Blåbärskaka med valnötter

Startat av Anne, 2008-07-17 19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Nu är det snart blåbärstider, men den här kakan går lika bra att göra med frysta blåbär. Receptet hittade jag i Siv Key Nilssons fina bok "Skördetid" som är ett måste för alla hemmaodlare. (Även om man inte odlar just blåbär, kanske...) Som vanligt vissa ändringar från originalet, men hyfsat likt. Tror jag. Gott var det i alla fall - och två tredjedelar ligger i frysen i väntan på nästa fikatillfälle...

75 g smör, smält
2 ägg
1,75 dl apelsinjuice
1,75 dl socker
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver

4-5 dl blåbär
1,25 dl hackade valnötter
1/2 dl farinsocker
3 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
2 msk smält smör

Smöra och bröa en springform.Blanda nötter, socker, kryddor och smör till täcket. Rörihop smält smör, ägg och juice. Rör ner socker, och sist mjöl och bakpulver. Arbeta inte degen för mycket. Strö över drygt hälften av nötsmeten utan att blanda, och klicka ner i en form så det blir lite melerat. Strö över blåbären och sist resten av nöthacket. Grädda i 175°C i ca 45 minuter.

ttt
Anne's Food - min matblogg

chipskungen

vilket intressant recept! tack det här ska prövas jag och som aldrib rukar baka sötsaker.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal