Tips på ny non-stick belagd stekpanna

Startat av crlhrv, 2007-04-21 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Bra tips där Åsa! Aldrig tänkt på att göra det med stekpannor, konstigt nog.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Jag har avverkat ett antal teflonisar genom åren. Mina första stekpannor var dock av gjutgjärn med metallhandtag som har kylhål så att  det inte blir så hett. (handtaget alltså) Mina första kastruller värda namnet var av märket Hackman serie Polaris, rosfritt utan teflon. En traktörpanna av samma serie dök även den upp ganska snart.

Sedan har jag haft flera stekpannor med beläggning, dom är praktiska då dom inte är så tunga som gjutjärnspannorna. Tefal och Ica har det varit. Från Ica har jag haft teflon och Titan-beläggningar. den sistnämnda höll faktiskt ganska länge utan att släppa, men å andra sidan blev det en beläggning på beläggningen efter ett par år som gjorde att allt fastnade. När vi renoverade köket förra året, investerade vi i en induktionshäll och vips så kunde man inte använda vissa kokkärl. Kvar i köket blev...(trumvirvel)... gjutjärnspannorna och Hackmankastrullerna. Pannorna börjar närma sig 20 år och kastrullerna 15. Alla väl använda, med det synns inte på dom. Dom ser förvånande fräscha ut. Med induktion har man en överlägsen kontroll av värmen och numera bränner vi inte fast saker i kastruller och pannor länge, i alla fall nästan aldrig. Jag har med andra ord ingen nytta av belaggda pannor längre. Min största platta är 30 cm och jag letar efter en traktörpanna som är riktigt stor och som inte är belaggd, men det verka var aomöjligt att hitta. Det ska var en svart/grå insida på som kan börja flagna på allt idag.




Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Åsa

Jag håller med dig Sweber, visst är gjutjärnspannor bra och även jag har mina kvar till induktionsspisen vilken jag för övrigt älskar. Snacka om fast food!! Men...jag tycker gjutjärnspannor är för tunga att arbeta med. Dessutom kräver de en hel del fett vilket iaf jag inte vill ha för mycket av. Idag använder jag en AIDA som är lätt och bra och som byts ut en gång om året :) Kanske inte något för Hållbar utveckling kom jag just på....  :-\
Lyckliga dig som hade kastruller till den nya spisen. Själv fick jag köpa allt nytt....blev pank men nöjd!!

Andreas

Åsa: På ett ungefär hur sliten är din Aida när du lämnar tillbaka den?

Ingen av er som har en kopparstekpanna? Koppar är ju den överlägsna värmeledaren. Undrar om det finns non-stick belagda kopparpannor.
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Aidan är lite speciell Andreas. Där brukar beläggningen släppa runt nitarna som håller fast handtaget och då knallar jag iväg :) Med andra dyrare pannor har beläggningen lossnat i botten innan jag lämnat dem i retur.

Sweber

Åsa, Jag fick ge bort ett par kastruller/grytor som inte funkade. Bland annat en alukastrull med glaslock och teflon som jag aldrig gillade. Mun fru ville ha den för att den var lätt att diska när man brännt fast något i botten. Numera bränner vi inte fast så ofta så den är inte ens saknad av henne. ;D Vi köpte två grutor på Ica Maxi för mellan 200 och 300 kr/st. Dom funkar jättebra.

Bild 1 visar gjutjärnspannan från skeppshult, vi har en 28cm en 24 cm och en liten som gissningsvis är 10-15 cm i botten. Den lilla har vi inet haft så länge, den fick vi när mina föräldrar sålde sommastugan och inte ville ha alla gamla köksprylar därifrån. Mina föräldrar har teflonpannor, gjutjärn väger för mycket...

Bild 2 visar traktörpanna från Hackman. Våran är 28cm. Den ser inte riktigt ut som på bilden, dom ändrade designen härom året. Men det är bara detaljer som skljer.

Bild 3 visar kastrull från Hackman. Två kastruller och en såtös (sautues eller något sånt) i samma serie finns i köket.

Bild 4 visar vår häll, idag fattar man inte att man kan ha klarat sig utan induktion.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Fredrik Goldhahn

Gjutjärn är det bästa...även om det är tungt och otympligt att arbeta med så håller det i evighet och har en oöverträffad ledningsförmåga av värme...och riktigt hög värme, utan att ytan skadas...

För mig är non-stick stekpannor förbrukningsvaror, alla non-stick släpper för eller senare när man jobbar professionellt och då blir det mer en fråga om hur bekväma pannorna är att arbeta med, hur de ligger i handen, utformningen etc


Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Urban

Vilken typ av nonstick pannor föredrar du att använda?.
Har du kanske ett bra tips på en panna där beläggningen håller lite längre innan den vill lossna?

Andreas

GP har nyss låtit laboratorietesta stekpannor. Tefals Jamie Oliver-panna för 900 kr tålde inte ens tredjedelen så mycket slitage som den mest reptåliga pannan från OBH Nordica á 800 kr. Dock blev inte OBH Nordica totalvinnare, detta pga sämst värmefördelning där det skiljde så mycket som 20 grader mellan mätpunkterna i jämförelse med 3 grader för tesvinnaren från Fiskars á 400 kr, som dessutom var nästan lika reptålig som OBH-pannan.

Ytterligare en intressant parameter som testades var värmeeffektivitet, dvs. hur bra stekpannan leder värmen från spisen, "Vid samma temperatur på spisen skiljde det närmare 90 grader i stekyttemperatur mellan den mest värmeeffektiva pannan och den minst värmeeffektiva pannan."! Också i detta moment placerade sig Fiskars bra.

¤ http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=488312
¤ http://www.gp.se/content/1/c6/48/83/12/0409_stekpannor.pdf

Min Gastrolux Nano är helt slut (se bilder) så jag ska nog faktiskt köpa mig en Fiskars.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag inbillar mig att pannor belaggda av proffskvalité är bättre än dagens superkockar lanserar (läs egentligen bara deras namn) och dessa kan nog bara köpas i grossistled tyvärr.

En sak man bör tänka på vid användandet av dessa pannor är att man måste ha en lägre temp än på en vanlig panna av gjutjärn annars släpper ytan,det är nog att pannan överhettas i gång för att den ska paja snabbare. Och när jag ser din panna Andreas så tänker jag på att du fått i dej en del nyttigheter. ;)

/rolf
Matforum är bäst

kjpil

Jag har haft titanpanna av märket SCANPAN i cirka 6 år.. belaget är fortfarande som nytt och botten är helt slät - bra kontakt mot spisen. Tappade den i golvet för ett par veckor sedan så halva handtaget gick av, men det gör inte så mkt.

Andreas

Hur ofta använder du din panna Karl-Johan och vad är det för prisklass på den?

Rolf: Jo lite nyttigheter har jag allt fått i mig fast jag tror största delen av beläggningen lossnat i disken. Och sen den beläggningen började släppa ordentligt har jag slutat använda den, som väl är har jag fler stekpannor. :)

Vad är det för fabrikat på stekpannor av "proffskvalité"?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Nu använder jag den kanske 4 dagar i veckan. Men jag har varit ute och rest i cirka 2 år under tiden.. så man får nog säga 4 år 4 dagar i veckan kanske i genomsnitt...(ursäkta ser nu att mitt första inlägg var lite överdrift därför) men ofta använder jag den "längre tid" än normal användning när jag använder den. Jag har använt den mycket i alla fall :) fast vet ingen exakt tid - gissningar.

Jag har inte ofta haft metall i den heller.. fast det stog att man kunde ha det så använder jag oftast plaststekspade.
Prisklass: har för mig att jag köpte den för 500:- och att det var halva priset.. så ~1000:-

roffekock

2009-04-23 22:57 #33 Last Edit: 2009-04-24 06:36 by roffekock
Tex Look och Demeyere otroligt bra pannor, Look är från Island jag har haft en i minst 10 år och använt den i jobbet det vill säga otroligt mycket.

Men du kan kolla här.http://www.kockredskap.se/belagda_kokkrl

/rolf
Matforum är bäst

crlhrv

intressant med isländsk tillverkare! det får det bli.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Helge

Gjutjärn börjar bli för tungt för en gammal man så på jakt efter en ny non-stick passerade jag ICA och köpte två stekpannor, Cook-and-Eat, som jag faktiskt är riktigt nöjd med. Känns bra att hålla i och har ett bra släpp. Än så länge inga problem med beläggningen. Tyvärr går de inte att ställa in i ugnen eftersom handtagen troligen skulle förstöras. Men - till ett sånt pris är de faktiskt mycket prisvärda tycker
Helge (som inte jobbar på ICA)

Hasse

2011-11-14 17:41 #36 Last Edit: 2011-11-14 18:45 by Hasse
Vill inte förta din glädje, Helge. Men på den ICA-panna jag köpte för några år sedan, lossnade handtaget.

http://matforum.se/index.php?topic=660.msg41532#msg41532

Hoppas att dina är av bättre modell!

Helge

Den kan du väl ändå inte ha köpt på min ICA-affär!
/Helge

Hasse

Hmm, det har du ju rätt i... Tänkte inte på det!    ;)

pojoel

Lidls stekpannor är fantastiska med häsnyn till pris/prestanda! Tefalpannan jag hade gav upp låååångt innan den billiga Lidlvarianten.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal