Frukt i maten?

Startat av bryggens, 2008-08-10 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Jag känner att jag måste kolla: Varför frukt i maten? Grönsaker är helt ok, men frukt? Nej!
Kassler och ananas? Plommon i fläskkarre`.Mimosasallad när det finns legymsallad o.s.v
Frukt hör till efterrätter!
Få se nu om det blir någon som tycker lika , eller olika?

Anne

Just det du räknar upp tycker jag inte heller är någon höjdare, men däremot tycker jag att frukt i mat KAN vara jättegott. :) Hallon i en matig sallad, banan i grytor eller på pizza, stekta äpplen till fläskkött osv.
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Instämmer fullständigt med Bryggens. Jag har heller aldrig förstått vitsen med frukt i maten. Kombinationen curry och banan är vedervärdig men förekommer bland recepten.

agnetasch

Just banan tycker jag är äckligt i mat. Jag tycker om bananer naturella o grillade men ABSOLUT inte i en gryta eller gratäng. Eller i en banankaka, gläää!
Men ananas tycker jag är rätt gott i mat :-[

Lisa H

Jag gillar curry och banan på pizza. :D
Ananas är gott i vissa fall.

annamaria

Jag gör en supergod Räkgryta med ananas och banan i. Jag äter aldrig bananerna - men de ger en fin smak i såsen. Här är receptet: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/10/mandomsprovet.html

Annars kan jag nog också vara utan frukt. I sallader går det bra. I frukostfilen också. Men just varm - njae.

agnetasch

Fast plommonspäckad fläskstek kan jag tycka om, bara det inte är för mycket plommon i.

Äpplen o katrinplommon bara måste man stoppa i en gås!

Citron o lime då? Hur ska man ställa sig till den friska citronen o den unkna limefrukten ??? 

annamaria

Jag har också plommon i steken och äpple i kalkonen - men bara för smakens skull. Jag äter dem inte. Men såsen blir så gooood.

Nico

 Men, vad är det som händer ??? Frukt är ätbart och ger smak, varför ska frukt inte kunna vara en del i maten?
Lök? är det en rätt?

annamaria

Nico:Vad lagar du för mat med frukt i?

Lisa H

Vem kan vara utan plommon och äppelmos till julskinkan? Inte jag i alla fall. ;D

agnetasch

Plötsligt bara myllrar det i huvudet av goda "frukträtter" jag har smakat o vill smaka; anka med apelsin, päronsallad med gorgonzoladressing alt gorgonzolapaj med päron, kassler-druvor-creme fraiche-gratäng, äppelfläsk, stek med vinbärssås, melonsoppa, helstekt kyckling med päron mm.

Rookie-T

53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch


Anne

Anka är grymt gott till färska hallon också :)
Anne's Food - min matblogg

Rasmus

Varför inte använda frukt i maten, undrar jag snarare...? Vilka orsaker har ni som ogillar det?

Jag använder ofta och gärna frukt i min matlagning, såväl färska som torkade. Äpple och russin är nog de jag använder mest, men även meloner, päron, mango, torkade aprikoser, nektariner, druvor, persikor och många andra. Även jordgubbar, hallon, blåbär och andra bär. De är fantastiska i sallader men många passar också utmärkt i varmrätter.

Hasse

Anledningen till att jag inte använder frukt i maten är helt enkelt att jag inte tycker att det är gott. Jag är inte förtjust i söta saker och i synnerhet inte om det är varma rätter. Sötsur sås med ananas är OK, men är inget jag längtar efter. Syrlig citron går också bra, men absolut inte äpple, banan eller apelsin i varm mat, för att ta några exempel.

Däremot tycker jag att naturell frukt är gott!

bryggens

Citat från: Hasse skrivet 2008-08-13 17:47
Anledningen till att jag inte använder frukt i maten är helt enkelt att jag inte tycker att det är gott.

Precis! Det är heller inte gott med gele till kött, sen finns det smörgåstårtor med vispgrädde, det ger rysningar av obehag.
Vispgrädde och skinka; nää. Smörgåstårtor kan göras med gräddfil och ev majonnäs, men ej med grädde!!

kryddburken

Håller inte alls med trådstartaren här! *S*

Annanas & kassler - gott!
Pizza med annanas - gott!
Plommospäckad fläskkarré - gott!
Baconrullader med fikon - gott!
Banan i flygande jacob- självklart!
Päron & vindruvor till en mögelostsås - gott!
Mangobitar i en kycklinggryta, eller chutney - sååå gott!
Apelsinsky till fläskfilé - riktigt gott!
Vinbärsgelé - det går inte att äta ens kalops utan detta!!
Melonsalsa till en god grillad köttbit! så uppfriskande!
Jorgubbar i en sommarsallad med basilika!
Cocktailfrukt i smörgåstårta, hur skulle den smaka annars??
Äppelmos till en god slottstek!
Citron & lime - en given smaksättare till ALLT, kyckling, fläsk, färs, fisk!!
Banakaka utan banan! *S* nä, de går ju inte!

Jag tycker om frukt i maten! Hur gjorde man förr? Vad hade man för tillgångar?
Jo, skogen, naturen i övrigt och djuren! Självklart är det en föregående generation som skapat dessa inviter till frukt i mat. Inga frågetecken, en ren självklarhet enligt mig!

Blåbärspannkakor?, om inte så säg!! :-)

Hallon i mat- nytt för mig Anne, men låter onekligen spännande! Såg ditt recept på bloggen, det är annorlunda, men verkligen något jag skulle vilja prova!

agnetasch

Citat från: Rasmus skrivet 2008-08-13 17:03Äpple och russin är nog de jag använder mest
Nej, snälla, inte russin! Sillbullar med korintsås, korintkakor o sagosoppa med russin. Suck. Ni ungdomar vet inte vad ni sluppit äta :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal