Varför väsnas hushållsapparater?

Startat av Andreas, 2013-08-31 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Intressant fråga i Ny Teknik "Oljudet från eldrivna hushållsapparater är ofta bedövande. Det värsta jag upplevt är potatisskalaren. ...antar att orsaken inte är motorstorlek eller effektuttag, för då skulle industriella elmotorer och eldrivna fordon låta fruktansvärt. Istället är de i allmänhet tystare än potatisskalaren. ...varför låter hushållsapparater så mycket?"

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3750167.ece
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Det korta svaret enligt mig är att små enfasmotorer och vanliga likströmsmotorer har borstar, kol säger vi här, som överför elektriciteten till rotorn. Pga detta så har man hela tiden mekanisk kontakt och slitage som medför ljud. Jämför man en vanlig likströmsmotor med en borstlös motor så har inte den borstlösa något ljud. En borstlös motor fungerar som en trefas asynkronmotor och har ingen mekanisk kontakt annat än i lagringarna.
Börjar man då plocka på växellådor, fläktar och dylikt blir det ju mera ljud hela tiden. En viktig sak gällande billigare apparater kan vara att apparatlådan är lite fel konstruerad och resonansfrekvensen mångdubblar ljudet.

Freddy

Just de maskiner som nämns i frågan är ju lite speciella. En potatisskalare, det mesta ljudet ifrån en sådan är ju potatisen som tumlar runt och slår i kanterna. En hårtork/varmluftspistol - där är det ju luftflödet som gör det mesta ljudet och det är rätt svårt att komma ifrån om man vill ha en ordentlig luftström.

Sen ligger det ju mkt i det som Hankki säger också. Men det handlar ju en hel del om vad kunder efterfrågar också. Maskiner som stavmixer, elvisp, matberedare m m är ju i allmänhet tänkta att användas max nån minut och sen stänger man av. Jag har svårt att se att någon skulle betala de där extra hundralapparna för en maskin som utformats för att vara tystare. Däremot maskiner som går längre tid - som tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, kylskåp och även hushållsassistenter har jag sett har ju med "tystgående" som marknadsknep.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal