Mikron kan vara livsfarlig, förstör mat & näringsämnen

Startat av KockKalle, 2009-03-14 19:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Karl-Johan, jag förstår inte... :-[ ;)

--

Om man nu ska tro på att mikron är farlig eller nått, så kom jag tänka på en annan grej. Te vatten.
Värma/koka vatten i mikron och göra te blir inte gott. Någon annan som upplevt detta?
Men kan man förstöra vatten? ???

agnetasch

Innan jag skaffade vattenkokare värmde jag alltid tevatten i mikron. Jag tyckte det smakade ok :-[ Vad ska man jämföra med, vattenkokare eller kastrullvatten? Kan det vara temperaturen på vattnet som påverkar tebladen olika?

Kari

OT: Hmm, kan vatten bli varmare i mikron än i en kokare eller kastrull? Vatten kokar ju efter en viss given temp..
Dax för ett test som det verkar.

Hasse, hjälp oss här ;)

Hasse

Ja, vatten kan bli varmare än kokpunkten. Vattnet vill gärna ha någonting att börja koka kring, någonstans där det kan börja bubbla. Det kan vara någon ojämnhet i kärlet, eller föroreningar i vattnet.

Rent vatten kan överhettas i mikron och börjar då inte koka förrän man tillsätter något till vattnet, eller eventuellt skakar kärlet. Resultatet blir en våldsam stormkokning![1]

På liknande sätt kan vatten bli kallare än fryspunkten utan att övergå till is. Meteorologerna pratar ibland om underkylt regn, och då handlar det om vatten kallare än fryspunkten. Detta vatten vill också ha något att börja frysa kring, och när droppen slår ned på vägbanan har den hittat detta "något" och fryser omedelbart till is.



[1] http://www.youtube.com/watch?v=cgxze1K0G8Y&feature=related

agnetasch

Usch,jag upptäckte precis hur mycket det är jag vet väldigt lite om ;D

Kari

Agneta: Jag kanske brände mina teblad helt enkelt, då vattnet inte kokar "synligt".

Sonen och jag blev sittande Youtubandes i en halvtimme, nu vet vi att mikron kan vara till så mycket mer glädje än bara uppvärmning av mat... ;)

Tack Hasse!

ivanl

Man måste röra om när man mikrar livsmedel med mycket vatten. Gäller även tevatten...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal