Mjölkchoklad- och kolapaj

Startat av Anne, 2007-08-29 09:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Ni kanske minns att jag för ett par veckor sen höll på med en hemlig dessert? Well, idag är det dags att avslöja - jag ingår alltså i en grupp matbloggare som heter Daring Bakers. Varje månad får vi ett recept att följa, och alla ska skriva om det samma dag: idag.



Det är en paj med kolafyllning och mjölkchokladmousse. Jag har lite karamelliserade hasselnötter på toppen. Serverades efter kräftskivan vi hade för ett par veckor sen, och det var helt okej med något så sött efter allt salt - men egentligen är den alldeles för söt för min smak.

Om jag skulle göra den igen skulle jag nog ha i valnötter i degen (nu är det hasselnötter), ingen kanel i degen, tunnare kolalager, och en riktigt mörk chokladmousse. Men jag är inte jättesugen på att göra om den om jag ska vara ärlig.. :)
Anne's Food - min matblogg

Fredrik Goldhahn

Ser fantastiskt ut Anne! Schysst variant du kommit fram till också...baka den och berätta hur den var! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Spännande! Var hittar man receptet?

Skulle vara mycket kul att läsa de olika resultaten, vore det mycket arbetsamt för dig att posta länkarna till alla bloggar som deltagit?

Varför skulle du inte vilja göra desserten igen förresten - var det för besvärligt eller var det för att den var för söt? Eller gillade du inte riktigt kombinationen som sådan?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - det är liksom sådär över hundra, men du hittar alla här (fast alla har inte skrivit ännu, olika tidszoner och så.): http://daringbakersblogroll.blogspot.com

Många har lagt ut receptet, bl.a. här: http://yumbrosia.com/2007/08/29/the-adventures-of-mousse-and-girl/

Jag tyckte nog att det hela var lite väl sött - men kanske då med lite ändringar. Måste skaffa en bra pajform först bara - med löstagbar botten. Och VAD ska jag göra med de två omgångar pajdeg som blev över och ligger i frysen? Jag gillar ju inte ens paj nåt vidare.

Men kola och mjölkchoklad gillar jag ju - så de bitarna var egentligen rätt bra. Kanske något lite mer "de-constructed" med kaksmulor, kola och chokladmousse varvat i små glas..?
Anne's Food - min matblogg

Rob

Vilken skojjig ide!
Måste man ha en blogg för att få vara med eller är alla inbjudna?

Anne

För att vara med i Daring Bakers måste man ha en blogg ja, och gärna om mat :) Men det är såklart fritt fram att följa receptet - vi kanske kan ha något liknande här på Matforum? :)
Anne's Food - min matblogg

Tracey

Men, gud så smaskigt det där lät och såg ut! :D Helläckert foto!

Vem väljer ut vilket recept ni ska testa varje gång?

Anne

Det finns en lista, där de första trettio eller så är tilldelade varsin månad. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack Anne. Jag var in och tittade på några olika bloggar och så olika som resultatet ser ut är det faktiskt svårt att tro att det är samma recept. Hur bunden är man av receptet? Är det kanske så att vissa ingredienser och moment skall finnas med men att proportionerna däremellan är man fri att välja själv?

Och ja nåt sånt där vore roligt att göra, det får vi klura på.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal