Har nån av er lagat sotad kyckling?

Startat av Andreas, 2007-04-13 17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Namnet låter skoj, men vad får man ut rent smakmässigt av själva sotningen och hur gör man rent praktiskt när man sotar?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Sotning brukar innebära att man klappar in kryddor - företrädesvis några ört-dito - i skinnet, och steker/grillar i torr panna så att det blir en ganska svart yta. Dock inte bränd, för hur gott är det? Just kyckling har jag inte testat, däremot lax. Då använde jag en sockerkryddblandning, det ger en fint karamelliserad yta.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Så det är alltså inte sotsmak man är ute efter, eller är det lätt sotsmak man vill åt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag har provat att sota utskuren Biff/Entrecoté med en kryddblandning från "Chef Paul Prudhomme" som kallas "Blackened Steak Magic", det ger köttet ett fantastiskt och annorlunda resultat tycker jag.

Jonas

Att sota är bland det godaste jag vet enda nackdelen är ju att det ryker en hel del så det är bäst att man har en bra köksfläkt!
Doppa det du ska sota i smält margarin el smör vänd sedan köttet i kryddblandningen.
Hetta upp en stekpanna riktigt ordentligt. (den ska dansa på plattan !!!!)
Bränn sedan köttet så att det blir svart!!!
Kör sedan klart i ugn och njut sedan av alla smaker.
Man kan göra en sås på cremé fraiche och tiger sauce (kan vara knepig att få tag på) som man blandar ihop med lite pressad vitlök och salt.

Urban

Låter riktigt spännade med sotat kyckling vetja!.. Skulle du inte kunna skriva utförligt i recepttråden om hur man gör och vilka kryddor som man ska använda please!!..
Skriv gärna in såsen med mängd kryddor/sås också.

Jonas

Recept hittar du bla på recipesource.com sök sedan på "blackened chicken".
Såsen gör du enkelt på känsla ta det bara lungt med tiger sauce till en början.

Om man söker på "cajun" så får man tag i miljoners roliga recept. Där finns det även andra recept på kryddblandningar till sotning.

Andreas

Tack så mycket för tipsen Jonas!

Har man kvar skinnet på kycklingen eller skall det bort innan man gnider in kryddorna?

Meningen är alltså att det skall smaka sot, man äter alltså den svartbrända ytan också?
Den som inte frågar får inga svar.

Jonas

Tror inte det spelar nån roll med skinnet men jag tror att det är nästan omöjligt att sota tex kycklingklubbor pga formen, då allt kött inte får kontakt med stekpannan och kan då inte bli sotad på ett riktigt sätt.
Smakmässigt så händer det nåt ganska konstigt det smakar inte sot el bränt fast det faktiskt är ordenligt bränt. Kryddorna är ganska starka om man smakar på dom innan man sotar men efter sotningen så blir dom lenare och mustigare i smak.
Rekomenderar även att sota Lax, fläskfilé och entrecoté

Andreas

Jag har faktiskt provsotat i förrgår! Återkommer med en liten rapport snart.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal