Tillbehör Electrolux assistent

Startat av Kari, 2009-07-20 00:25

Föregående ämne - Nästa ämne

karinj

Jag har fått mig en gammal Electrolux N4 assistent. Nu är det så att när man kör en stor deg i den och den får mycket motstånd så slår hela maskinen av. Kontakten slås från och den stänger ner. Det är bara att slå på knappen så drar den igång igen, men slår direkt av igen om det är för tungt att knåda.

Är det någon som har erfarenhet av detta och har något tips på vad som kan vara fel och om det går att åtgärda. En idé som jag hört är att det skulle kunna vara att motorn är "trött" och behöver bytas. Är det någon som i så fall vet om och var man kan få tag i en motor till assistenten?

Tacksam för svar!

//Karin

Fredrik Asp

Hejsan, har du kvar manualen till N10, jag har Bruksanvisningen, men sprängskisser och artikelnummer är intressant, har du möjlighet att scanna eller fotografera av? och ev maila? mvh Fredrik

Marianne Hellberg

Hej! Jag har en Elektrolux Assistent  Modell N6 Prod. nr 9100101 Serienr 002382. Troligtvis har råttorna käkat på instruktionsboken! Maskinen fick jag när jag gifte mig för 52 år sedan och går perfekt! Toppenmaskin. Nu skulle jag mala kött och jag tror att jag fick ihop den utan instuktionsbok men vore kul om du hade en kopia (gärna didgitalt) till mig.
MVH
Marianne

Fredrik Norén

Citat från: karinj skrivet 2012-01-14 17:53
Jag har fått mig en gammal Electrolux N4 assistent. Nu är det så att när man kör en stor deg i den och den får mycket motstånd så slår hela maskinen av. Kontakten slås från och den stänger ner. Det är bara att slå på knappen så drar den igång igen, men slår direkt av igen om det är för tungt att knåda.

Är det någon som har erfarenhet av detta och har något tips på vad som kan vara fel och om det går att åtgärda. En idé som jag hört är att det skulle kunna vara att motorn är "trött" och behöver bytas. Är det någon som i så fall vet om och var man kan få tag i en motor till assistenten?

Tacksam för svar!

//Karin


Hallå!
Jag fick nyligen en assistent av en vän med samma problem som din och jag har lyckats fixa den.
Jag kan inte lova att du har samma problem som jag, men det låter snarlikt, jag tror inte det är fel på motorn utan det är ett fel som är enklare att åtgärda!
Assistenten har en säkerhetsfunktion som jag antar är till för att den inte skall gå igång när man stoppar in sladden och knappen är nedtryckt. När man startar den och hålller nere knappen finns det två "flappar" på ett drivhjul som dras ut av centrifugalkraften, dessa drar i en arm som latchar strömbrytaren.
I mitt fall var lösningen så enkel som att tvätta bort lite gammalt fett som hade torkat i drivhjulet och gjorde att "flapparna" inte ville fällas ut ordentligt, det kan också hjälpa att spänna en fjäder som sitter där.
Testa att öppna den och kolla hur det ser ut innuti, min var ganska skitig efter 50 års användning och behövde en ordentlig rengöring. Maskinen är lätt att öppna och meka med, inte som moderna hushållsmaskiner gjorda i bräcklig plast. Tänkt bara på att vara försiktig om du skall testköra den med bakstycket borttaget eftersom motorn går på 230v.

Lycka till!
/Fredrik

Karin Nilsson

Saknar matarskruven till korvstoppningssatsen åt min Elektrolux hushållsassistent, modell N8. Kan någon hjälpa mig?
Karinkvitsle.karin@gmail.com

Anna S Albinsson

Hej,
Visserligen länge sedan dessa inlägg gjordes, men jag chansar på att någon läser! Jag har en Assistent som ovan, fått den av min mormor.  Den fungerar hur bra som helst, använder den både till surdeg och mala köttfärs.

Jag funderar över service.... Behövs det, och är det något man ska tänka på? ska den smörjas, byta drivrem , ja eller vad som nu kan behöva göras... Jag använder den jättemycket och vill verkligen hålla den i fungerande skick framöver.

Jörgen Mattsson

Har som Anna fått en äldre assistent av mormor som hushållet använder flitigt.
Har testat att mala lite kött till hamburgare å det blev bra.

Till saken så har jag en kvarn i plast med vad jag tror är den näst minsta malskivan.
Köpte en 8mm men den var för stor för min kvarn. Han i affären var lite förvånad när jag kom tillbaks då han svurit att den skulle passa.

Så en fråga. Har jag någon riktigt gammal köttkvarn, och är det bara att köpa en ny om jag vill mala grövre än 2,5(tror jag)?

Thomas Dahlberg

Hej!
Jag har en N10 som är ganska komplett som jag håller på att ställa i ordning.
Men jag har ett litet problem med kvarnvalsen som sitter fast i ett tillbehör, ser ut som en minikvarn.
Alla bilder jag sett hittills så är dom separerade från varandra, men den här går inte att dela på eller sitter fast, som berget bara.
Hur gör man?

Pawlonia

Jag har en gammal Ballerup Master Mixer som jag använt i många år - sen 50-talet - för att göra deg. Jag har förstått att utrustningen är densamma som Elecrolux assistenter. Nu vill jag använda passertillsatserna för att göra äppelmos, men har ingen bruksanvisning för att sätta ihop delarna.
Kan någon hjälpa mig?

Hasse

Hur passertillsatsen ska sättas ihop kan du se i trådens näst första inlägg.

Helge

Kanske det här hjälper!
/Helge

Marlene

Citat från: Helge skrivet 2011-10-03 19:47
Kristina, jag har en bruksanvisning till N10. Det enklaste sättet att skicka den till dig är om du blir medlem (bra idé!) så jag kanskicka den via forumet.
/Helge

Hej .. Är också ute efter n10 bruksanvisning ..
Kan du skicka den via mail ?
Med vänlig hälsning, Marlene

Helge

Marlene, se mitt svar till Kristina.
M v h Helge

Conny

tjena då jag såg att många vill ha en bruks till sin gammla N4 här finns en på engelska http://cookingwithjim.simanco.net/2011/09/electrolux-assistent-dlx-mixer-model-n4-manual/   behöver dock inte kunna eng bilderna visar allt man behöver ...

Annelie Hansson

Hej, jag saknar oxå bruksanvisning till Elektrlolux Assistent N 10. Har du en sådan som du kan kopiera och skicka till mej? Om du skickar din adress kan jag skicka ett förfrankerat kuvert som du kan använda.Vi ska hjälpa svärmor att sälja den och då vore det bra om den är komplett med bruksanvisning naturligtvis.

Tack på förhand

Annelie Hansson

Helge

Annelie, jag säger till dig som till flera andra som vill ha en bruksanvisning. Bli medlem och hör av dig igen så underlättar det det hela. Då kommer den per epost!!
M v h
Helge

Niels

Hej Helge
såg att du kan E-posta en bruksanvisning till en Electrolux  assistent N10.
Det skulle underlätta för mig om du har tid att skicka en åt mig oxå.

eskil johansson

Skulle vilja att ni E-postar en bruksanvisning till en Electrolux  assistent N10. en del av mina sidor är borta!

Helge

Gör som Annelie m fl, dvs bli medlem och skicka ett meddelande till mig med epostadress så kan det ordna sig.
/Helge

Birthe

Hej! Jag har fått en gammal N10, men degkrok saknas. Nån som kan berätta var jag kan få fatt på en?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal