Jästextrakt

Startat av PerG, 2008-09-08 13:01

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Vad är egentligen jästextrakt? Är det en form av glutamat? Är det samma sak som någon av E62X-numrena fast under annat namn? Är det bättre än glutamat på något sätt eller är det samma skit (dvs. används ofta för att kompensera smaklöshet i utarmade produkter)?

sun-stream

Jästextrakt används som en form av smakförstärkare och bildar tydligen fritt glutamat i kroppen precis som MSG (e621)

"Many "healthy" and vegetarian foods contain MSG in the form of yeast extract"

Förutom att glutamat är väldigt farligt i sig, så kan effekten av skadligheten öka drastiskt om man får i sig lightprodukter som innehåller sötningsmedel som t.ex aspartam (vilket även också det är ett stimuleringsgift, sk excitotoxin) eftersom det då blir en synergisk effekt mellan dessa ämnen.

Personligen tycker jag det är helt sinnessjukt att vi svenskar ej fått upp ögonen för detta och har kunnat sätta stop för livsmedelsindustrins bedrägligt egoistiska tänkande bara för $$$ och totalt ignorera hälsan hos svenska folket.

Dessa ämnen som framkallar glutamat i kroppen tillsammans med sötningsmedel som finns i alla sockerfria tuggummin och lightprodukter tror jag bottnar i många av dom sjukdomar som idag har ökat lavinartat och spridit sig lägre ner i åldrarna.


mvh// Danne

Kari

Hmm.. Jag blir rädd. Vill veta mer.

Yoghurt

Citat från: sun-stream skrivet 2008-09-28 13:27
Jästextrakt används som en form av smakförstärkare och bildar tydligen fritt glutamat i kroppen precis som MSG (e621)

"Many "healthy" and vegetarian foods contain MSG in the form of yeast extract"

Förutom att glutamat är väldigt farligt i sig, så kan effekten av skadligheten öka drastiskt om man får i sig lightprodukter som innehåller sötningsmedel som t.ex aspartam (vilket även också det är ett stimuleringsgift, sk excitotoxin) eftersom det då blir en synergisk effekt mellan dessa ämnen.

Personligen tycker jag det är helt sinnessjukt att vi svenskar ej fått upp ögonen för detta och har kunnat sätta stop för livsmedelsindustrins bedrägligt egoistiska tänkande bara för $$$ och totalt ignorera hälsan hos svenska folket.

Dessa ämnen som framkallar glutamat i kroppen tillsammans med sötningsmedel som finns i alla sockerfria tuggummin och lightprodukter tror jag bottnar i många av dom sjukdomar som idag har ökat lavinartat och spridit sig lägre ner i åldrarna.


mvh// Danne



Här var det mycket nyheter!
Jästextrakt är naturligt rikt på glutamat och används därför som smakförstärkare men även som ersättning för salt eftersom det ger en salt smak.

Men Danne hur ökar effekten av skadligheten i kombination med sötningsmedel? Gäller det alla sötningsmedel eller enbart aspartam som du nämner? Att säga att aspartam är ett stimuleringsgift är väl ända att dra slutsatser som gynnar sitt eget syfte eftersom det finns lika många rapporter som säger att det inte är farligt. Det enda man med säkerhet vet är att det bildas fenylalanin när det bryts ned vilket är farligt för folk med fenylketonuri.

Jag undviker själv glutamat men har aldrig hört talas om dessa "nya" rön...

sun-stream

Hej.



Det finns ju alltid 2 sidor av ett mynt, SÅ det kommer alltid att finnas människor som säger och kommer propagera för att det inte

är eller inte skulle vara något att oroa sig för. Dom kommer med studier om att i måttlig mängd är det ingen fara .... accepterat dagligt intag- även kallat adi-värden. Fortsätt med Glutamat. Det är nog lugnt..enligt våra tester

Men har dessa personer som testats samtidigt varit utsatta för stress? Varit på snabbmats-ställe. Kanske druckit ett glas fun-light saft samtidigt, med aspartam och Acesulfam K som är 200 ggr sötare än socker eller ännu värre, en light-läsk.  Kanske sovit dåligt eller har någon inflammation i kroppen?
Och framför allt, har dessa testpersoner ätit glutamat under kanske 10 års tid?
Många människor klarar nog av  i stort sett alla de gifter som vi får i oss genom livsmedelsindustrins tillsatser och besprutningar
ÄNDA TILLS gifterna når hjärnans vitalare delar. Då kommer symtomen!!

Hjärnan har som ett filter som ska skydda den från gifter och föroreningar som kommer ut i blodet som övriga kroppen kan hantera bra mycket bättre... Detta filter kallas även för Blod-hjärn barriär, (BBB)
Men denna skyddsmekanism kan succesivt bli nedsatt av vissa symtom och

sjukdomar/mobilstrålning/stress som kroppen utsätts för.

Sök gärna efter Russel Blaylock som skrivit mycket om både Aspartam och Glutamat(msg) och deras synergiska effekter

Endast dom som känt av detta Nervgifts effekter inser hur allvarliga konsekvenser det kan få.

Kanske dags att ryta ifrån snart och sätta våran hälsa FÖRE pengar??


(Yeast extract is the common name for various forms of processed yeast products that are used as food additives or flavourings.)

ena

I min familj har vi valt bort både aspartam och glutamat (i kända former) i möjligaste mån.

Aspartam eftersom jag själv får njursten av det och glutamat som ett test av ren nyfikenhet.

Sen vi slutade med glutamatförstärkta kryddor hemmavid har min mamma som är diabetiker kunnat sänka sina insulindoser markant, inget vetenskapligt bevisat men eftersom det är den enda ändringen som gjorts kan vi inte komma på någon annan anledning. Dessutom har sonens humör blivit mkt jämnare (han äter sällan godis så det beror inte på det)...

Sååå....jag är emot glutamat :) vi känner oss friskare och det är värt omaket att läsa innehållsförteckningar med förstoringsglas!
man kan prova allt -minst en gång!!;)

PerG

Jag har upptäckt att omaket att läsa innehållsförteckning blir ju mindre och mindre. Numera vet man precis vilka produkter man undviker och vilka som är okej.. och vilka produktgrupper där man får vara uppmärksam osv... Ibland gör jag stickkontroller och kolla ifall någon har ändrat eller om jag har missat något..

Citat från: ena skrivet 2008-10-24 13:37
Sååå....jag är emot glutamat :) vi känner oss friskare och det är värt omaket att läsa innehållsförteckningar med förstoringsglas!

ena

håller med....så gör jag också :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

fyffesbananer

Ni som säger att ni mår bättre av att inte äta glutamat/jästextrakt, vad har ni haft för symtom tidigare? Är det så att ni kan korrelera detta med exakthet till att ni slutat med glutamat eller kan det bero på att ni ändrat många saker samtidigt för att leva bättre?

ena

inga andra större förändringar här... då vet man ju inte vad som ger vilket resultat... en sak i taget :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Jimmy

Nu blir jag trött!
Den överlägset största källan av glutamat och fenylalanin är proteiner. Ska vi sluta äta det???
Du behöver dricka 20 liter coca-cola light på kort tid för att ens se förhöjda halter av fenylalanin i blodet. Bakom blod-hjärn-barriären saknar ursprung betydelse. Jag skulle vilja höra mer om de påstådda synergieffekterna.

Andreas

Citat från: sun-stream skrivet 2008-09-28 13:27
Förutom att glutamat är väldigt farligt i sig, så kan effekten av skadligheten öka drastiskt om man får i sig lightprodukter som innehåller sötningsmedel som t.ex aspartam (vilket även också det är ett stimuleringsgift, sk excitotoxin) eftersom det då blir en synergisk effekt mellan dessa ämnen.


Vad har du för källa till det påståendet?

Att glutamat skulle vara farligt verkar det inte finnas några bevis på, se diskussionen i tråden Glutamat kan göra dig sjuk - borde man undvika glutamat?.

Citat från: Jimmy skrivet 2009-03-03 22:23
Den överlägset största källan av glutamat och fenylalanin är proteiner. Ska vi sluta äta det???


Visst, kött innehåller glutamat men det finns två viktiga skillnader.
1) Kött innehåller naturligt glutamat och inte syntetiskt, många menar att det inte är samma sak.
2) Det glutamat som finns i kött finns där från början och är alltså inget någon har tillsatt för att förstärka smak, dvs få dåliga råvaror och kryddning att framstå i bättre dager.

Som jag uppfattat det är den största invändningen mot smakförstärkare att det används istället för i grunden bra råvaror och kryddning.

För att återgå till huvudämnet för tråden, dvs. jästextrakt så är detta en intressanta länk: Yeast extract product claimed to replace MSG

"DSM Food Specialties claims that its Maxarome Select product - a natural high 5' nucleotide yeast extract - can effectively replace monosodium glutamate (MSG) in crisps without any loss of flavour or taste. "

Food labelling has become a significant issue for manufacturers as more and more consumers are choosing to avoid foods containing E-numbers - MSG for example. ...Maxarome Select provides the ideal alternative for manufacturers seeking to replace MSG and achieve dramatic flavour enhancement...

...can impart a meaty bouillon taste to a wide variety of products ...new technology means that it is possible to develop speciality yeasts that are rich in glutamates and nucleotides."

Så alltså, det är många som vill undvika smakförstärkare och har lärt sig att titta efter glutamat och E-numret E621. Så vad gör matindustrin? Jo den börjar istället använda jästextrakt som har precis samma funktion, men med fördelen att jästextrakt låter naturligt och inte har något E-nummer så att folk inte förstår att maten faktiskt fortfarande innehåller smakförstärkare.
Den som inte frågar får inga svar.

Jimmy

1) och 2) Helt riktigt! Men nu pratade inte jag om receptorer på tungan, utan om effekter bortom blod-hjärnbarriären.

Kari

Puffar till i tråden.

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-06-11 22:49
Campbells (som har Blå Band bland annat) skriver också på sin hemsida att dom inte har smakförstärkare i sina produkter. Lik förb...är det jästextrakt i dom.

Dom kanske inte VET att jästextrakt är en smakförstärkare?



Yoghurt

Citat från: Kari skrivet 2009-06-12 11:06
Puffar till i tråden.

CiteraCampbells (som har Blå Band bland annat) skriver också på sin hemsida att dom inte har smakförstärkare i sina produkter. Lik förb...är det jästextrakt i dom.

Dom kanske inte VET att jästextrakt är en smakförstärkare?



Helt ärligt tror jag inte dom vet det, eller helt enkelt struntar i det eftersom det är ett E-nummer mindre
Pratade med en säljare på en av de stora kryddleverantörerna som sa att i stort sett samtliga företag som tog bort glutamat använde jästextrakt istället. Skälet var att det var det enda sättet att kunna behålla smaken och sältan. Jag fick känslan av att kryddföretaget själva inte var helt medvetna om att jästextrakt innehåller glutamat...


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal