Feta mackor, dagligt snask, för lite nyttigheter - varför följs inte kostråden?

Startat av Andreas, 2009-03-09 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Livsmedelsverket berättar idag lite uppgivet att de intervjuat tusen personer mellan 16 och 80 år om (tror det är förra årets) matvanor men att det är få som följer deras råd om 500 gram frukt och grönsaker per dag, fisk 2-3 gånger per vecka och lättmargarin på smörgåsen.

"Inte ens var tionde person över 16 år äter frukt och grönt fem gånger om dagen och bara en av tio äter fisk tre gånger i veckan. Fler än tidigare använder däremot flytande matfetter i matlagningen, medan färre använder lättmargarin på smörgås. Tre av tio uppger att de äter söta och feta livsmedel som godis, bakverk, snacks, läsk/saft varje dag."

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=22930&epslanguage=SV

Själv tycker jag att jag äter ganska mycket frukt och grönt men ett halvkilo om dan kommer jag knappast upp i. Och på smörgåsen har jag bregott. Och fisk blir det nog bara i snitt en gång i veckan. Sötsaker/fikabröd inte riktigt varje dag men nog är det rätt ofta...

Är det någon här som faktiskt uppfyller råden?

Varför följer så få livsmedelsverkets kostråd, struntar folk i dem eller har livsmedelsverket ett kommunikationsproblem?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

livsmedelsverket vill (ville?) väl att vi ska sätta i oss 8 skivor bröd om dagen också.. bara det får mig att tappa förtroendet för deras kostråd.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

CII

Citat från: crlhrv skrivet 2009-03-09 18:19
livsmedelsverket vill (ville?) väl att vi ska sätta i oss 8 skivor bröd om dagen också.. bara det får mig att tappa förtroendet för deras kostråd.
Nej, det var Brödinstitutet, dvs. industrin. De har lyckats med sin satsning då vi är många som trott att det varit Socialstyrelsen, som ville det.

kjpil

Ska jag vara ärlig så fyller jag vissa kostråd med råge, mkt fisk och oftast mer än ett kilo frukt och grönt om dagen. Äter nog lite för lite fett - mest från fisk/raps- och olivolja så jag får i mig allt essentiellt fett. Brödrådet behöver jag inte följa eftersom jag får i mig för mycket kostfiber och alla mikronutrienter utan bröd. Oftast inte så mycket sötsaker heller.

Andreas

Då måste du berätta, hur lyckas du komma du upp i ett kilo frukt och grönt?  ??? Eller hur räknar man förresten, är det brutto eller nettovikt, ingår skalet på bananen och kärnhuset på paprikan i vikten? Räknas potatis och nötter som frukt och grönt? Hur räknar man på torkad frukt som exempelvis russin? Räknas frukt- och grönsaksjuice?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Jag kommer upp i så stora mängder främst pga bananer (det är bättre med varierat) som återhämtning. Alltid fruktsallad i fil, blåbär på gröten och lagar mat med mycket grönsaker, frukt som mellanmål etc. Sen kan jag tycka att man inte behöver se så svart eller vitt på saken, poängen med rådet är väl att man ska få i sig varierat med antioxidanter, mikronutrienter, fibrer etc.. och att det är energisnålt. Det finns det många livsmedel med dessa egenskaper. Råden är generella för att garantera att man får i sig allt man behöver vid planering för grupper etc. På individnivå handlar det snarare om varierad och bra mat - äter man inte det så är råden bra riktlinjer för vad man kan ändra på.

Bananskal, kärnhus, nötter och potatis räknas nog inte - osäker på juice och grönsaksjuice. Jag gillar grönsaksjuice - det borde ju vara nyttigt (jag är inte så påläst där), men är skeptisk till stora mängder fruktjuice om man har problem med vikt.

Miss Fish

Fiskrekomendationen klarar jag med råge.. Äter fisk 4-6 gånger i veckan (jag är ju Miss Fish!!). Däremot tycker jag att det är svårt att få i sig frukt och grönt 5 ggr dagligen.. Jag har alltid någon slags grönsak med då jag lagar mat, men de där mellanmålen.. de har jag svårt för.
Jag äter inte bröd till varje måltid, det är frukostmat för mig. Jag känner ingen som äter bröd till varenda måltid.

Visst syndar man ibland med läsk, godis och snacks. Men synderiet är väl det som sätter guldkant på tillvaron?

Kapten

Varför det inte följs. Det är ett råd. Sen så kan man ifrågasätta det hela eftersom det utgår från talriks modellen och det finns inte (fram till 2005) några vetenskapliga belägg för att den är rätt. Sen när det gäller lätt produkter så innehåller de oftast transfetter vilket är förbjudet i större delen av EU utom Sverige. Där LSV säger att marknaden skall själv fasa ut det. Vilket inte kommer att ske tack vara att det är en sådan billig produkt och har för bra egenskaper för att försvinna på egenhand. Tacka vet jag smör på mackorna till frukost  :P

Miss Fish

Okej, visst det är råd.. Men det mest alarmerande är väl att 3 av 10 äter godis/snacks/bakverk/ eller/och dricker söta drycker varje dag

Kapten

Visst är det alarmerade med att 3av 10 äter sötsaker varje dag. Men det är ett val, nått som de kan sluta med om de vill. Det jag tycker är ännu värre är att när du plockar upp en djupfryst produkt så innehåller den socker. Så om du inte står och fin läser på alla produkter som du stoppar i korgen så får du i dig socker som du inte bett om.  :(

Krista

En bra mängd frukt&grönt kommer jag väl oftast upp i (tack vare färdigrensade frysta grönsaker) men fet fisk...blir väl 1-2 gånger i veckan. Ett tips är makrill i tomatsås i konserv, det är ju också en portion fet fisk (man behöver alltså inte laga lax varannan dag). Godis, glass och bakverk blir det nog lite för ofta :-[

Citat från: Kapten skrivet 2009-03-10 15:18
Det jag tycker är ännu värre är att när du plockar upp en djupfryst produkt så innehåller den socker. Så om du inte står och fin läser på alla produkter som du stoppar i korgen så får du i dig socker som du inte bett om.  :(


Jag håller verkligen med. Jag vill ju "spendera" mitt socker på godsaker och inte få i mig massa socker när jag äter vardagsmat.

Kapten

Bara för att jag är förkyl och känner mig allmänt deppig tänkte jag fortsätta med dystra nyheter. Våra grönsaker har förlorat ca 30% i näringsinnehåll under de senaste 10 åren och det beror till större delen av att vi har fått ett effektivare jordbruk. Nu var det någon forskare som hade kommit fram till hur man kan återfå näringen i våra jordar fast jag kommer inte riktigt ihåg hur. Det var enkelt och bra men för tillfället känner jag mig för hängig för att söka reda på artikeln. :P

Kapten

Mer kuriosa i förkylningens tecken
Sen LVS införde de nya reglerna för slakt så innebar det att kvalitén på köttet försvann. Detta till stor del av att transporterna vart för långa, vilket i sin tur ledde till at djuren vart stressade. Stressade djur leder till mindre socker i muskelvävnaderna och det i sin tur till att rigomortes eler hur det nu stavas infaller för fort. För att kompensera byråkraternas enfald började de stora köttproducenterna i Sverige att el-möra sitt kött. Vilket i sin tyr har lett till ytterligare för fall av kvalitén på svenskt kött.

Bizzzzz! >:(

Andreas

Mjo det där med plastfisk, sämre kött och grönsaker är intressant men det börjar bli OT, det skulle passa bättre i en tråd om råvarornas allmänna förfall.

Citat från: kjpil skrivet 2009-03-09 21:38
osäker på juice och grönsaksjuice. Jag gillar grönsaksjuice - det borde ju vara nyttigt (jag är inte så påläst där), men är skeptisk till stora mängder fruktjuice om man har problem med vikt.


På vilket sätt är fruktjuice så mycket sämre än frukt?

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-03-10 01:19
Fiskrekomendationen klarar jag med råge.. Äter fisk 4-6 gånger i veckan (jag är ju Miss Fish!!).


Hur gör du för att lyckas med det?

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-03-10 14:19
Okej, visst det är råd.. Men det mest alarmerande är väl att 3 av 10 äter godis/snacks/bakverk/ eller/och dricker söta drycker varje dag


Fast samtidigt, de flesta dricker kaffe på jobbet och tar man en liten pepparkaka till eftermiddagskaffet så äter man ju sött varje dag. Är det egentligen så farligt?

Citat från: Kapten skrivet 2009-03-10 13:13
Varför det inte följs. Det är ett råd. Sen så kan man ifrågasätta det hela eftersom det utgår från talriks modellen


Är tallriksmodellen samma sak som NNR 2004?

Tittade lite mer på det här med Kostråd hos Livsmedelsverket och det här är en intressant sida om bakgrunden till de aktuella kostråden Vetenskapen bakom 5 kostråd 2005

"Det vetenskapliga underlaget för 5 kostråd 2005 beskrivs i boken Nordic Nutrition Recommendations 2004 (NNR 2004), utgiven av Nordiska Minsterrådet och författad av nordiska forskare och företrädare för myndigheter. ...Intaget av näringsämnen skall vara adekvat för människokroppens normala utveckling och funktion, men intaget skall också bidra till en minskad risk för vissa kostrelaterade sjukdomar.

...De förändringar som man bör göra när man väljer vad man skall äta utifrån NNR 2004 är: "en ökad konsumtion av frukt och grönsaker, bröd och spannmålsprodukter, speciellt fullkornprodukter som är fiberrika, samt fisk. För produkter av mjölk och kött, är valet av magra produkter att föredra, konsumtionen av matfetter bör vara moderat och fetterna bör vara mjuka eller flytande, dvs. produkter som har lågt innehåll av mättade fettsyror och transfettsyror."

...Livsmedelsverket och Statens folkhälsoinstitut presenterade i februari 2005 ett underlag till handlingsplan för goda matvanor... 5 kostråd 2005 är formulerade utifrån kommunikationsvetenskap och retorik. Det har varit viktigt för Livsmedelsverket att kostråden uppfattas som positiva och att de uppmuntrar till en förändring."
Den som inte frågar får inga svar.

Kapten

Håller med dig om att det skulle passa bättre i en annan tråd men eftersom inte hittat/sök någon tråd för ämnet i fråga. Att det dök upp som ett sidospår till allt annat inom smör och bröd så hamnade det här. Men man får se det som kuriosa.  ;)

När det gäller var för juice skulle vara sämre än frukt så finns det bara en orsak till det skulle jag tro och det är att i frukt finns fibrerna kvar. Detta skulle, enligt GI-modellen, betyda att sockret tas upp snabbare i juicer än från frukt. 8)

kjpil

Jag vill inte påstå att fruktjuice är dåligt på nåt sätt - vilket jag vill påstå om exempelvis läsk. Men om man vill  hålla nere energi så tror jag att 1,5 liter apelsinjuice varje dag ger en del onödig energi och lite mättnad, en helt annan sak är ett glas till frukost.

Gotish

Angående kostråden så tror jag att dom inte följs på grund utav att folk skiter i dom, rent ut sagt. Pengar, tid och enkelhet går före. Här på ett matforum kan det låta väldigt ologiskt men är det egentligen det? Alla vet att det är nyttigt att cykla, cykla är tillochmed miljövänligt! Men hur många cyklar till jobbet? Inte jag i alla fall, jag skulle behöva gå upp bra mycket tidigare för att hinna till jobbet. Att laga god nyttig mat är inte lätt, att laga onyttig god mat är lättare. En hämtpizza för 50kr är snabbt och i dagsläget inte så hemskans dyrt i jämförelse med att handla mat för 2000kr i månaden 50 x 32 = 1600kr.

Problemet är att matindustrin är jäkligt slipade de vet vad konsumenterna vill ha: Bra ekonomi och mycket fritid = onyttig mat.

Större ansvar bör läggas på matindustrin. Jag har sagt det förr och säger det en gång till: Livsmedelsföretag borde ha bevisbörda om hur deras produkter påvärkar kroppen. Självklart hämtar kroppen extra energier från sockerarter när vår kommerciella mat är så energifattig.

Barn och ungdomars matvanor är ett annat problem. Om vi har en skolmat som inte ens är värt ordet mat kommer ungarna att köpa snask på eftermiddagen, det är oifrånkommligt.

//Mattias

Mickan

Citat från: kjpil skrivet 2009-03-10 22:01
Jag vill inte påstå att fruktjuice är dåligt på nåt sätt - vilket jag vill påstå om exempelvis läsk. Men om man vill  hålla nere energi så tror jag att 1,5 liter apelsinjuice varje dag ger en del onödig energi och lite mättnad, en helt annan sak är ett glas till frukost.


Jag håller med. Många tror att ett glas jos är jättebra men jämställer det sedan med att jos är bra oavsett mängd. Det ger kalorier och framför allt är det inte bra att ersätta frukten med jos. Titta bara på det tillägg Knorr Vie har tvingats göra. Man missar fibrer! Om man ska gå ner i vikt och kanske äta ca 1500 kcal per dag är det kanske inte en bra prioritering att låta 300 av dem komma från jos?
Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

Citat från: Kapten skrivet 2009-03-11 09:49Angående juice så bör tilläggas att Cocacola har bättre GI värde än de flesta nyttiga drycker som vi häller i oss. Är inte det skrämmande ???


Det beror väl bara på att fosforsyra gör att den blir sur och surt sänker GI (spekulation från min sida)?

Kapten

Om vi nu tar påståendet från mitt förra inlägg och placerar den kunskapen så har vi också lärt oss skillnaden mellan blandning och lösning ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal