Termometer frågor

Startat av metin, 2018-12-21 19:36

Föregående ämne - Nästa ämne

metin

Hej!

Jag köpte idag min allra första termometer som jag tänkte använda för matlagning. Det visade sig vara en digital ugnstermometer och jag har ett par funderingar:

1. Kan den användas i kastrull? Använde den till att mäta temperaturen på knäck idag.
2. Hur använder man denna i ugn? Är tanken att sticka in mätaren i köttet och sedan låta enheten hänga utanför ugnen?
3. Vilken del av stålstickan mätar temperaturen? Är det hela stickan eller enbart toppen?

Här är den som jag köpte: https://www.ica.se/handla/produkt/stektermometer-digital-ica-cook---eat-id_p_7610927150332/

Läste igenom bruksanvisningen men fick inget svar på någon av dessa frågor.

Hasse

1. Ja, den kan användas i kastrull.

2. Ja, tanken är att givaren sticks in i köttet och resten är utanför ugnen.

3. Det är enbart toppen som mäter.

Skogis

Givaren som mäter är lödad i ändan på sladden så röret är bara ett hölje, funkar därför utmärkt i ugn. Men röret är inte vattentätt där sladden ansluter och kommer det in vätska i röret kan givaren sluta att fungera. Har man tur torkar den och börjar fungera igen men det är inte säkert.
Håller du bara skarven mellan rör och sladd ovan ytan funkar den bra i vätska också.

metin

Tack så hemskt mycket Hasse och Skogis.
Vi kan stänga tråden nu.

God jul på er alla!

Mat-Janne

Är din termometer  tillverkad i plast och innehåller elektronik och ett batteri? I så fall kan du inte använda den i ugnen.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal