Rissolépotatis

Startat av agnetasch, 2008-05-14 11:08

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Vad i fridens dagar är rissolépotatis? Det verkar vara en restaurangföreteelse. Jag såg det hos en cateringfirma, blev nyfiken o googlade. Hittade varken bilder eller recept men det stod med på en väldig massa restaurangmenyer som ungsfriterad rissolépotatis, basilikastekt rissolépotatis, parmesanfriterad rissolépotatis, rissolepotatis och gräddsås, ugnsbakad rissolepotatis. Tydligen väldigt användbara men vad är det? Någon restaurangmänniska som kan förklara detta okända fenomen?

kurt

Vad jag vet är det bara ugnbakad potatis, man brukar koka den ca 10 min innan, då blir ytan mjuk och fluffig så att den effektivare kan suga upp fett och får finare färg vid ugnsstekningen. Man brukar avsluta med att pensla dem med örter i smält smör.

Andreas

Det var ett helt nytt ord för mig också, vad trevligt!

Söker man på "pommes rissole" får man lite fler träffar. Och söker man på "rissole" i Wikipedia påstås att rissole betyder liten krokett inbakad i deg eller rullad i brödsmulor och sedan bakad eller friterad. http://en.wikipedia.org/wiki/Rissole
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: kurt skrivet 2008-05-14 13:32Vad jag vet är det bara ugnbakad potatis
Men friterar man ugnsbakad potatis? Det verkar ju vara poppis på restaurangerna o uttrycket "ugnsbakad rissolépotatis" blir ju tårta på tårta.
Mer förvirring; hittade en firma som säljer skalad rissolépotatis. Skalad ugnsbakad potatis?
http://www.johngsvedberg.se/product5.htm

agnetasch

Mer förvirring i rissolédjungeln:

1. Jag ringde till Svedbergs som säljer skalad rissolépotatis o frågade vad det var. Kulpotatis var svaret; rå, skalad kulpotatis. Enligt uppgiftslämnaren kallar en del kulpotatis för rissolépotatis.

2. Kollar man på Catering.nu:s Matlexikon får man följande förklaring: Rissole-potatis är potatis som kokats eller ugnsbakats och sedan brynts. Kan även brynas direkt med längre tillagningstid som följd.
Ordet är franskt, pomme rissolée av rissoler = brunsteka, bryna.

3. I Frankrike säljer Findus  fryst "Pommes de Terre Rissolées" i 500 g-paket (potatistärningar) Findus förklarar (med hjälp av Googles-översättning) vad det är i paketet:
"Vad är Apple Rissolée? De la pomme de terre skärs i små kuber att beslagta köket brand mycket stark. Croustillante och guld kommer att förbli smälter i munnen för glädje av alla. Denna produkt är utan salt, i enlighet med föreskrifter. För att möta dina måltider tycker det kryddor, örter eller kryddor" ;D Är ni med? Vi fortsätter med Tllagning:
"Värm lite fett i skillet(??) Häll äpplen Rissolées fortfarande frysta och låt dem bruna i ca 8 minuter över medium värme i svarvning ibland" ;D

Slår man ihop dessa förklaringar tycker jag det börjar luta åt att rissolépotatis är STEKT POTATIS, råstekt eller stekt av kokt potatis, tärnad eller i kulform. Men absolut inte friterad som det står på många menyer o varifrån kommer uttrycket ungsfriterad rissolépotatis? Grönköping?

 

Andreas

Underbar översättning Agneta!  ;D

Just nu lutar jag mest åt att rissolé är ett ord som används för att det ska låta "finare" men som ingen vet betydelsen av.
Den som inte frågar får inga svar.

mani75

Citat från: agnetasch skrivet 2008-05-14 19:35
Mer förvirring; hittade en firma som säljer skalad rissolépotatis. Skalad ugnsbakad potatis?
http://www.johngsvedberg.se/product5.htm


Rissolepotatis är små kulpotatisar som man först förkokar lite, lämpligast i ångugn, för att sedan låta dem svalna. De blev sedan lätta att arbeta med och man stekte dem gyllenbruna i smör och hade dem till alla möjliga rätter. De säljs för restaurangbruk i vatten i 15-kg backar.
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

agnetasch

Stekt kulpotatis alltså.
Men varför är den tärnad i Frankrike? Och jag undrar fortfarande hur dom friterade rissolépotatisarna är funtade, ingen som jobbat med såna? ???

Hasse

Några minuter i en stekpanna med smör och lite socker så blir det rissolépotatis?

mani75

Citat från: Hasse skrivet 2008-05-16 20:42
Några minuter i en stekpanna med smör och lite socker så blir det rissolépotatis?


Nä, ska vara mindre potatisar. Sen är sådana i burk färdigkokta, rent ut sagt äckliga :(

Kan hända att rissole inte är något vedertaget namn på dessa småpotatisar men fick lära mig att de hette så iaf när jag jobbade som kock.
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

agnetasch

Citat från: mani75 skrivet 2008-05-17 06:48
Sen är sådana i burk färdigkokta, rent ut sagt äckliga :(

Varför är dom äckliga?

mani75

Citat från: agnetasch skrivet 2008-05-17 09:45
Varför är dom äckliga?


Inte ofta jag använder det ordet om mat men tycker potatis i burk smakar väldigt illa och har en skum konsistens.
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

annamaria

Kulpotatisarna i back - är dem skalade då? Vad kostar dem ungefär?

mani75

Citat från: annamaria skrivet 2008-05-18 19:28
Kulpotatisarna i back - är dem skalade då? Vad kostar dem ungefär?


Japp, skalade. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade på krogen men de var ju förstås dyrare än "vanlig" potatis...8-10 kr kilot utan moms. Det var priset för ca 10 år sedan...
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

annamaria

Tack för infon! Så är dem goda också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal