Chèvre

Startat av agnetasch, 2008-01-12 11:46

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har inhandlat en rulle chèvre, en mögelost, o tänkte göra nån liten varm rätt av den; chèvregratinerat nånting. Men i varannat recept står det att man ska ta av skalet. Varför? Det blir ju inget kvar av osten då. Kan det bli så äckligt med skalet på? Hjälp mig alla vana chèvre-användare! Hur gör man?

roffekock

Om du bara ska gratinera behöver du inte ta bort ytterhöljet som består av vitmögel du behöver ju inte äta det lite segt men i övrigt helt ofarligt att äta.

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Håller med Roffekock! Jag gratinerar den hel i skivor utan att ta bort skalet. Jag äter det också men jag är också extremt förtjust i ost i de flesta former.

agnetasch

Tack för det. Jag blev lite undrande när jag läste i ett recept att man skulle skala osten mycket noggrant, man skalar ju inte brie eller camembert när man gratinerar dom.

Kari

Vet man att "skalet" bara är ost? Tänkte om osten har ett skyddande lager av något? Själv äter  jag rubbet. 

agnetasch

Det verkar som det bara är ost, har inte fått några plastflisor i tänderna i alla fall ;D

roffekock

Det är vitmögelkultur som omger osten och har smak och skyddande effekter mot uttorkning,helt ofarlig att äta.

/rolf
Matforum är bäst

Rookie-T

Restaurang katalin i studentstaden u-sala har/hadde en rösti på sin meny med chevre, Mycket smarrig faktiskt och där stektes chevren efter den doppats i ägg och mjöl.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal