Tryptofan gör en glad - vilka råvaror innehåller mest?

Startat av Andreas, 2008-06-25 09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det här med hälsoartiklar kan vara knepigt ibland, Vivvi Toikkanen har skrivit en artikel åt MåBra som TT Spektra distribuerat till diverse tidingar och som Gefle Dagblad rubriksatt till "Satsa på mat som gör dig glad!" http://gd.se/nyheter/halsa/1.40255

Professor Charlotte Erlanson-Albertsson vid Lunds universitet: "- Tryptofan är en aminosyra som finns i vissa livsmedel. Det finns studier som visar att omsättningen av serotonin ökar när man äter mat som är rik på tryptofan"

Toikkanen: "Att man kan äta sig gladare är alltså ingen myt. Tar man en banan, som är rik på tryptofan, ökar nivåerna av serotonin inom några timmar."

Rent konkret, vad ska man äta för att bli riktigt glad då? I artikeln nämns förutom bananer även att nötter är ett av de mest  tryptofanrika livsmedel vi har samt att "Kött och mjölk innehåller också tryptofan".

Fast banan? Tog en titt hos Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan och där ligger banan ohjälpligt sist i listan över listade livsmedel (0.009g/100g)... råa sojabönor ligger högst (0.59g/100g) sen följer ost och sesam- och solrosfrön (0,30-0,56g/100g) men sånt äter man å andra sidan aldrig i några större mängder. Sen kött, ägg och mjölk.

Sökte vidare på det här med nötterna som nämndes som mest rika genom att googla nuts tryptophan och hittade då den här sidan "Foods highest in Tryptophan" http://www.nutritiondata.com/foods-000079000000000000000-w.html Nä överst finns inga nötter, där ligger torkat äggvitepulver, sojaprotein och sesammjöl med låg fetthalt.

OK men om man bakar bullar på sesammjöl och vräker i sig, blir man jätteglad då? Nä förmodligen inte för vad som inte heller står i Toikkanen-artikeln är att förutom att Tryptofan kan göra oss "glada" så gör det oss även sömniga... Här är en artikel om det "How To Get a Good Night's Sleep with Tryptophan" http://www.naturdoctor.com/Chapters/Research/insomnia_tryptophan.html Så lite som 1 gram kan hjälpa mot sömnlöshet, dvs två hekto sojabönor, tre hekto kött eller en liter mjölk. Aha, det förklarar alltså varför man blir trött efter grillfesten!

Värt att notera är också att FDA har satt en begränsning på Tryptofan i kosttillskott i USA efter en epidemi 1989 där 1500 personer blev sjuka och 37 dog i EMS (Eosinophilia-myalgia syndrome - symtpom muskel- och ledvärk, svaghet) vilket står att läsa i "Information Paper on L-tryptophan and 5-hydroxy-L-tryptophan" http://www.ehso.com/ehso3.php?URL=http%3A%2F%2Fvm.cfsan.fda.gov/~dms/ds-tryp1.html Begränsningen har visserligen mildrats sen dess då epidemin möjligen kan härröras till orenheter vid tillverkningen av kosttillskottet men helt säkra är de inte. Vilka halter kosttillskottet innehöll framgår inte men troligtvis skyhögt över vad man kan få i sig genom mat.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Skröna?
Nån gång i mitten av 1900-talet trodde man att bananer kunde bota depressioner, så man provade på några av mentalsjukhusens manodepressiva patienter. Jag tror det gick åt 7 kg bananer om dan för att locka fram ett litet leende :-\

jelvis

Har för mig att man i USA ofta skyller på tröttheten efter kalkonmiddagen just på tryptofanet i kalkonen.

Själv blir jag glad av bacon. :-)

Citat från: agnetasch skrivet 2008-06-25 10:11
Skröna?
Nån gång i mitten av 1900-talet trodde man att bananer kunde bota depressioner, så man provade på några av mentalsjukhusens manodepressiva patienter. Jag tror det gick åt 7 kg bananer om dan för att locka fram ett litet leende :-\


Beror nog på att man inte fick i sig de sista bananerna och att de satte sig på tvären och tvingade fram ett rent tvångsmässigt leende.

kjpil

Man tror att det viktiga för seratoninproduktionen inte är mängden intagen tryptofan. Utan ration fritt plasmatryptofan i förhållande till de andra aminosyrorna. Alltså att man har mer tryptofan i blodet - och mindre av övriga aminosyror, särskilt de grenade aminosyrorna tror jag. Kolhydratsrik kost ökar plasmakoncentrationen tryptofan i förhållande till övriga livsmedel. Då man lagt till 5 energiprocent (E%) protein till en kolhydratsrik måltid (70E%) blockerades ökningen av tryptonfan i förhållande till övriga aminosyror hos råttor.

Meal composition and plasma amino acid ratios: effect of various proteins or carbohydrates, and of various protein concentrations. Metabolism. 1986 Sep;35(9):837-42.

Man tror alltså att kolhydratstäta måltider ger ökad tryptofantillgång i hjärnan - och då skulle man kunna få stimulerad seratoninproduktion. Därav skulle alltså en banan eller några stycken öka tryptofankoncentrationen i hjärnan antar jag.

På samma sätt har man försökt förklara att personer med Night eating syndrome ofta äter kolhydratsrika livsmedel när de vaknar på natten för att kunna somna igen. Seratoninproduktionen skulle alltså stimuleras då.

Behavioral and Neuroendocrine Characteristics of the Night-Eating Syndrome. JAMA. 1999;282:657-663.

Pga de teorierna har man försökt behandla Night eating syndrom med SSRI-preparatet Sertralin - en medicin som gör att "nedbrytningen" av seratonin går lite långsammare kan man säga förenklat. Med lyckade resultat - i princip alla blev "botade" från night eating syndrome, dock har vissa försökspersoner fått kraftiga bieffekter eftersom det är kraftiga mediciner.

Clinical trial of sertraline in the treatment of night eating syndrome. Int J Eat Disord, 2004; 35:16-26.
A randomized, placebo-controlled trial of sertraline in the treatment of night eating syndrome. Am J Psychiatry, 2006; 163:893-8.

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2008-06-25 09:01
OK men om man bakar bullar på sesammjöl och vräker i sig, blir man jätteglad då?

Andreas, jag bli i alla fall jätteglad av att vräka i mig en god halva, godis från mellanöstern som görs på sesam, honung och pistage. Kanske beror på tryptofandosen då ;-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal