Vad är kakao av finare märke?

Startat av Sweber, 2007-06-19 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Vad är "kakao av finare märke"? Eller snarast, vilka märken är finare och vilka är "fulare".
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Skulle tro att man med finare märke menar kakao gjord på bättre bönor och kanske även med högra kakaohalt. På choklad/te/kaffebutiker ser man ibland kakoburkar med kända chokladmärken på som ser lyxiga ut. Jag har aldrig provat någon sådan kakao, men skulle gärna göra det.

Någon som provat någon riktig finkakao?
Den som inte frågar får inga svar.

heyking

Tycker personligen att Valrhonas kakaopulver är underbar.
Driver en webbutik

Rob


Sweber

Hur är den klassiska ögonkakaon från Fazer i jämförelse med van Houten och Vahlrona?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anne

Faktum är att det gjordes nån test för ett tag sen (minns inte var, men det referades på Matlust) och där vann Willys kakao stort mot bl.a. Vahlrona. Jag har båda hemma i skåpet nu och kan bara hålla med - Willys är helt fantastiskt stark och smakrik. Very very nice. Båda är mer smakrika än Fazers, men Vahlronas är definitivt inte prisvärd.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

2007-06-25 14:18 #6 Last Edit: 2007-06-25 14:28 by Andreas
Det var intressant Anne även om tidningen Laga Lätt inte riktigt klingar "chokladnjutare" i mina öron. ;) (Hur gjorde ni förresten för att få tidningens tillstånd att citera hela testet?)

Vem tillverkar Willys kakao? Hur kan den vara så stark, är det betydligt högre kakaohalt än Vahlrona/Ögonkakao eller innehåller den något annat som ger smak?

Edit: såg förresten att ICA's kakao kostade exakt lika mycket och fick exakt samma betyg som Willys. Har du provat den också?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - jag tror väl helt enkelt att hon som skrev det bara skrev av det. Ingen aning om hon hade kontakt med tidningen, skulle inte tro det.

Icas har jag provat, men den tyckte jag var högst ordinär. Willlys gav däremot riktigt bra smak - har använt den till chokladbottnar till en bröllopstårta jag totade ihop här i maj. (Och då jämförde jag faktiskt, en omgång med vahlrona, en omgång med willys.)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne: Skulle du inte kunna kasta ett litet öga på innehållsförteckningarna, både på vahlrona och Willys och skriva ner dom här i forumet? :).

Anne

Jodå, visst kan jag kolla. Fast jag är rätt hundra på att det är.. kakao, rakt upp och ner. I båda. Inget annat. :) (Är på jobbet, återkommer när jag pallrat mig hem.)
Anne's Food - min matblogg

Anne

Kollat! Vahlrona är 100% kakao, Willys har även surhetsreglerande medel. (Tror inte det gör nån större skillnad dock.) Man ser att färgen skiljer sig, och särskilt om man jämför med Ögonkakao. Har ingen hemma, kanske får offra mig och köpa lite och fota :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Varför behöver man tillsätta surhetsreglerande medel till kakao?  ???

Och hur gör man när man tillverkar kakaopulver egentligen?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Surhetsreglerande medel känns lite onödigt tycker jag..
Varför kan andra producenter göra 100% ren kakao, men inte Willys?.
Finns det någon som vet vad ett surhetsreglerande medel tillför ett kakaopulver?

Anne

Jag kollade på Ögonkakao (Fazer) också (eh, hade visst det med hemma. Mycket kakao..) och det innehåller förutom kakao - AROM. Jahaja.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Jaadu Anne.. Vad säger man?.. Det var inte bättre det heller. Vilken slags arom var det?. Finns det nåt "E" nr. med på förpackningen?.

Anne

Nej, det står faktiskt bara arom, och inget mer..
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Arom klingar inte så bra, det låter som om det är nåt kemiskt, men det kan förstås också vara något naturligt extraherat. Egentligen skulle nån ringa och fråga dem vad de egentligen menar med arom.

(Man kan undra vad det rent generellt är för kvalitet på Fazer-Ögon-produkterna  http://www.ogon.nu/ när de har sådana produkter i sortimentet som Fazer Ögon Block som har så låg kakaohalt - ljus 7% kakao och mörk 20% kakao - att den inte ens får kallas choklad.)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal