumpa o inte fick vår whisky innan maten. Fast dom där tjejerna som blir bjudna kanske inte vågar klaga ;)

Som god gentleman frågar man vad de önskar, ja champagne faller de flesta på läppen eftersom den är precis lagom på tex en AW. Blir inte du bjuden på champagne av din pojkvän eller herrarna i din omgivning? Är vi ute ett gäng brukar till 75% av fallen herrarna splitta notan mellan sig. Men vad jag menar är att det inte är något uttalat genus (ursäkta svordomen) över att dricka champagne
Citera
Menar du att champagne skulle ha någon slags särställning när det gäller att mötas över en dryck? Det är nog inte så svårt för oss sprittörstiga svenskar att hitta en förevändning för att träffas o dricka. Se bara på midsommarsnapsen o julglöggen, där flockas vi också både glatt o villigt. Alkoholen är densamma, det är bara glasen o temperaturen som är olika ;D


Nja..men den är kanske den mest civiliserade drycken att mötas över. Även om vissa nyrika visar sin bristande fostran och dåliga karaktär genom att spruta och hälla ut drycken över sin omgivning.

CiteraÄr du ängslig för att folk ska se vad du bär ombord kan du väl ta loss några champagneetiketter o klistra på BiB:en ;D Chateau de Papp, nej tack för min del, är totalt osexigt och känns smygsupande hemmafru


De handlar om känsla, känns ytterst barbariskt att servera vin ur dunk/ box helt enkelt.

Champagne skall njutas därför är det inte ok med olika surrogat som mousserande. Finns det nått bättre än en krispigt kall och torr champagne med några nära och kära. Man kan koppla bort allt dravel runtomkring och bara njuta.

webguide

Citat från: Psilander skrivet 2011-07-30 11:44
Den trevliga dryck, vilken är er favorit.

Min är Pol Roger,
Cuvée Brut Reservé. En utmärkt hushållschampagne att piffa till vardagen med. vintage 2000 Brut är en utmärkt chamagne att dricka till fest. Har dessutom en Winston Churchill 1998 till nått lite extra tillfälle

Bollinger är favoritstandarden!

agnetasch

2011-08-11 10:17 #15 Last Edit: 2011-08-11 10:19 by agnetasch
Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Jag må vara snobb och är stolt över det
Vad säger du? Det hade jag ALDRIG kunnat gissa ;)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Vad folk vill göra med sina pengar är deras val
Självklart, men om valet står mellan att betala hyran o att hålla sig med "hushållschampagne" kan jag nog gissa vad de flesta skulle välja. Hur prioriterar du själv? Vad väljer du bort för att kunna hålla dig med all vardags- fest- o raggningsskumpa?

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Som god gentleman frågar man vad de önskar, ja champagne faller de flesta på läppen eftersom den är precis lagom på tex en AW
Det ska nog till en stark kvinna att beställa in en Guinness red när resten av gänget sitter o sippar på en o samma skumpa. Så ok, man biter inte den hand som föder en ;D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Blir inte du bjuden på champagne av din pojkvän eller herrarna i din omgivning?
Nej, min man bjuder mig inte på champagne, han behöver inte imponera på mig längre ;) Slipper han dessutom dela skumpan med mig blir han överlycklig; han är av den mer rustika manliga modellen som gillar öl o whisky. Hans fritidssysselsättningar är inte heller förenliga med champagnedrickande o jag skulle ge mycket för att få se minerna på hans jaktkamrater om han halade upp ett par väl kylda champagneflaskor ur ryggsäcken med orden: "Nu grabbar kan vi väl softa lite med ett par glas" ;D ;D

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Även om vissa nyrika visar sin bristande fostran och dåliga karaktär genom att spruta och hälla ut drycken över sin omgivning
Löjligt beteende som inte blir bättre av att dom för det mesta bor i Stockholm som ju inte precis är någon världsmetropol utan där man beundrar sådant tölpbeteende (förlåt alla stockholmare som vet att uppföra sig)
Ska man ha riktigt kul ska man läsa på Stureplan.se om jätteviktiga Stockholmsevent. Bl.a hur man firade midsommar nånstans i utkanten av stan där 30 gäster var speciellt inbjudna. "Gästerna fick ta del av en hel del exklusiv mat som kycklingspett, pastasallad, lax och prinskorv" För att förgylla kalaset drack man gula änkan, men dom sprutade den inte på varandra så dom var nog inte nyrika :) 

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-10 16:55Finns det nått bättre än en krispigt kall och torr champagne med några nära och kära
Ja, mycket, det skulle inte få plats på den här sidan ;D

Psilander

Tja...aå illa är det nog inte, det nog inte många som har det att de måste välja mellan hyran och en flaska champagne..... skippa oxfilépizzan med bea och bib:en som fredagsmys och ta en flaska skumpa och nått enkelt istället.

Champagnen skulle iofs kunna fungera i sådana sammanhang men den kommer nog bättre till pass vid smokingmiddagen efter jakten.

Kan bara beklaga att maken inte bjuder på champagne, jag behöver inte heller impa på min fästmö och bjuda på en massa saker egentligen (hon tjänar tom bättre än jag). Jag gör det bara för att jag tycker om att skämma bort de jag tycker om. I imponeringsyfte har jag lagt ner, har visserligen chockat en baldam med att servera en Pol Roger till frukost dagen efter, för jag behövde.

agnetasch

2011-08-13 08:37 #17 Last Edit: 2011-08-13 08:39 by agnetasch
Citat från: Psilander skrivet 2011-08-12 13:10skippa oxfilépizzan med bea och bib:en som fredagsmys och ta en flaska skumpa och nått enkelt istället
Vad är enklare än en köpepizza? Säg oxfilé o bearnaisesås till BiB:en istället så väljer jag hellre det än en flaska champagne o ett par Denniskorvar (alt pasta rosso, några limpmackor eller annat enkelt)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-12 13:10Champagnen skulle iofs kunna fungera i sådana sammanhang men den kommer nog bättre till pass vid smokingmiddagen efter jakten
Med en "dramaten" istället för ryggsäck skulle det kunna gå bra att släpa runt på några flaskor champagne i skogen.

Jag är tveksam till att det går åt så mycket champagne efter en jaktdag. Kungen o andra sällanjägare kanske orkar med att festa då men mer ihärdiga jägare prioriterar nog andra saker på sin AH (After Hunt) Efter en lång, kall o blöt dag i skogen (sjön,fjället) är det nog inte många som drar på sig smokingen till middagen i jaktstugan. Speciellt inte om man måste trängas med lortiga kängor o blöta, dreglande hundar. Champagnen är nog inte heller grabbarnas förstaval till middagen som brukar bestå av grillade revben eller mustig viltgryta ;D
Vid regelrätta jaktmiddagar är det maten (viltköttet) som har huvudrollen o till det serveras oftast kraftiga rödviner. Innan maten ska alla bräcka varandra med fin whisky. Gott :)

Citat från: Psilander skrivet 2011-08-12 13:10Jag gör det bara för att jag tycker om att skämma bort de jag tycker om
Men är det att vara omtänksam att ge andra vad man själv tycker om? Eller blev alla i din omgivning champagnefrälsta i samma stund som du själv blev det? Dom kanske inte alls gillar champagne utan tänker: "Å nej, nu kommer han med sin gamla skumpa igen!" ;)

Psilander

2011-08-13 11:06 #18 Last Edit: 2011-08-13 11:13 by Psilander
ang. oxfileépizza o bea Kolla den här,  räkor, hummer, ostron eller råbiff från hallen är minst lika enkelt, dyrt och dessutom avsevärt godare. Muta ungar med Happy Mesl eller pizza är bara tragiskt, bättre att de lär sig äta de vuxnas mat från början. Men så är jag fostrad med sal, salong och bibliotek stärkta linnedukar, fin porslin och matsilver v och en mor som alltid agerat värdinna på familjens fester. Nej det är inget svulstig lantgods eller överdåtig östermalmsvåning och massa pengar vi pratar om utan en ganska ordinär borgerlig förorts villa vi talar om.

De jakter jag har varit bjuden på så brukar det avrundas med en smokingmiddag på godset. Då förekommer champagne både före efter och till maten, dessutom brukar fästmöer och flickvänner dyka upp om de inte velat lufta gummistövlar och oljerockar med sällskapet tidigare på dagen.
Men det är inte direkt grabbjakter i norrland kanske....

Tycker du inte om champagne behöver han inte bjuda dig, hoppas han bjuder på nått annat i stället då. Det var damerna i min bekantskapskrets som drog ner mig i träsket. Det var faktiskt över en diskussion om den bästa hushållschampagnen som lärde känna min fästmö.

Mickan

Trött jag blir... Kul att det finns en dialog att ta del av men...
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal