Lyxigaste och smaskigaste efterrätten?

Startat av Andreas, 2008-12-27 15:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Snart är det nyårsafton och då ska det gärna vara extra festligt med en ovanligt smaskig efterrätt. Problemet är bara att man äter ju så mycket smaskigt jämt och ständigt så vad ska man hitta på nu då, har nån någon bra idé? Vilken är den lyxigaste och smaskigaste hemlagade efterrätt du kan tänka dig? Det gör inget om det är komplicerat fast det får gärna också vara enkelt.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag är inte förtjust i sötsaker och är därför inte så glad för efterrätter. Men en dessert som jag gör då och då, är friterad camenbert med hjortronsylt. Kanske lite gammaldags och inte så "sexigt", men jag gillar det. Annars kan jag tänka mig en ostbricka, helt enkelt.

Gilius

Gjorde en "Chocolate Brownie Cheesecake" häromdagen, det blir den till nyår.
Diaboliskt smaskig, http://www.ciachef.edu/enthusiasts/recipes/chocolate_brownie_cheesecake.asp

/gilius

Lasse


agnetasch

Här blir det också en tårta; en thailändsk kokostårta. Vi bjuder på asiatiska rätter på nyår o Thailand representeras av tårtan.
http://www.bluedragon.nu/?sid=9612

ena

Firar nyår två ggr iår ;) generalrepetition med goda vänner som är upptagna på nyårsafton redan imorgon...dock lär det bli samma efterrätt.

Pannacotta är en favorit just nu och den kommer att smaksättas med Kiviks Havtorn och hallonsylt...serveras med frysta hallon och en vitvingelé ev nåt chokladflarn också...

Hoppas på att komma ihåg kameran imorgon :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Fröken Dill

2008-12-28 11:40 #6 Last Edit: 2008-12-28 18:49 by Fröken Dill
Håller just på att testa nyårsefterätter.
Jag är inte så mycket för sötsaker, men glass och choklad gillar jag. Just nu snurrar i glassmaskinen en sats mojito-chokladglass. Riktigt lyxig choklad, mynta och fin mörk rom i smeten. Sist jag gjorde denna blev den helt fantastisk. Annars kan jag möjligen tänka mig hemgjord vaniljglass med varma körsbär i rom. Experimenten fortsätter!

http://frkdill.blogspot.com/2008/12/den-godaste-chokladglassen.html

Hälsningar från fröken Dills kök

Rymdsmula

Vi ska ha ett bord fullt av exotiska frukter. Fint uppskurna och formade.
Nyttigt och super gott!
Vilken är din favorit frukt?

agnetasch

Viktoriaplommon o bigarråer är mina favoriter :D

Rymdsmula

ja bigarråer är super gott. vackra är dom med. vilken sommar känsla jag fick=) det skulle jag vilja ha med på fruktbordet, men det är väl svårt att få tag i nu?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-29 10:49
Viktoriaplommon o bigarråer är mina favoriter :D

Andreas

Hasse: Friterad camembert med hjortronsylt var ett trevligt förslag.

Gilus: Receptet på Chocolate Brownie Cheesecake måste jag prova men problemet för just mig just till nyår är att smaskiga chokladkakor äter jag lite för ofta för att det ska kännas extra festligt.

Agneta: Kokoskaka med kokosmjölk i smeten verkar spännande fast man skulle egentligen hittat nåt mer thailändskt-klingande än mascarpone eller philadelphiaost i glasyren... vad hade en thailändare gjort för slags glasyr månne?

Ena: Hur gör du din pannacotta?

Fröken Dill: Din mojito-chokladglass blir jag också nyfiken på men som sagt choklad... det gäller även chokladglass, det blir väldigt mycket sån för mig, men gärna nån vanlig helg.

Rymdsmula: Frukt är som choklad... jag äter normalt massor med frukt så för mig är frukt lite för mycket vardag för att "bara" frukt ska kännas tillräckligt nyårslyxigt. Passionsfrukt är nog min favoritfrukt även om jag också kan tycka att vanliga apelsiner och äpplen kan vara supergoda.

Fast man kan förstås göra nåt mer ovanligt med frukt, det här receptet i Aftonbladet från Årets konditor 2003, Per Olsson, på aprikosgranité med champagne och mandelsticks kanske kan bli kul?  http://www.aftonbladet.se/matvin/article4063473.ab
Den som inte frågar får inga svar.

kardemummagumma

Vi tänkte göra en Italiensk klassiker -Tiramisu! Göra dem klara direkt i höga coctail glas... Så praktist då de med fördel görs dagen innan...

Annars är ju Gino också väldigt gott! Men känns kanske lite för alldagligt...

Kom på en till : Key lime paj med digestive botten! Såå gott att servera med exotiska frukter!  ::)  :P Nu fick jag beslutsångest...

agnetasch

Tittar man på den här bilden av thailändska bakelser ser man att flera är fyllda med smörkräm. Men eftersom smörkräm är bland det otrevligaste jag vet är jag tacksam över att det är mascarpone på kokos-kakan ;D

ena

2009-01-01 18:03 #13 Last Edit: 2009-01-01 18:39 by ena
andreas: gör pannacotta på enklast möjliga vis...eller kanske inte, jag "fuskar" inte med gelesocker utan använder gelantinblad :)
1 dl grädde per person (hmm, nu blir det trassligt, ibland använder jag ½ dl grädde o ½ dl yougurt per person;)) grädden kokas upp,i med ½ dl socker och ½ blötlagt gelantinblad per dl vätska samt smaksättning (tex vaniljsocker, kolasås(minska sockret!!), likör etc), använder jag yougurt så har jag i den efter gelantinet.Sedan i med allt i portionsglas o ställ i kylen minst 2 timmar.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kvasthilda

Vi hoppade över efterrätten hemma på nyårsaftonen och gick till farmor och fick kaffe och kakor istället.

Men annars tycker vi glass är en bra efterrätt. Gärna vaniljglass med hemgjord chokladsås. Helst Vita harens chokladsås tycker ju jag då.....  :P

http://abrax.blogspot.com/2006/06/vrldens-mest-beroendeframkallande-ss.html

Inte så originellt kanske.... 

Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

Den såsen måste väl gå bra till marängsviss också? Jag tänkte ha det som dessert framöver men tycker inte om vanlig chokladsås.

Anne

Ja, det är en jättegod sås, Agneta. Som en tjock kolasås med chokladsmak.

På nyår fick vi crème brûlée. Andra lyxiga desserter som vi hade på vår trettonrättersmiddag häromdagen var parfait med apelsin, jordgubbar och mörk choklad, punschflamberad pannacotta med björnbär, minisemlor och citruscocktail med balsamkanderade valnötter
Anne's Food - min matblogg

Kvasthilda

Anne beskrev smaken väldigt bra. :)

Man kan även göra som Alice Brax skriver, frysa in den i småburkar. Händigt värre!
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Vi byter ofta ut den söta efterrätten mot en tallrik med 3-4 ostbitar. Lite god honung eller hemlagad marmelad blir gott sällskap. Älskar att detta alternativ nästan alltid finns i Frankrike och Italien. Saknas det är man på fel ställe! Tillägger att jag ääälskar söta efterrätter men maken ska visst vara med och bestämma  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal