Muurikka tips för nybörjare

Startat av Kari, 2007-08-15 12:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Hej Matforumianer!

En Muurikka blev ett av minnena från sommaren norröver, så nu önskar jag tips på gott att slänga på och imponera med!  8)

Hittills har det blivit korv, hamburgare, ägg, sidfläsk, inbakad pizza och persilja(!).

Ett (platt?)bröd att kladda ihop hemma som klarar några timmar i ryggsäck saknar jag just nu mest av allt.



Andreas

Hej Elka, kul att se dig här igen!

Ang. bröd - varför inte prova Calles kikärtsflatbröd?
http://matforum.nu/index.php?topic=415.0
Jag gjorde det på en bakhäll (måste följa upp det där idag) och det är i princip samma sak som en Muurikka.

Mört kött i tunna skivor är annars alltid gott att laga - kanske Agnetas smördegsinbakade köttbitar http://matforum.nu/index.php?topic=553.0
vore nåt så kombinerar du både kött och bröd?
Den som inte frågar får inga svar.

nikke

2007-08-15 15:58 #2 Last Edit: 2007-09-06 15:04 by nikke
Jag har haft min rätt länge,
Favoriten är renskav, eller souvas om du kan få tag i det.
Men det funkar med annat strimmlat kött, lövbiff till exempel.

Stek köttet i matolja och smör.
Nu på hösten så händer det att det slinker ner en näve kantareller också.

Lägg köttet åt sidan på muurikkan och lägg på mjukt tunnbröd så det steks och blir varmt.

Fyll sedan tunnbrödet med kött och grönsaker.
Jag brukar ta sallad, gurka, tomat och rå gul lök.


Toppa med lite orientdressing. http://www.rydbergs.se/produkter.asp?pId=79&cId=6&pageID=18

Rulla ihop till en klämma och njut med en kall öl till :)



Kari

Renskav och kantareller låter kanon! Tack!!

Jomael

Apropå Muurikka, hemskt det som hände under midsommarhelgen för en familj: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2732948.ab


Kari

Ja, eld och gas är farlig grejer när det används fel. Ingen vidare minne för den familjen från denna midsommar.

Blom

Ja en fin fin sak som ja funderar på att köpa hem, kompisar har en och änvänder den mkt. Brukar göra en god "ameriaknsk" wok med fläskfilé, klyftor och wokgrönsaker.
Riktigt smarrigt och känslan att vara ute och laga mat. Sen brukar vi elda under den och bara det är ju känsla i sig.
Nått alla skulle ha hemma.

Nån som vet någonstans där de är billiga?

Kari

Blom: På den stora mässan i norr ryktas det om en kopia med gasbrännare för 200:-.. Mer vet jag inte om just den.

Min är en kopia från OKQ8 för ca 300:- med väska. Har nu under sommaren provat en äkta utan att märka skillnad. Kanske visar sig om några år?

macce

Huvudsaken är att den är av gjutjärn. Jag har någon gång stött på en kopia i aluminium...

Jag tycker att en äkta Muurikka är nästan litet för tunn. Har en variant som är nästan dubbelt så tjock och den ger en betydligt jämnare värme. Det är arvegods så jag vet inte var man kan få tag på en sådan, misstänker att det är någon bysmed som tillverkat den för länge sedan.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Andreas

Är det svårt att få jämn värme i en Muurikka alltså, jag tycker annars det borde vara hyfsat lätt med en någorlunda jämn glödbädd under..?
Den som inte frågar får inga svar.

macce

Du sade det - en någorlunda jämn glödbädd!

Använder man gasol fördelas inte värmen så jämnt och om man använder muurikkan över en öppen eld så är det litet samma sak. Men det är inget stort problem, kanterna får ju ofta vara litet svalare. Jag menade bara att Muurikka inte är den enda möjliga lösningen, utan vilken som helst liknande panna av gjutjärn som är tillräckligt tjock gör jobbet lika bra.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Kari

Efterlysning i tråden:

Ett ihopfällbart eller rullbart vindskydd som skulle täcka muurikkans sida marken och upp. Som en toarulle som skulle få gå ca 75% runt. Naturligtvis ett som inte väger massor och går att använda gång på gång..

Alla tips gör mig glad! ;D

Andreas

Macce: Aha, du tänker dig en rejäl gammal stekpanna av gjutjärn då? Finns det förresten olika typer av gasolbrännare som fördelar värmen mer eller mindre jämnt?

Elka: Vad kul att du är i farten! Problem att laga mat när det blåser ute? ;) Hur hopfällbart måste skyddet vara och hur brett? Jag kommer spontant att tänka på en remsa korrugerad takplåt, lite beroende på bredd och tjocklek är den mer eller mindre hopfällbar.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Jo, nu är man tillbaka!

Takplåten var ett bra tips! Tack!
Då skulle man kunna ha den i två eller tre delar och kunna använda precis lagom mycket, någon form av system att haka bitarna i varandra (neodymmagneter?).

Storleken och vikten är ju inte a & o, ska man bära muurikkan, gas, brännare och några kalla så gör väl ett kilo varken till eller ifrån. Ska snacka med första takbyggare jag träffar på!

Trädgårdsbutikerna säljer korrugerad gräsmattegräns av plast på rulle, kanske finns dito i plåt?


macce

Tja, jag tycker att muurikkan egentligen inte är annat än en stor stekpanna och samma principer gäller ju. En tjock gjutjärnspanna är bättre till det mesta än en tunn aluminiumpanna.

Det finns gasolbrännare med olika antal "ringar", de största är väl mest tänkta till paella-pannor.

På tal om att släpa med sig så har ju Muurikka en behändig mini-panna som egentligen är en stekpanna med hopfällbart skaft. Den ryms i ryggsäcken utan problem. Perfekt om man vill steka pannkakor i skogen över öppen eld.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Kari

Macce: Mini Muurikkan, vet Du vikten? Diametern? Låter som en kul grej även om kanske något tung(?) om man ska på längre hajk.

Äta gott i naturen är mer än halva nöjet, torrfoder är för husdjur! ;) Nu sätter vi stopp för fulmaten i naturen! ;D

macce

Den heter Leisku Muurikka i Finland, du kan se den på Muurikkas websidor. Såg att den i Sverige kallas för Picknikmuuurikka. Diametern är 26cm och vikten är 950g. Skall man på långhajk och räknar grammen i ryggsäcken är den säkert för tung, men om man orkar bära med sig riktig mat är det kanske inte för tungt. Trangia i all ära men det är inte riktigt samma sak...

Vi brukar frysa pannkakssmet i en 1,5l saftflaska och stoppa ner den i ryggsäcken. På det sättet håller sig smeten bra en dag fast det är varmt. Ungarna tycker att det är en höjdare att steka pannkakor över öppen eld (och de vuxna också). Hittar man svamp i skogen och har med sig litet ägg så har man ju en svampomelett på nolltid också.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

helfgren

Hej !

Skickar en bild på min panna som jag har gjort och som har gett mycket god mat ute i skogen , framförallt kolbuule .
Den är 200 mm i diameter och rymmer en måltid .


MVH// Henrik
Carpe diem

roffekock

Du kan alldrig oavsett värmekälla få samma värme på en gjutjärnspanna som en plåt, dessutom kyls gjutjärnet mycket snabbare än plåten därav wok panna i plåt.

/rolf
Matforum är bäst

macce

Ja det har du ju förstås rätt i att du kan få en högre värme på en plåtpanna - åtminstone snabbare. Men jag tycker att en gjutjärnspanna ger en jämnare värme över en lägereld - wok på gaslåga är så klart en annan sak.

Kan du förklara hur du menar att en gjutjärnspanna svalnar snabbare än en plåtpanna? En större massa med samma yta lagrar ju alltid mera värme - eller så har jag missat något på fysiklektionerna, vilket förstås inte är omöjligt.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal