Vad blir/blev det till middag idag 2007?

Startat av Andreas, 2007-05-02 10:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Till lunch blev det blandade rester

Till middag åt jag stekt färskt fläsk o stuvade makaroner

Andreas

Igår blev det kokt mandelpotatis och Andouille. Hade inte smakat Andouille förut, men det är en av de bättre Scan-korvarna, lagom styrka och fyllig smak.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Igår: pytt på potatis, lök och fläskben.
Idag: grilad picanha med pestorisini, provensalska bönor och Karins citronpaj. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Här grillar vi biff, och äter en rökig salsa med tomat och ananas till det. Färsk ananas med myntasocker till efterrätt.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne: Gör du den rökiga salsan själv?

Andreas

Herrejisses idag blev det gofika med chokladbollar och butterkaka och smaskig tårta med grädde och jordgubbar på eftermiddagen och sen en hot pepper hämtpizza till middag. Nu känns det inte alls bra, jag är alldeles för stabbmätt.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Urban - det gjorde jag, blandade lite tomater från trädgården, ananas, salvia, vitvinsvinäger, vitlök och en rejäl klick chipotlepasta. Och lite chilisalt. :)

Idag blev det svensk sommarmat - gravad lax och hovmästarsås, färskpotatis med dill, sill med gräddfil och gräslök och rökt sik med hjorton-creme fraiche sås. Sallad och knäckebröd med västerbottensost till. Efteråt ostkaka med rårörda jordgubbar och grädde.

Vi hade gäster från Canada, så det var kul att bjuda på lite svensk mat.
Anne's Food - min matblogg

Urban

2007-06-10 20:16 #87 Last Edit: 2007-06-10 20:25 by Urban
Anne: Vilken härlig middag du bjöd dina Canadensiska gäster på!.
Där hade man mer än gärna varit med på ett hörn  :).

Idag så blev det Svenskt för mig också till middag. Hemlagade köttbullar i gräddsås och mandelpotatis.

Ps. går det få ett ungefärligt recept på den rökiga salsan du gjorde?
Vilken Chipotlepasta använder du till?, och vilket chilisalt?

Anne

Urban, det var ganska höftat.. men säg en stor näve tomater, en lite mindre näve färsk ananas i småbitar, 7-8 riktigt stora salviablad, en finhackad vitlöksklyfta, 1-2 tsk vinäger, ca 1 tsk chipotle (och det var kanske lite i mesta laget!), 1 gnutta chilisalt, och nån pytteskvätt worcestershiresås. Chilisaltet är från Falksalt (och kan förstås lätt uteslutas) och chipotlepastan är nog Santa Maria nuförtiden, tror den ingår i deras "red fusion"-sortiment som kom för nåt halvår sen. (Den fanns förut också, men det har varit uppehåll ett par år.)

Köttbullar i gräddsås med mandelpotatis låter precis hur gott som helst. *hungrig*
Anne's Food - min matblogg

Urban

Tack för receptet Anne!  :). Ska prova detta nästa grillning+dina halloumistavar med bacon.

Eftersom jag gillar het mat så tar jag nog 2 tsk chipotle  :P

Andreas

Idag: Raggmunkar med lingonsylt och morot.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Tyvärr så blev det ingen Lunch idag.

Men till middag så blev det en gräddig kycklinggryta och råris

Andreas

Igår: Korv stroganoff och ris
Idag: Gravad lax och kokt mandelpotatis
Imorgon: Piteortens kroppkakor
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Det blev en klar laxsoppa med rotsaker och lite röd paprika!

Hade köpt två rejäla laxsidor som ska bli annat gott, så stjärtarna, nedre buk och lite annat puts blev middag för två, en till middag för två i frysen och lunchlåda till tjejen (vilken brukar betyda att det var gott  ;D ).

Snabbt om hur jag gjorde;
Kokade rotsakerna skalade men hela och sen upp ur kastrullen, i med lax resterna som kokade ca15-20min upp med dom, i med rotsakerna men nu skurna i bitar, nu paprika, potatis 6-delade och när det var kvar 7-10min på potatisen hade jag i tärnad 2-3cm stora laxbitarna.

Inge grädde med dock lite olivolja.

Laxresterna som var noga putsade slängde jag inte utan det blev med några skedar av ovan buljong, salt och peppar ett gott laxmos att ha på frukost mackan!

Resten av laxen gravas nu till på fredag då den åker in i röken och blir najadrökt - men det blir helt annan tråd på forumet...  :-X

Urban

Till lunch så blev det rester.

Och till Middag åt jag morotssoppa och vitlöksbröd.

kryddburken

2007-06-14 20:46 #95 Last Edit: 2007-06-15 21:12 by kryddburken
Här blev det grillad kycklingfilé ikväll, till det en quinoasallad! Bilder kommer på bloggen....

Känns som jag ligger efter som sjutton med middagstips, men nu har jag iallfall nästan fått upp allt i bloggen från två veckors datakrasch så ni får kika in där istället! *S*
http://kryddburken.wordpress.com/

kryddburken

Kvällens middag till många barn blev favoriten Pasta & Köttfärssås! Själv har jag jobbat ikväll och ska så göra hela långa helgen... Men ngt gott ska vi nog få till!

Rob

Grillad fläskfile med kokt färskpotatis och sallad.
Köttet penslades med Santa MAria sweet garlic glaze (som är sådär, inget jag köper igen).
Till det blev det Roodeberg Special Red blend 2004 (riktigt bra dunkvin)

Andreas

Urban: Hur gör man morotssoppa?
Kryddburken: Kul att du är tillbaka! Har du något speciellt i din köttfärssås?
Rob: Finns det lokalodlad färskpotatis därnere nu?

Igår: Stinas örtkyckling och pasta. Stinas är OK nödmat, men kryddningen kunde vara bättre och bitarna är väldigt ojämna både i storlek och kvalitet.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Antar det, men de kan ha kommit med svärmor, pärer är inte min grejj...

Annonser

Powered by EzPortal