Kokta ribbor och revbensspjäll

Startat av agnetasch, 2007-08-16 09:09

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Hallå där,"kokar spareribs" Kan du inte utveckla detta lite? Tider,mängder,vad gör du sen med dem?

Fredrik Goldhahn

2007-08-16 17:31 #1 Last Edit: 2007-08-16 17:42 by Fredrik Goldhahn
Hej Agne...eh?....Agneta! =)

Jag brukar koka ribbor för att få dem så där härligt möra och fina. Rosta rotsaker (gul lök/morot/rotselleri/palsternacka och några hela vitlökar som du delar på mitten), Kryddor (lagerblad/timjan/vit el. svartpeppar/röda kryddor; chili/paprika/cayenne, salt...allt är beroende på vad du ska göra med dem, eller vilken smak du är ute efter...vill man ha asiatiskt stuk kör man det kryddspektrat), på med vatten och Liquid Smoke för att få en lätt rökig touch. Låt koka upp. I med ribborna och se till att vattnet täcker. Koka på svag värme tills köttet nästan lossnar. Upp i en större plåt. På med tex Creole Seasoning och Tiger Sauce som får dra in om man vill ha dom "hotta". Låt kallna. Skär upp ribborna, pensla ev med ytterligare glaze om man vill ha ännu mer smak och griljera av i ugnen på hög värme, så får du kryddiga, möra (som lossnar lätt från benet) och goda ribbor med schysst yta dessutom.

Hederliga svenska tjocka revbenspjäll kan med fördel kokas också. Vi kokar för lite råvaror. Långkok? Vem "hinner med" sånt nu för tiden? (långkok som är en av de minst tidskrävande tillagningsmetoderna...)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch


Andreas

Fredrik: Vad är det för koktid ungefär på spareribs? Går buljongen att använda till något efter revbens-koket?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Fredrik: Vet du om det är väldigt förekommande att tex. BBQ restauranger förkokar ribsen innan dom grillar dom?.
Tänkte om det kanske är det som gör att dom nästan smälter i munnen när man äter dom.

Fredrik Goldhahn

Andreas och Urban...Koka ribborna tills det är klart = när köttet nästan släpper från benet, Ribb-koket kan återanvändas att koka mer ribbor i om man gör det ofta dvs direkt eller dagarna efter (sila bara), och ja, jag tror "alla" kockar förkokar sina ribbor på restaurang. Se där! "En välbevarad hemlighet"! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Urban

Det var ett jättebra tips. Tack för det Fredrik!  ;D.

roffekock

Att förkoka sina tjocka spjäll om man ska ut i det fria och grilla är väl ok men om man ska köra ribs ska det var i smokern på låg värme ca 3 tim speciellt om man kör svenska ribbor som är väldigt tunna om man jämför med dom som finns i tex. USA allt annat är fusk anser jag men klart e att man får fuska bara det inte syns, det lärde jag av en gammal köksmästare
Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-08-21 18:25
Andreas och Urban...Koka ribborna tills det är klart = när köttet nästan släpper från benet, Ribb-koket kan återanvändas att koka mer ribbor i om man gör det ofta dvs direkt eller dagarna efter (sila bara), och ja, jag tror "alla" kockar förkokar sina ribbor på restaurang. Se där! "En välbevarad hemlighet"! =)
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

2007-08-22 13:08 #8 Last Edit: 2007-08-22 13:13 by Fredrik Goldhahn
Att koka ribbor är inte fusk Roffe...man kan koka ribbor utan Liquid Smoke också =) Man kan tillreda ribbor på lika många sätt som det finns länder och kockar...USA har faktiskt inte världspatent på allt. Rökiga ribbor är bäst i en "smoker", självklart. Men hur många restauranger tror du har en "smoker" och tid att låta dem gå i tre timmar? En ribba, är en ribba, är en ribba..."det finns fler än ett sätt att tillreda en kamel på" som min gamle köksmästare på "Statt" i Rabat sa en gång... ;)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

roffekock

Jag ger dej rätt inte många rest. har en smoker och naturligtvis kan man göra saker på olika sätt det ska jag vara den förste att erkänna som rest i Indien i många år.Men vet du var uttrycket ribs kommer ifrån? Det skulle jag gärna vilja veta.
Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-08-22 13:08
Att koka ribbor är inte fusk Roffe...man kan koka ribbor utan Liquid Smoke också =) Hur många restauranger tror du har en "smoker" och tid att låta dem gå i tre timmar? En ribba, är en ribba, är en ribba..."det finns fler än ett sätt att tillreda en kamel på" som min gamle köksmästare på "Statt" i Rabat sa en gång... ;)
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Nej faktiskt inte  ;) själv kallar jag det revben :) Ribs? Hmm...finns säkert en bra förklaring. Använde man dem som "ribbor" i sängarna förr? Byggde gymnastikredskap av dem? Sånt där är intressant...jag älskar all sån där "onödig fakta" (onödig? Pyttsan!). Känner att jag vill veta detta omgående...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Labovski

Citat från: roffekock skrivet 2007-08-22 13:14
vet du var uttrycket ribs kommer ifrån? Det skulle jag gärna vilja veta.


Ribs kommer från engelskan och betyder helt enkelt revben i plural. Ett "rib" flera "ribs".

Fredrik Goldhahn

Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Tommy

Jag har länge kokt ribbor och hittat lite hålltider för benen:

Kamben 30-40 minuter

Spareribs 45 minuter

Tjocka revben delade 40-45 minuter
              större bitar lägg till 10 min.

Tänk på att benen fortsätter om de ligger kvar i kokvattnet. Jag har sett uppgifter om att de ska kallna i kokspadet.
Då funkar inte dessa tider utan mina tider är effektiv koktid. Ta upp benen när koktid är uppnådd.

Jag har läst att man ska koka i bara vatten och Liquid Smoke.
Jag har i salt också och det har inte smakat kattskit inte!


Som det skrivits tidigare är det gott att gosa till benen med lite kryddor, bbq-sås eller glaze.
Grilla klart på grillen eller baka klart i ugnen.

Kan tänka mig att julbenen kommer bli extra möra i år ;D
Lite ingefära, honung...........!

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal