Omega-6 kan leda till ulcerös kolit?

Startat av Andreas, 2009-08-04 10:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

En studie på 203 193 personer från England, Sverige, Danmark, Tyskland och Italien mellan 30 och 74 år visar att Omega-6 kan vara orsak till en tredjedel av alla fall av den svåra tarminflammation ulcerös kolit (blödande tjocktarmskatarr, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som ger sår i tjocktarmens slemhinna). Omega-3 däremot minskar sjukdomsrisken med 77 procent.

Omega-6 är ett fleromättat fett som finns i vegetabiliska oljor och margariner, främst solrosolja (69%), majsolja (61%) och Becel Gold (29%) men även en hel del i rapsolja (22%), linfröolja (16%), Becel orginal (15,5%), Milda mat- och bakmargarin (15%) och Milda bordsmargarin (12%). Smör innehåller 1,2% Omega-6.

¤ SVD-artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3293587.svd
¤ Abstract i Gut "An International journal of gastroenterology and hepatology": http://gut.bmj.com/cgi/content/short/gut.2008.169078v1


Antar att smörfantasterna får vatten, förlåt, smör på sin kvarn nu. Visst, det är en ovanlig sjukdom (500-1000 fall om året i Sverige) och man ska ju inte bry sig så mycket om sånt här men inte känns ju solrosoljeflaskan i kylen sådär jättekul precis just efter denna typ av forskningsresultat. :(
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Man ska inte glömma att omega-6 är essentiellt - det är alltså dumt att minimera intaget.
Jag har tidigare lärt mig att kvoten mellan omega-3 och omega-6 skulle vara viktigt - i näringsrekommendationerna rekommenderas en viss kvot. Detta verkar dock inte gälla längre, nu vill de ha mer forskning på absolut intag. Ser man rekommendationerna i sin helhet så rekommenderas även mängder - så det är rimligt att tro att rekommendationerna är i linje med dagens kunskap oavsett. Exempelvis har rapsolja har bra fettsyrasammansättning och hellre bör användas i större mängder än solrosolja och majsolja enligt dagens kunskap.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20913&epslanguage=SV om kvoten omega-6:omega-3 & hjärtkärlsjukdom

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/  fördjupad info om omega-3 & omega-6

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/ allmänt om fleromättat fett

Andreas

Tack för att du nyanserar bilden Karl-Johan.

Rent konkret så säger alltså Livsmedelsverket följande: (från din mittersta länk): 
¤ Rekommendationer - "Intaget av fleromättade fettsyror (omega-6 och omega-3) bör utgöra 5-10 procent av det dagliga energiintaget (E%), varav cirka 1 E% bör vara omega-3-fettsyror. 1 E% motsvarar 2,5-3 gram per dag för en vuxen kvinna respektive man."
¤ Kostråd - "Rekommendationen för fleromättade fettsyror kan uppnås genom att äta en blandad kost som innehåller rapsoljebaserade matfetter samt fisk och skaldjur 2-3 gånger per vecka. Till matlagning kan man använda t.ex. flytande margarin och oljor. "

En vuxen man bör alltså få i sig 3 gram omega 3 och 12-27 gram omega 6 varje dag vilket innebär ett förhållande på 1:4 till 1:9. Solrosolja har förhållandet 1:138, majsolja 1:61, olivolja 1:8, rapsolja 1:2,2 och linfröolja 1:0,3.

Borde inte olivolja ligga mer i linje med rekommendationerna än rapsolja eller vad har jag missuppfattat?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-05 12:27
En vuxen man bör alltså få i sig 3 gram omega 3 och 12-27 gram omega 6 varje dag vilket innebär ett förhållande på 1:4 till 1:9. Solrosolja har förhållandet 1:138, majsolja 1:61, olivolja 1:8, rapsolja 1:2,2 och linfröolja 1:0,3.

För den som verkligen vill gräva ner sig kan man börja undersöka konverteringsgrad av vegetabiliska omega-3 till DHA och EPA som man får av fisk :) Fisk är överlägset de vegetabiliska källorna till omega-3 eftersom konverteringsgraden är väldigt låg. Å andra sidan har man ju sett positiva hälsoeffekter av vegetarisk kost.
Citat från: Andreas skrivet 2009-08-05 12:27
Borde inte olivolja ligga mer i linje med rekommendationerna än rapsolja eller vad har jag missuppfattat?

Nja, det är svårt att säga utan ett sammanhang. Får man i sig väldigt mycket fleromättat fett kan det var så. Generellt tror jag att rapsolja är "bättre" eftersom det är lokalproducerat och för att många får i sig för lite fleromättat. Dock kan man överdosera fleromättat på ett annat sätt än enkelomättat som du har till största del i olivolja. Äter man väldigt stora mängder olja är det nog bättre om större delen kommer från olivolja. Olivolja är dock intressant i andra sammanhang - eftersom den är stor beståndsdel i medelhavskost som man sett hälsofördelar av, det är dock oftast väldigt svårt att plocka ut "specifika element" ur en hel kost och säga att det är just det som gör skillnaden. Själv har jag bara olivolja och rapsolja hemma som jag använder ungefär lika (så har jag flytande margarin eller smör också) - kanske lite mer olivolja fast jag vet inte om mitt sätt är optimalt eftersom det beror på resten av dieten. De andra oljorna använder jag bara om jag har någon specifik anledning till.

kjpil

Sen det här med Ulcerös Kolit - jag har inte läst studien. Men skulle inte börjar ändra massor i matvanorna på grund av det. Ulcerös Kolit är en obehaglig sjukdom, men relativt ovanlig, plus att man aldrig vet hur det ligger till i ett individuellt fall. Dock finns det ju andra anledningar till att se över vilka fettkällor man använder.

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-05 12:39
För den som verkligen vill gräva ner sig kan man börja undersöka konverteringsgrad av vegetabiliska omega-3 till DHA och EPA som man får av fisk :) Fisk är överlägset de vegetabiliska källorna till omega-3 eftersom konverteringsgraden är väldigt låg.


Det är sant, vi var inne på det tidigare i den här tråden Omega-3 säljs med falska löften.

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-05 12:39
Själv har jag bara olivolja och rapsolja hemma som jag använder ungefär lika... De andra oljorna använder jag bara om jag har någon specifik anledning till.


Finns det egentligen nån anledning att över huvud taget använda solrosolja och majsolja?

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-05 12:50
Sen det här med Ulcerös Kolit - jag har inte läst studien. Men skulle inte börjar ändra massor i matvanorna på grund av det. Ulcerös Kolit är en obehaglig sjukdom, men relativt ovanlig, plus att man aldrig vet hur det ligger till i ett individuellt fall.


Nä precis, men samtidigt så kanske man kan tänka sig att om nåt nu påverkas av för stort intag av Omega-6 så kanske annat också påverkas?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Jag har för mig jag hörde en föreläsare nämna en kvot på 1:3 eller ännu lägre till och med. Det jag minns är att det generellt anses bättre med en lägre kvot nu än vad man tyckte för ca 5 år sen.

Angående att använda solros o majsolja så beror det ju på användningsområde. Ska du tex fritera så är ju dom att rekommendera framför flera av dom andra oljorna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal