Hjälp Surdeg

Startat av Gert, 2008-01-15 21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Gert

Hej

För första gången skall jag prova att baka med surdeg.

Jag startade min surdeg i Lördags,nu spruttlaroch sprakar den livligt. Jag har "matat" den en gång. Min tanke var att jag ska använda den nu på Fredag men börjar nu bli orolig att den blir förstörd innan dess. Kan jag spara den till på Fredag ? Kommer den att ruttna ihop ?

kryddburken

Fortsätt mata så håller den sig!

Andreas

Välkommen till Matforum Gert!

Vad matar du den med? Vad står den i för temperatur?

Surdeg är sur och har därför väldigt bra hållbarhet men däremot kan den somna om den förvaras kallt och utan näring, man kan då väcka den genom att ge den mat och värme.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

(Surdeg=brödvärldens tamagucci) ;)

Andreas

Tamagotchi var en riktigt bra parallell till surdeg Agneta! (För visst menar du det digitala japanska djuret och inte en tam[dålig] gucciväska? ;))
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Inte vet jag hur det stavas, huvudsaken är att du begrep vad jag menade ;)

Gert

Tjena Andreas

Jag har matat den med rågmjöl och vatten. Den står i rumstemp.

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-16 08:38
Välkommen till Matforum Gert!

Vad matar du den med? Vad står den i för temperatur?

Surdeg är sur och har därför väldigt bra hållbarhet men däremot kan den somna om den förvaras kallt och utan näring, man kan då väcka den genom att ge den mat och värme.

Gert

Bara en liten avrapportering.
Allt har fungerat perfek. Brödet jäste verkligen mycket,mer än jag trodde (varför använda jäst).Bröden blev riktigt bra och goda. Nu återstår det och se om jag kan hålla liv i surdegen.

annamaria

Jag kan bara rekommendera Martin och hans bakblogg - här finns nog allt om surdeg. Senaste inlägget den 15/1 handlar om matning av surdeg! Kolla:

http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/konsten-att-mata-en-surdeg.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal