Julen 2007!

Startat av kryddburken, 2007-11-20 21:51

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Jahapp, jag drar väl igång en jultråd då, eller liten enkät kanske...

1) Hur ska ni fira jul? (Hemma, borta, inte alls, annorlunda etc etc.)

2) De TRE viktigaste på julbordet, enligt Dig?

3) Vad på det klassiska julbordet "går helt bort" enligt Dig?

4) Vilken tid äter ni på julafton, före eller efter Kalle?

5) Viktiga stunder denna julafton? (julottan, morgongröten, paketrim, kalle, tomten etc etc)

6) Beskriv ert julbord!

7) Ert bästa antistress tips tack?

G O D   J U L

Tracey

Bra tråd - jul e kul!

1, Hemma hos parenteserna med syrran o syrrans sambo
2, Julmust, Janssons frestelse o rökt lax är obligatoriskt!
3, Har aldrig provat och har heller ingen längtan efter att prova dopp i grytan. Aladåber samt lutfisk och kalvsylta går också fetbort.
4, Vi börjar med sillbord med rökt lax, julskinka o äppelmos etc. vid 13 och tar kål, köttbullar, korv, Janssons o dylikt efter Kalle. På kvällen, efter paketöppningen, blir det Ris á la Malta.
5, En härlig sovmorgon, sillbord, Kalle, Kan du vissla Johanna? (supersöt film som blivit en klassiker!), julbord, liten lek med paket o tärning, "vanlig" paketutdelning, Ris á la Malta, spela sällskapsspel tillhör rutinerna.
6, Många sorters sill, vörtbröd, olika slags ostar, rökt lax, ägghalvor med räkor o majonnäs, leverpastej, kalvsylta för de som så önskar...bläh, julskinka m. äppelmos o senap, julöl, brunkål, rödkål, Janssons frestelse, köttbullar, rödbetssallad prinskorv, Ris à la Malta, julmust o pepparkakor
7, Boka in så lite aktiviteter som möjligt under julen o njut av att bara vara (tillsammans med de närmaste) o ta dagarna lite som de kommer! Levande ljus, varma väldoftande skumbad med Absolute X-mas samt en vacker julgran i bakgrunden löser upp alla muskelknutor! :)

En riktigt God Jul från mig åxå!



roffekock

Jul är jobb.
Att försöka få i sig julmat efter sex veckors stressande med julmat är en viss del av en kock o kokerskas liv. Jag brukar köra en kokt m brööö för omväxlings skull. Men annars är ingefärsglacerade tjocka revben i smokern en hit under väntetiden avnjuts en kasse bärs helst av belgisk typ.
GOD JUL PÅ ER ALLA FRÅN TOMTEN I SMÅLAND. HOPPAS ATT NI VARIT SNÄLLA I ÅR.
KALLE= INTE NU IGEN
KALL BÄRS NU IGEN= JA GÄRNA
STEKT SALT SILL MED LÖGADOPPA= JA GÄRNA
LINJEAQVAVIT=JA GÄRNA
SLAPPA=JA GÄRNA
;D
Matforum är bäst

agnetasch

1) Hur ska ni fira jul? Här hos oss i år. Vi alternerar mellan oss o mannens syskon med familjer.
2) De TRE viktigaste på julbordet? Inlagd sill, julskinka o brunkål (Julmust som dryck)
3) Vad på det klassiska julbordet "går helt bort" enligt Dig? Pressylta, grynkorv o grönkål.
4) Vilken tid äter ni på julafton, före eller efter Kalle? Alldeles efter Anka.
5) Viktiga stunder denna julafton? Risgrynsgröten o knäckemackorna med julskinka på julaftonens morgon (med små väna barnaröster som sjunger julsånger på stereon)
6) Beskriv ert julbord!Många olika sorters sill, rökt lax, rökt ål, sillsallad, gräddfil o ägghalvor. Julskinka, rökt vilt (hjort o vildsvin) o kalvsylta. Köttbullar, prinskorv, Janssons, rödkål, brunkål o potatis. Svärmors hembakta bröd o julost.
Senare på kvällen blir det risgrynsgröt (mycket gröt blir det den här dan)
7) Ert bästa antistress tips tack? Skriv rejäla listor på vad som ska göras o köpas. Pricka av. Är det något man inte tror att man hinner med, ska man fråga sig: "Vad är det värsta som kan hända om jag inte hinner göra/köpa det här?" Ofta är det inte så mycket utan man kan lugnt stryka det från listan. GOD JUL

annamaria

1) Hur ska ni fira jul? (Hemma, borta, inte alls, annorlunda etc etc.)
Världens bästa frukost hemma med julskinka och annat gott. Tillsammans med maken och 3 barn. Lunchen hos svärmor med fullt julbord och paketöppning. Kvällen hos föräldrarna med så gott som fullt julbord och tomtebesök.

2) De TRE viktigaste på julbordet, enligt Dig?
på julbord 1: rödbetssallad och vispad grädde till, svärmors julbröd, svärmors inlagda sill.
på julbord 2: mammas risgrynsgröt, mammas risgrynsgröt och mammas risgrynsgröt

3) Vad på det klassiska julbordet "går helt bort" enligt Dig?
hemgjord leverpastej

4) Vilken tid äter ni på julafton, före eller efter Kalle?
ja som sagt hela tiden...

5) Viktiga stunder denna julafton? (julottan, morgongröten, paketrim, kalle, tomten etc etc)
Vår frukost hemma är bäst! Vi har dessutom varsin morgonjulklapp till barnen och det är extra mys då.

6) Beskriv ert julbord!
Allt som hör ett julbord till i Småland. Dessutom har vi i år ystat ost som ska provas på julafton. Jag gillar min julsallad - recept finns här: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/11/mitt-tvlingsbidrag-till-linas-roliga.html

7) Ert bästa antistress tips tack?
Förbereda, förbereda, förbereda. Jag som är mamma-ledig njuter av att kunna pyssla lite när jag har lust. Ingen stress bara julmys!

Andreas

1) Hur ska ni fira jul?

Hemma

2) De TRE viktigaste på julbordet, enligt Dig?

Sill, skinka, gravlax (och julmust förstås)

3) Vad på det klassiska julbordet "går helt bort" enligt Dig?

Jansson, lutfisk (sen även prinskorv & köttbullar, inte för att jag inte gillar det men för att man äter korv och köttbullar ganska ofta annars)

4) Vilken tid äter ni på julafton, före eller efter Kalle?

Efter

5) Viktiga stunder denna julafton?

Viktigast är maten!!! Och gröten brukar vi äta till lunch mitt på dagen, inte på morgonen. Sen julmat till middag vid ganska normal middagstid.

6) Beskriv ert julbord!

Sill, gravlax, skinka, rödbetssallad, ägghalvor med majonäs och rom, mandelpotatis. Hembakt vörtlimpa med västerbottensost. Och så julmust förstås. Och en pilsner. Dessa saker är svåra att undvara men sen är det roligt att prova nåt nytt på julbordet och i år är det nya från Vegetarisk julmatttåden http://matforum.nu/index.php?topic=1122.0 , det blir att prova johannaos rödbetsrisotto samt saffransmozzarellan och bönsalladen med saffran och rödlök från DN.

Och till efterrätt blir det hjortron och glass.

7) Ert bästa antistress tips tack?

Koncentera er på de rätter ni verkligen gillar! Färre rätter gör mindre att hålla reda på och svänga ihop och man kan äta mer av det man riktigt gillar ifall det inte är så mycket man halvgillar man måste smaka på...

- - -

Scan har förresten gjort en julundersökning

"Vilken maträtt är viktigast att den finns på julbordet?

* 61 % svarar julskinkan vilket gör den till den överlägset viktigaste maträtten på julbordet.
* På andra plats kommer sillen med 9 % följt av Janssons frestelse med 8 % och köttbullar med 3 %.

http://www.newsdesk.se/pressroom/scan/pressrelease/view/resultat-av-scans-stora-julundersoekning-2007-180983
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Jag ska väl ta o svara själv också tänkte jag!!

1) Hur ska ni fira jul? (Hemma, borta, inte alls, annorlunda etc etc.)
Vi har bara varit hemma mannen, jag & dottern och svärmor!
2) De TRE viktigaste på julbordet, enligt Dig?
Skinka, janssons, prinskorv!  :P
3) Vad på det klassiska julbordet "går helt bort" enligt Dig?
Lutfisk, dopp i grytan, syltor!
4) Vilken tid äter ni på julafton, före eller efter Kalle?
Kl. 13:00 före Kalle Anka!
5) Viktiga stunder denna julafton? (julottan, morgongröten, paketrim, kalle, tomten etc etc)
Julaftons morgon med grötfrukost & skinksmörgås & en julklapp var att öppna! Sen är julmusiken viktig hela dan! Självklart också Kalle Anka & kan du vissla Johanna, det är ett MÅSTE!
6) Beskriv ert julbord!
Skinka, köttbullar, prinskorv, ägghalvor med räksallad, janssons frestelse, köttkorv, kokt potatis, skärgårdssill, brännvinssill, senap, mimosasallad, rödbetssallad. Vörtbröd, tunnbröd, rökt lax, rökt makrill, cheddarost, mjukostar....
7) Ert bästa antistress tips tack?
NJUT!!! Inte reta sig på något, bara svälja, räkna till tio om något går snett, njut av alla stunder som tar ett helt år till, tills det kommer tillbaka!!!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal