Bästa sätt mildra chilihetta?

Startat av Andreas, 2009-02-28 15:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Går det egentligen att mildra chilihetta i munnen, finns det nån mat eller nåt ämne som kan neutralisera capsacin eller skulle det kunna fungera att skrubba tungan med en borste?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Fett funkar! Ett glas standardmjölk har jag tvingats sluka någon gång...
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag har hört att yoghurt ska fungera. Men jag har aldrig ätit så starkt att jag behövt prova själv.

Afram Haffo

Fett är det bästa ,tex smör eller kokos fett. Annars så är det citrus frukter mot läpparna om dom börjar att "brinna". Vitt bröd funkar utmärkt till att lindra för stunden. Sött är oxo bra så länge man äter det söta.

Fast jag brukar låta det "brinna" ut och det är det bästa enligt mitt tycke ;)

Kari

Borde inte alkohol(läs=en sup) lösa hettan på tungan? Annars fungerar vitt bröd har jag märkt.
Fett skall jag prova vid nästa "brand"! ;D Smör är ju gott!!

jelvis

Allt som binder capsiacinet och får ner det i magen. Vitt ris, bröd, bananer, etc.

Andreas

Tre-fyra röster på fett(=yoghurt, bananer) alltså och två på bröd och en på ris. Det var ganska spridda skurar men om nu "Allt som binder capsiacinet" är nyckeln så kanske det finns nån logik i det också. Men frågan är fortfarande vad är bäst?

Och binder hur då förresten, tänker du dig att det rent mekaniskt fastnar Jelvis?

Elka: Jag har för mig att capsacin är lösligt i alkohol men frågan är om man sköljer bort hettan eller förstärker den, kan inte du i vetenskapens namn köpa hem lite jättestark chili och prova med några supar till helgen?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Bara säg vilken chilli och alkohol så testar jag!
Detta är den bästa ursäkten hittills till en sup jag hört!! ;D ;D

Andreas

Då tycker jag du ska utrusta dig med några habanerofrukter och en flaska neutral sprit som exempelvis renat. Vi får väl se hur bra du tycker det är när du provat. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal