Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?

Startat av Andreas, 2007-12-21 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattias Baecklund

jag är galet förtjust i Bilinge ost men den är lite svag så jag brukar köpa två så att den ena får lagra till sig i kylskåpet medan vi äter upp den första, funkar klockrent.

Mattias

Ingmar Andreasson

Hej jag har lagrat en hushållsost i 27 månader (2kg) imitt kylskåp, tog fram den till midsommar afton och vilken smak!! Det nästan krullade sig på tungan. Ps har 6st till i olika åldrar. Mvh Ingo

Andreas

Kul att höra om alla som lagrar ost!

Det hade varit roligt att höra lite mer detaljer. Gör ni något med osten innan lagring? I vad för slags förpackning lagras osten? Vilken nivå i kylskåpet (temperatur)? Ligger de still hela tiden eller vänder ni på dem? Hur ser osten ut efter lagringen, behöver man skära bort något på ytan?
Den som inte frågar får inga svar.

Olleja

Man kan väl smälta paraffin (eller värmeljus) och doppa osten med en sida i taget, är mitt förslag.

Andreas

Kan man vara alldeles säker på att värmeljus är lämpliga att ha i kontakt med livsmedel?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ren paraffin är nog bättre än värmeljus som är blandade med stearin. Men om man inte bryr sig om smaken kan man ju använda sig av skidvalla eller Lypsyl ;)

Andreas

Stearin är alltså giftigt medan parrafin är garanterat ofarligt att få i sig?
Den som inte frågar får inga svar.

hobbykocken

Stearin är ofarligt att förtära. Samma sak med paraffin. Så ur den synpunkten är det bara att köra. Resten låter jag vara osagt. Dock paraffin är ju samma sak som vaselin, nästan, och det borde vara enklare att applicera eftersom det är mjukare och i kylskåp blir vaselin ganska hårt :) Skulle kanske funka

Bjarne

Plockade ut en som legat i kylskåpet sedan 2010 och la den på en skiva vörtbröd  :D

kallebakom

varför inte köpa parafin som man har uppepå sylten ? det ju jättebilligt och till för livsmedel,,mkt bättre än gamla ljus

agnetasch

Var hittar du paraffin? Jag hittar det bara på Panduro men dels har min närmaste Pandurobutik det inte på lager dels kostar frakten från deras webbutik lika mycket som paraffinet självt.

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2013-10-10 11:02
Var hittar du paraffin? Jag hittar det bara på Panduro men dels har min närmaste Pandurobutik det inte på lager dels kostar frakten från deras webbutik lika mycket som paraffinet självt.


Här kanske: http://www.skapamer.se/stearin-paraffin-och-vax

kallebakom


kayaker

Jag skulle tippa att utbudet i november-januari är bättre än övriga delar av året. :)
/F

agnetasch

Nu har jag hållit på ett par månader o lagrat ost. Jag har inte smakat på någon än, det kommer jag att göra först om ett halvår, men jag ser hur dom olika ostarna beter sig
Först ut blev en plastad hushållsost; jag tog bort plasten o penslade osten med med paraffin (som jag köpt på ICA) ställde osten i jordkällaren o väntade. Det visade sig att det var mögelfläckar jag väntade på. Bort med paraffin o mögel, på med tjockare lager paraffin o en enkel vaccning. Men nu möglar den igen såg jag igår >:(
Jag provade även att paraffinera en gouda, tyvärr med samma resultat. Den möglar lika duktigt som hushållsosten.
Det bästa jag håller på o lagrar är s.k. matlagningsost som jag köper på ICA; billiga ostbitar av varierande sorter som är lite misslyckade i formen. Dom är stenhårt vaccade i affären o ingen av dom har visat upp något mögel på dessa månader.
Jag ska sluta att slaska med paraffin eller köpa dyra paraffinerade ostar; hädanefter blir det matlagningsostar för hela slanten :)

kurt

Många menar att ostvax är bättre än parfarin för att man säkert kan värma vaxet till högre temperaturer än parafin, så att ytan på osten pastöriseras effektivare när man doppar den i vaxet.

http://preparednesspro.wordpress.com/2009/08/19/settling-the-cheese-wax-controversy/
http://www.preparednesspro.com/cheese-wax-will-save-us-all-2

Skogis

Jag köpte på mig 5kg billig Gouda för att kallröka i våras och la in dom i vinkylen (13°) enligt tidigare nämnda råd, missen var väl att jag glömde både bort att vända ostarna regelbundet och att röka dom. Det var fullt med små hål i toppen på ostarna och plasten hade blivit lösare när jag hittade dom i somras. Så temperaturen är av intresse för att få en förändring i/på osten.

Agnetasch, Varför vaxa och inte ha plasten kvar? En variant är att pensla osten med saltlake när man ändå ska vända dom. Till sist har det skapats en hård hinna av uttorkad och salt ost som inte möglar.

agnetasch

Att jag tog bort plasten beror på allt jag läst om att det bildas mögel under den (enligt de flesta som provat) Men jag ska prova själv att inte ta bort plasten.

Paraffin var inte lyckat inser jag o vax är förhållandevis dyrt i själva inköpet; antingen är det stora klumpar på 5 kg eller får man skicka efter från Danmark med en fraktkostnad av 150:- för 800 g. Själva priset blir då c:a 13:- per kg ost som ju inte är så farligt. Men jag känner mig själv; hur länge tycker jag detta är kul, vill jag plötsligt stå med 4,8 kg ostvax på halsen? ;)

Saltlake är en intressant metod. Problemet är bara att jag är en lat person som inte vänder ostarna själv utan ber mannen göra det när han har ärende till jordkällaren. Jag tror INTE jag kommer att lyckas få honom att pensla ostarna med saltlake. I så fall skulle jag nog testa denna metod på en ost jag lagrar i kylen.


kayaker

Citat från: agnetasch skrivet 2013-12-17 07:29
Att jag tog bort plasten beror på allt jag läst om att det bildas mögel under den (enligt de flesta som provat) Men jag ska prova själv att inte ta bort plasten.

Jag har låtit bli att ta bort plasten dick och lagrat 1-2 år i kylen. Det har funkat bra, men jag har inget stort statistiskt urval... ;)
Har f.n. för lite plats i nuvarande kyl- och svalutrymmen för att experimentera mer.
/F

agnetasch

Jag kan inte klaga på utrymmesbrist; man kan säkert få in 500 kg ost i vår jordkällare "Att lagra ost i jordkällare ger en
unik kvalité som vi inte helt kan återskapa i moderna klimatrum" som man säger på Eldrimner.Jag kanske ska börja sälja ;D

Igår stoppade jag in min första hushållsost med plasten kvar. Håll tummarna! 

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal