Gott kaffe - hemma?!

Startat av Kari, 2009-03-07 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Ja, alla tycker vi olika... Föredrar du att dricka espresso på stan - good for you. Men det betyder inte att det alltid har högre kvalitet - i den mån man kan mäta kvalitet. Däremot har det förstås högre kvalitet för DIG, och det räcker ju bra så :)
Anne's Food - min matblogg

Kari

2009-05-29 11:17 #21 Last Edit: 2009-05-29 11:20 by Kari
OT: Gott kaffe hemma(?) hos Timbuktu eller Dregen. http://www.youtube.com/watch?v=XT98qb3ObUw

24 sekunder in börjar det.

/OT ;)

crlhrv

vad skiljer moccamasters homeline- och clubline-serie åt, mer än bara effekten?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

milaja

jag köper hela bönor och mal hemma, brygger vanlligtvis i perkulator fast  ibland i min moccabryggare (vanlig rostfri som man har på spisen)

Är det någon som har ett bra tips på mjölkskummare som värmer mjölken också förresten? :)

Ludde

2010-04-23 17:02 #24 Last Edit: 2010-04-23 17:23 by Ludde
Utan att ta ställning till smak så vill jag iaf tala om att pappersfiltret i bryggarna stoppar oljorna i kaffet. Själv kör jag med espressobryggare och metallfilter.

Det säljs säkert fortfarande riktigt billiga, "halvautomatiska" mojänger i lågbudgetaffärer till och från.
(Verkar som att folk inte köper dem. Anledningen kan ju vara att de är vana vid bryggkaffe eller så är de så "fast" att de slänger ut tusen och åter tusen kr på maskiner som gör hela processen från hel böna till färdig espresso åt dig - eller köper pods vilket blir väldigt dyrt väldigt fort. Eller så tror de eller har hört att det är svårt att lyckas med en halvautomatisk. Bara en personlig åsikt där.)
Jag har iaf en sådan där halvautomatisk. För att få en god espresso med crema och rondör gör jag som följer:
  • Jag tar en skopa hela dyrare bönor och en skopa billigare. Inte för att dryga ut kostnaden enbart utan för att få en mer komplex smak. Om man jämför bönorna ser man att de billigare i mitt fall är lite blankare, vilket tyder på att de rostats hårdare och oljorna har trängt upp till ytan. Bönornas socker har karamelliserats något och slutresultatet blir en bittersöt smak. De dyrare är mer komplexa men mildare i sin karaktär. Detta smäcker jag i en gammal hederlig kaffekvarn jag rustat upp och ställt in så metallen i malverket precis touchar. Eftersom det inte är en dyrare espressokvarn blir resultatet lite ojämnt men det allra mesta är fint nog vilket duger för slutresultatet.

  • Nu ska det stompas (packas) i filtret. Det är viktigt att packa hårt nog och vrida lite samtidigt, beroende på hur väl bönorna är malda.

  • Min dubbla espresso tar 30 sekunder att få fram. 20 sekunder har jag hört är ungefär vad de räknar med för en perfekt espresso. Nåväl, det är förbaskat gott iaf. En sockerbit i koppen först anser jag gör det hela godare.


Åh, och mjölkskummare är normalt inbyggt i sådana här apparajter  ;)

Kari

Lite OT men jag frågar - kan man mala kaffebönor utan att ha en kaffekvarn? Finns det någon genväg? Hammare eller mixerstav? Alla idéer är välkomna!

Lucy

Citat från: Kari skrivet 2010-04-26 19:28
Lite OT men jag frågar - kan man mala kaffebönor utan att ha en kaffekvarn? Finns det någon genväg? Hammare eller mixerstav? Alla idéer är välkomna!


Själv har jag inte provat men en god vän brukar alltid rosta egna bönor i ugnen och sedan "mala" med stavmixer, hon tycker att det blir bra - när jag har provat att brygga på hennes kaffe tycker jag själv kanske att det blir lite väl grovmalet men det funkar helt klart att brygga på.

Kari

Problemet är löst, jag fick en gammal kvarn! :) Tack Lucy ändå!

Ludde

Så.. nu har man blivit espressonörd på riktigt. Har köpt en Isomac Giada och pluggat på ordentligt på internet. Det är rejäl skillnad i kvalisort mellan maskinerna vet jag nu - men vad visste jag innan som aldrig fått veta vad en riktig espresso är? Crema all the way baby och en smak som sitter i länge. Allt från val av bönor, kvarnen, tampern och maskinen gör skillnad och man måste vara konsekvent och ha goda rutiner för att inte någon liten faktor ska sabba allt (nämnde jag att jag blivit nördig?).

Efter mycket trixande klämmer jag nu ut en shot på 13 bar ur brygghuset med jämn, nötbrun stril som smakar som den ska. Nu till ett tips: klipp av en bit av bottnen på ett melittafilter och kläm fast denna mellan filterhållaren och metallfiltret så blir det lättare att dosera! Riv av pappret noggrannt kring metallkanten efter att du tampat och kör din espresso som vanligt i maskinen.

Jag avråder förresten från att använda stavmixer eller en billig kvarn med vanliga skär eftersom resultatet lätt blir ojämnt vilket faktiskt påverkar resultatet mer än man kan ana. Man bör göra vad man kan för att undvika "kanalisering", dvs att vattnet hittar en genväg genom de malda bönorna under bryggprocessen.

Hankki

Jag har druckit mestadels gevalia ebony snabbkaffe sedan sommaren och det är gott. Har aldrig tyckt om snabbkaffe men efter en roadtrip i norra norge och sverige i somras så ids jag inte brygga eftersom det inte är värt mödan, tar ju inte länge att brygga men så mycket enklare med några skedar snabbkaffe och vatten ur vattenkokaren.
Jag tycker mer om svenskt kaffe än finskt eftersom det har mera smak, vanligt finskt kaffe är ganska smaklöst.

På fredag blir det en resa upp till haparanda och shoppa mer kaffe :-) ska även in till ikea och hämta några köksskåpsgångjärn, man kan ju inte köra 37 mil en väg för endast ett ärende.

Hasse

Hmm, och jag som tycker det är jobbigt att åka tre mil för att få tag på Muttis tomatkonserver.   :o

Det vill väl till att du köper upp dig på ett rejält lager så att resan blir värd sitt pris.

Hankki

Man kan alltid svänga in via systemet och hämta några samuel adams öl eftersom de är 10 kr billigare/flaska i sverige, och man får pant på dom i finland :-). Dinkel mjöl är också billigare :-)
Undrar varför det kommer nästan 3000mil/år på bilen.
Dock har jag endast en mil till muttis tomatburkar och de är samma pris som "billiga" märken.

Andreas

Icakuriren testade snabbkaffe i januari i år.

Här är testet som pdf http://www.icakuriren.se/PageFiles/32357/snabbkaffe.pdf

Och här står lite om testet http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Smaktest/Snabbkaffe/

Vinnare och belönat med betyg 4/5 blev kaffet med det fantasifulla namnet "ICA Snabb/pulverkaffe". Har du provat det Hankki? (Gevalia ebony snabbkaffe finns tyvärr inte med i testet.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Håller med testet, ICA´s pulverkaffe är ok. Ännu godare (o dyrare) är dock Idee snabbkaffe, men det dricker man för sin känsliga mages skull eftersom det inte innehåller så mycket garvsyra :D 

RobertR

Kör oftast Arvid Nordqvist jag, annars händer det att jag köper hem Löfbergs Lila (utifall jag handlar på Lidl).

Hankki

Ica's snabbkaffe är ganska bra. Nu när jag äntligen hittat snabbkaffe så har jag ju skaffat egen kvarn och testat lite i espressomaskinen, presskannan, bialetti moka kannan och bryggaren.
Börjar fundera på en två koppars presskanna att ta till jobbet för där smakar det flygpetroleum.
Lite nördig har man ju blivit när man väger upp 6g kaffe/dl vatten.

Andreas

Den som är intresserad av snabbkaffe kan titta i senaste numret av Allt om mat (18/2012) där 10 sorter testats i ett blindtest av redaktionen.

¤ 5/5 Gevalia Millicano "Smakar nästan som vanligt bryggkaffe"
¤ 4/5 Nestle Nescafe original
¤ 4/5 Gevalia instant mellanrost
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Nu har jag även fått en aeropress att göra kaffe med så snabbkaffet blir mer och mer oanvänt, förutom vissa mornar om jag är lite sen.
Jag har inte hunnit experimentera så mycket med aeropressen ännu men hittils kan jag konstatera att kaffet blir väldigt gott.

Hankki

Hittils bästa kaffet hemma, även bästa jag druckit någonstans, är lucaffe mr exclusive 100% arabica. Dricker det alltid som espresso eftersom det är för gott för att förstöra med mjölk.
Det har en mycket lång härlig eftersmak. Kostar dock runt 30€/kg, nästan 40€ i 250g förpackning, men det är ändå mycket billigare än en kopp vanligt kaffe på kafé och det blir ändå max tre koppar/dag. Smaken ska enligt crema.fi vara ungefär som J&N la bomba.

kallebakom

man bör tänka okså på att vattents kvalite är mkt viktigt, vi har egen brunn,älskar vårt kaffe, men om syrran gör samma så blir det inte gott ! hon har komunalt vatten med en massa klor o skit i

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal