Etiopisk pepparsås (Bako)

Startat av Kari, 2008-08-24 22:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

På allmän ;) begäran kommer här ett recept på Etiopisk pepparsås (läs: gryta)

Bako är en krydda som finns i Fair trade butiker bla. Den vi köpte hittade vi av en slump i Södertälje, Världsbutiken hette det där.

4 Portioner - tillagning tre timmar drygt

1kg kyckling med ben eller ½kg köttfärs
½kg rödlök
4-5 tomater
150g smör
1-2tsk salt
2msk Bakokrydda
4-6 ägg, kokta

Smält smöret i en stor gryta, hacka rödlöken och tomaterna grovt.
Börja med löken och kryddan och saltet, puttra ca en kvart.
Tillsätt sedan tomaterna litet åt gången så grytan inte blir avkyld.
Låt puttra dryga halvtimmen.

Tillsätt nu kycklingen eller köttfärsen och låt det puttra minst två timmar.
Tio minuter innan servering har man i de skalade äggen, hela.

Serveras med ljust bröd enligt receptet, quinoa eller ris fungerar säkert bra också.

---

Vi kommer nog snart att prova detta recept med kalvlägg, typ Etiopisk Osso Buco!


Andreas

Tack för det Elka, det måste jag prova!

Stod det nåt på din bakopåse vad den innehåller, kan man kanske göra egen bako?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

hittade ett ställe på nätet som säljer Bako (efter att ha blivit inspirerad här)
http://burkinafasodesign.se/product_info.php?cPath=27&products_id=123

där innehåller den: rödpeppar, bockhornsklöver, kanel, svartpeppar, nejlikor, kardemumma, koriander, kyndel, ingefära, rödlök, svartkummin, basilikeört, temsös, biskopsgräs, vitlök, ruta, kålfrö, ockra.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kari

Tack Ena!

Vilken salig blandning!? Men vi lever idag också, bra att veta.. ;D

Den vi köpte är ompackad i butiken till en liten glasburk, handskriven text "Bako, Etiopisk peppar". No more no less.. ;)

Andreas

18 ingredienser hoppsan inget man svänger ihop i en handvändning, nog enklast köpa färdigblandat. :)

12 av kryddorna är bekanta för mig och sen ockra är väl ett färgämne och kålfrö antagligen just kålfrö (hur nu det smakar?) men vad är svartkummin, temsös, biskopsgräs & ruta, nån som vet? ???

Sen kan man undra om namnet "bako" egentligen är det rätta etiopiska namnet för denna kryddblandning för söker man på nätet så får man mest bara fram att bako är namnet på den starka Etiopiska pepparn Capsicum annuum.  http://www.reimerseeds.com/bako-local-hot-peppers.aspx

Var hittade du receptet Elka?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det finns en ört som heter okra. Det kan ju vara den som avses och inte färgämnet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Okra

annamaria

Vilken spännande gryta! Tack snälla. Nu ska jag också leta efter bako.

Kari

Jo, okra har jag provat som fryst grönsak/ört, vill minnas dessa som mjöliga och tråkiga. Kanske gjorde fel.. ???

Receptet fick vi i version 1 i butiken, Hjärtat mitt har ätit detta i både Sverige och någonstans i Afrika så hon fick helt sonika ringa till en matgurukusin, det blev version 2.

Det är v2 som liggar här, men jag har sett vego recept på detta någonstans, skulle tro att det är beta/orginal. ;D

annamaria

Hittade denna info. på en vegansida:
"Bakokrydda är en kryddblandning från Etiopien. Den godaste kan du köpa från North & South Exchange AB (Wrångebäck, 544 00 Hjo, tel: 0503-20001) som är en fair trade grossist. Brukar finnas i "alternativbutiker"

Anna

åååå bakokrydda tillhör barndomen (jo faktiskt), mamma gjorde alltid "etiopisk köttfärssås". Åts med bröd eller ris :)

Jan-Erik

Bako-kryddan har en lång tradition inom EFS (en lekmannarörelse inom Svenska Kyrkan). De första "importerna" kom via missionärer som bl.a. arbetat vid en blindksola i Backo. Kryddan spreds via ungdomsgrupper (FG-PG) och fick också en stor geografisk spridning under 50-talet och framåt. Om du vill hitta inköpskanaler kan ta kontakt med nästan vilken EFS-förening som helst så är jag säker på att någon vet var kryddan finns i din närhet. För två dagar sedan köpte jag själv 100 gram för 50:- vid ett besök i Sörböle-kyrkan i Skellefteå.

Patrik

Bako är som tidigare nämnts en stad, där min mor för övrigt är född  :)

Om ni inte hittar kryddan under namnet bako/backo, sök på berbere som är det amariska namnet på kryddblandningen.
Jag har några kilo att sälja, om det är någon som vill ha. Skicka PM bara.

Har bloggat ett hyfsat autentiskt recept (Dorowat är pepparsåsen). Kyckling (eller helst höna/tupp) kan bytas ut mot grytbitar av nöt, älg, får eller lamm. Mycket bra användingsområde för segt fårkött!
http://comfiefood.wordpress.com/2010/10/05/sondagsmiddag-injera-dorowat-och-alicha-etiopisk-mat/

Carina Nilsson

Kryddan finns på alla Kristna bokhandlar som DUVAN. Köttfärs ska det vara och INGET annat. Mitt recept är från EFS i Piteå. 0,5 kg köttfärs. 0,5 kg Rödlök. 200 gr margarin, 2 msk Bako peppar eller Etiopisk peppar som finns att köpa på Duvan (Kristen bokhandel) 1 msk salt och 1 burk tomater. Kokas i 3 timmar och späs med vatten ifall så önskas. Serveras på formfranska med Banan eller Ananas. Godare finns inte!!!

Andreas

Kristna bokhandlare, aha tack för tipset. Ja det stämmer, kollade precis med http://www.dinbok.se här i Umeå och 50 gram kostar 69:-.

Men apropå köttfärs, Etiopien är ganska fattigt, har genomsnittsinvånaren tillgång till köttfärs/kött?
Den som inte frågar får inga svar.

Patrik

Nej, de har inte tillgång till köttfärs normalt sett. Jag har bara ätit wat (som grytan heter) med köttfärs på ett ställe i Etiopien, och det var en europainspirerad Diner med spaghetti, glass och dylikt.

Ska det vara fest så slaktar man något djur, mest troligt höna.
Annars så äter man såsen gjord på linser (misir wat) eller olika sorters bönor. Basen är dock densamma. Lök i mängder, och den etiopiska pepparblandningen som smaksättning, tillsammans med vitlök, ingefära och härsket kryddsmör.

Men som tidigare tipsats om, en försvenskad varm och het macka med köttfärs är också riktigt gott. Hoppa dock frukterna är mitt tips. Och på med ost i stället, och gratinera i ugn.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal