Skriv svar

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.
Bilagor och andra tillval
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av Urban
 - 2007-06-13 22:45
Sorry Andreas.. Ibland är det så lätt hänt :-[.
Skrivet av Andreas
 - 2007-06-13 20:36
Stopp och hallå mina herrar skena inte iväg på margarin, det börjar bli väl mycket OT, nu går vi över till kryddor igen.

Sökte på kryddburkarna jag nämnde och det fanns ju en hemsida http://www.spize.se/
De har rubs, kryddor, kryddoljor och dressing i sortimentet.

"ett nystartat familjeägt verksamhet med Headoffice i Danmark... I Sverige finns idag produkterna på alla Coop Forum och Coop Extra enheterna. En stor del av ICA butikerna finns produkterna representerade i hyllan"

Men det svarade tyvärr inte på mina frågor - jag skulle vilja veta vem som tillverkar deras kryddor och vad det är för kvalitet på dem..? Känner någon till om någon mattiding möjligen gjort något krydd-test?
Skrivet av Urban
 - 2007-06-13 19:33
Hehe!!.. Det lät inte som någon vidare bra smak..
Men om man nu ska äta margarin istället för Bregott som jag helst gör, så tycker jag att Flora...Eh.. Ursäkta!, Jag menar milda, är helt ok på smörgåsen.
Skrivet av Stellan
 - 2007-06-12 22:01
Det lustiga var ju att man använde namnet Flora i andra delar av Europa (Storbritannien, till exempel). Jag vet inte om man bytt till Milda där också, det får liksom en annan betydelse på engelska. I Storbritannien har ju Unilever förresten även det underbara varumärket "I can't believe it's not butter!" - ett margarin som mest smakar stearin och ister.
Skrivet av Urban
 - 2007-06-12 20:41
För mig betyder Milda mer ett Matlagningsmargarin än ett smörgåsmargarin..
Jag föredrar nog namnet Flora hellre än Milda på margarinasken.
Skrivet av Stellan
 - 2007-06-12 11:35
Fast de ser det inte så. Det handlar mycket om trender i företagsvärlden, och en av de starkaste trenderna just nu är att rensa bland sina varumärken och gallra fram de starka. Ett annat exempel är ju Milda-märket, som Unilever numera sätter på alla möjliga produkter som till exempel margarinet formerly known as Flora.
Skrivet av Urban
 - 2007-06-11 18:01
Man kan ju undra varför inte dom inte vill behålla själva Kockensloggan..
Det måste ju nästan vara till fördel att kunna äga 2 stora varumärken istället för 1 (eller hur många dom nu äger).
Skrivet av Stellan
 - 2007-06-11 12:48
Själva logotypen ska man alltid vara varsam med. Däremot är det rätt viktigt att man har en förpackning som ser någorlunda modern ut, eller åtminstone tidlös.
Sparbanken är väl ett exempel på en logotyp som numera är riktigt bra, efter lite konstiga utflykter. Skräckexemplet i min bok är nog Telia, som numera har en logotyp som mest påminner om ringarna efter en kladdig kaffekopp...
Skrivet av Urban
 - 2007-06-10 20:22
Själva förpackningen ser ju trevlig ut.. Men jag tycker att det borde finnas ett titthål någonstans så man får se hur innehållet ser ut.
Iofs. är det smart med en heltäckt burk.. Burkarna kan stå framme som prydnad då, utan att skadas av solljuset som kryddor i glasburkar blir.
Skrivet av Andreas
 - 2007-06-10 19:24
Vad menar du hade behov av uppdatering? Själva loggan eller burkinnehållet? Jag har svårt för det här med modernisering av loggor, skräckexemplet är väl Sparbankens till atombombsexplosionsmoln förvanskade ek som nu tack och lov är en ek igen.

Såg de här obekanta burkarna (se bild) på Coop Forum i förrgår, undrar just vem som tillverkar dessa och vad det kan vara för kvalitet på innehållet?
Skrivet av Stellan
 - 2007-06-10 14:26
Precis så, raderas sakta men säkert. Om det blev någon kvalitetsskillnad efter att Culinar övertog tillverkningen, så var det sannolikt till det bättre. Culinar är ett omvittnat skickligt företag och har en betydligt större verksamhet med omfattande forskning och utveckling. Det är möjligt att man hade lyckats bättre om man behållit Kockensmärket, men det var hur som helst i behov av en uppdatering.
Och frågan är väl om Knorr-Kockens förlorat marknadsandelar - eller om Santa Maria vunnit.
Skrivet av Urban
 - 2007-06-08 14:13
Om man inte tittar efter ordentligt så ser man bara Knorrloggan.. Fast det är väl meningen att namnet ska suddas ut lite eftersom..
Skrivet av Andreas
 - 2007-06-08 10:31
Citat från: Stellan skrivet 2007-06-05 16:54
När det gäller Kockens, så lade Unilever ned sin egen kryddfabrik i Gävle för sådär fem år sedan och överlät tillverkningen till Culinar, som är jättestort inom industrikryddor.


Blev det nån kvalitetsskillnad när de bytte tillverkare?

Citat från: Stellan skrivet 2007-06-05 16:54
Sedan skrotades Kocken-märket ill förmån för Knorr. De där olika åtgärderna har kostat många miljoner i utebliven försäljning, tror jag.


Än är det inte skrotat. I dagsläget står det "Kockens" snett lite ovanpå "Knorr" på burkarna, se bild. Är tanken att det skall skrotas helt?

Att vara och peta i inarbetade varumärken kan väl sällan vara riktigt klokt. (Jag minns när LU köpte McVities och "McVities digestive" döptes om till "LU digestive" för att sedan efter bara en kort tid åter igen heta "McVities digestive".)
Skrivet av Urban
 - 2007-06-07 19:30
Men kunde dom inte behålla namnet "Kocken" i Sverige?.
Förmodligen så hade dom inte förlorat så mycket andelar av kryddmarknaden i Sverige då..
Eller vad tror du?.
Skrivet av Stellan
 - 2007-06-05 19:28
Kocken var större, och en gång i tiden nästan helt dominerande. Ur globala giganten Unilevers perspektiv så är Kockens inget bra namn. De vill ha internationella namn som kan marknadsföras globalt. Knorrmärket fick man med när man köpte Bestfoods, och det sitter ju numera på allehanda matlagningsprodukter: drycker, soppor, såser, kryddor, buljong, dressing osv.
Santa Maria har förstås dragit nytta av sina enorma framgångar med texmexprodukterna och etablerat sig som ett brett smaksättningsföretag. Dock bara i Sverige - deras enorma export utgörs nästan bara av texmexprodukter.

Annonser

Powered by EzPortal