Var hitta restaurang med husmanskost under hundringen i Sverige? (Mjölkbarer)

Startat av agnetasch, 2008-01-29 09:21

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag måste bara säga att det är förfärligt dyrt med 109 spänn för ärtsoppa. Man får närmare 20 liter soppa för en hundring om man lagar själv. Hutlöst - även om det nu är väldigt gott!

smakabra

Jag vet inte riktigt var man ska dra gränsen för vad som är "svensk" husmanskost - hur länge ska en rätt ha ingått i det svenska standardköket för att godkännas? All mat har ju kommit utifrån någon gång...

Men, men, hårklyverier. Jag skriver för att i sammanhanget rekommendera restaurangen Vendetta på Södermannagatan 43. Det är egentligen en italiensk krog, fast med många "ursvenska" rätter på menyn. Deras stora fördel är att de har lunchpriser hela dagen - man kan alltså äta för 70-80 kr fram till kl 21!

Några exempel från lunchmenyn i fredags:

* Kalvstek med gräddsås, svart vinbärsgelé, färsk inlagd gurka, kokt potatis
* Raggmunk med knaperstekt fläsk, lingon
* Havets wallenbergare med hemlagad mos, rårörd lingonsylt, skirat smör
* Stekt rödtungsfilé med remouladsås och kokt potatis.

Allt kostar 70 kr före kl 17 och 80 kr därefter.

Maten är finfin med tanke på priset; dessutom är portionerna enorma. Ett glas vin eller en öl går också att inmundiga till.

Titta på hemsidan http://www.restaurangvendetta.se


/Fredrik, smakabra.blogg.se

agnetasch

Hittade faktiskt en gammal goding här i Göteborg; The Golden Days (fanns inte den i Malmö för eoner år sedan?) där kan man äta lunch: Ät så mycket ni orkar av följande: sallad, soppa, varmrätt, dryck och kaffe 78:- T.ex:
-Ärtsoppa med pannkakor och tillbehör
-Wallenbergare med gräddsås, potatismos och ärtor eller Ost och palsternacksbakad laxfilé med en olivmixad Chablissås

Men den som skriver matsedeln borde nog tänka sig för lite.
En liten förrätt kanske?
Goldens friterade basket med vitlök- och ostdipp (Friterad korg med dip?)
Eller en fiskrätt:
Bohusfylld bergtungsfilé serveras med kokt potatis samt saffranssås (Granitfylld bergtungsfilé, mums) :D

Filippa

Jag håller med Cohen, Bakfickan är som ett kinderägg för matälskare :-)
Dels kändisar (överraskningen), gott som bara den  och du kan dessutom sitta och kolla in i köket vilket i alla fall jag tycker är särdeles trevligt. Och ja, det är dyrt men himskandes gott.

Cohen

Filippa: Jo, bakfickan är verkligen en fjäder i hatten för stockholms husmansälskare.

Ett annat tips som jag kom att tänka på är Husmans Deli i Östermalmshallen. Det är vad det låter som - en deli med traditionell husmanskost. Allt är mycket vällagat och otroligt gott. Portionerna är enorma!

Att äta där kostar 80:-, att ta med hem 70:-. Väl prisvärt.

Varje dag finns det kroppkakor, kåldolmar, dillkött, raggmunkar, wallenbergare, laxpudding osv.

www.husmansdeli.se

agnetasch

Ännu ett tips i Göteborg:
Kinakrogen Golden Lee på Kusttorget.Lagar (enligt bekant)utomordentligt god svensk husmanskost. En dagens kostar 68:- om man äter där. I lunchen ingår fräsch salladsbuffé, bröd, dricka och varmrätt.
55:- om man tar med sig.

annamaria

Nu har jag då varit i huvustaden. Som smålänning så måste jag bara säga - Fy f..........n vad dyrt det är att äta ute i denna stad. Vi skulle äta pizza - dödshungriga efter 5 timmar på tåget. Barnpizzan kostade 79 kronor! Min calzone över 100-lappen och makens caprissiosa likaså. Jag säger som barnen - men hallå! Vi åt vanliga ganska intetsägande pizzor för denna summa - dessutom kostade läsken 29 kronor styck. hos vår lokala pizzabagar betalar vi 55kr för alla pizzor. Annars är Stockholm - väldigt härligt i 3 dagar! Vad tyst det är när man kommer hem.

Filippa


annamaria

Nu blev det ju drottninggatan men ändå. Jag kollade lite priser efteråt - och det ligger där runt. Tur att det finns Mc Donalds till lunch. På lördagkvällen åt vi underbart god pasta - som hämtades av maken - som inte minns namnet på restarangen och åt i lägenheten vi bodde i - till melodifestivalen såklart.

sverigeuturhisingen

några ställen i göteborg:

hos pelle - bästa restaurangen i stan, alltid husman på menyn
linnéterrassen - ny omdanad meny, BARA husman nu
krakow - polsk husman men ändå likt, raggmunk med fläsk och sånt gött

skulle säga att det ligger på 69-169 på alla tre

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mickan

Jönköping stoltserar med sitt Anna Gretas som åter serverar lunch. Heter fortfarande Bar och matsal på skylten. Matsal känns också genuint och fint! Hugos isterband som man äta där tillverkas bara ett par mil från stan. Underbara!

www.annagretas.se

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Se där! Anna-Gretas ser ut som en Ringbar! Rätt sorts mat på lunchen också.
Hittar dom fler lokala produkter än isterbanden är Anna-Gretas en guldgruva. Verkar ligga rätt centralt också, precis som en Ringbar ska göra :D

ivanl

Citat från: crlhrv skrivet 2008-09-16 06:49
synd att krakow inte har lunch

Krakow har inget alls numera... stället är nerlagd och ersatt av Tre indier...!

peter123

tycker att droskan nere på stan har god mat och tc brukar ha god mat men jag jobbar uppe i mariehem då brukar jag käka min lunch  på restaurang ÄNGEN( husmanskost) att maten blir serverad är kanon :)

Kari


Sara W

Vill bara flika in att Krakow (ligger på Karl Gustavsgatan) finns kvar och har samma härliga rätter på menyn som tidigare. Wojarski däremot är nedlagd och ersatt med Tre Indier. Tre Indier har för övrigt riktigt bra mat. Rekommenderar framför allt deras vegetariska rätter som är riktigt goda och prisvärda. Ligger vid Skanstorget.

agnetasch

Jaaa, toppen att Krakow finns! Jag måste dit o äta "Anka på polskt sätt"; med polska kroppkakor, frästa äppleskivor och sallad.

Sara W

Själv är jag såld på deras oxfilé med svampstuvning. För att inte tala om deras äppelcrepes. Jag får oftast hoppa över dem, för man blir så mätt av deras mat, men testa dem Agnetasch. De är fantastiska.

CII

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-09 16:41
Hittade faktiskt en gammal goding här i Göteborg; The Golden Days (fanns inte den i Malmö för eoner år sedan?)

Jo, det fanns en pub vid namn Golden Days på Stora Nygatan som hette så, jag tror att den blev en irländsk pub i början på nittiotalet och har efter det skiftat inriktning. Ett tag så var det en sportbar där, nu tror jag att där är något asiatiskt, kanske kinamat.

Så här skriver SDS i en artikel om sunkhak:
"Minnesvärda sjapp:
Golden Days, Stora Nygatan, Malmö

En av Malmös första pubar som hade sina gyllene dagar på 70-talet men tappade sin glans på 80-talet innan krogen kroknade helt. Lokalen lever dock kvar med ny krog av obekant slag."

Ont: Finns det inte ett ställe på Föreningsgatan som gör reklam om att det serverar SVENSK mat? Efter en googling så tror jag att det är Restaurang Kryddan jag söker, jag tror att de är billiga och har svensk husmanskost. Är det någon som känner till stället och kan verifiera min information?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal