Gropgrillning a la Island

Startat av crlhrv, 2007-06-28 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Då jag mer eller mindre gift in mig i en isländsk släkt får man ibland ta del av lite främmande traditioner. Tydligen är det vanligt att man tillagar maten (främst kött) i en grävd grop i marken. Det går till så att man gräver en lagom stor grop ett par tre decimeter djup. Fyller på med lite större stenar i botten och sedan ett lager med glödande kol. Sedan lägger man sitt aluminiuminlindade kött ovanpå och fyller på med mer varmt kol runt sidorna och lite ovanpå. Sedan lägger man över jordlocket och ser till att lite luft kan cirkulera. Sedan får köttet ligga där ca 1 timme per kilo och tillagas.

Vi har nu gjort det här några gånger men jag har fortfarande inte fattat varför man gör så här, om det ger någon extra smak eller om det blir extra saftigt. Oavsett om det är en plojgrej eller inte så är det lite häftigt att ha maten begravd och se hur det ryker ur marken - det imponerar stort på gästerna!

Den här metoden har rötter från stenåldern och då lindade man in maten i näver. Det har vi aldrig provat men då det har blåst omkull en kraftig björk på tomten så har vi funderingar på att försöka använda det istället för aluminium nästa gång. Liknande tillagningsmetoder finns runt om i världen och i många kulturer tillagar man t ex maten inlidad i palmblad.

Bilderna visar bara när kolet hälls i botten och när "locket" ligger på och hålls uppe med hjälp av ett järnspett. Jag lyckades missa själva foliepaketen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Intressant!.. Det där har jag aldrig hört talas om.
Finns det ingen risk att det kommer jord på maten som tillagas under mark då?

Att dom använde näver på stenåldern har jag läst någonstans om.. Men jag tror att nävret var ordentligt genomblött före användning.

agnetasch

Berätta mer.Vad använder man för slags kött?Kryddar man det på något speciellt sätt?Vad äter man till?
Står man o mumsar på torkad fisk o sippar vin medan fläsket brinner? ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal